• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
3

بازار داغ شایعات با اظهارات جنجالی احمدی نژاد؛ می‌خواهند با کشور خارجی قرارداد ۲۵ ساله ببندند و هیچکس هم خبر ندارد

  • کد خبر : 19267
  • 10 تیر 1399 - 4:37
بازار داغ شایعات با اظهارات جنجالی احمدی نژاد؛ می‌خواهند با کشور خارجی قرارداد ۲۵ ساله ببندند و هیچکس هم خبر ندارد

احمدی نژاد گفت: می خواهند یک قرارداد جدید ۲۵ ساله با یک کشور خارجی منعقد کنند و هیچکس هم خبر ندارد.

به گزارش کیشوندنیوز، “محمود احمدی‌نژاد عصر روز شنبه ۷ تیر ۱۳۹۹ در دیدار با جمعی از مردم استان گیلان که به مناسبت سالروز فاجعه هفتم تیر انجام شد، نسبت به انعقاد یک قرار داد جدید ۲۵ ساله به دور از چشم ملت ایران هشدار داد و تصریح کرد: هر قراردادی که مخفیانه و بدون درنظر گرفتن خواست و اراده ملت ایران با طرف‌های خارجی منعقد شود و برخلاف منافع کشور و ملت باشد، معتبر نیست و ملت ایران آن را به رسمیت نخواهد شناخت.

رئیس‌جمهور سابق با اشاره به بی اطلاع نگه‌داشتن ملت ایران از متن معاهده برجام گفت: نمایندگان مجلس که این قرارداد را مورد تأیید قرار دادند از متن آن اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند و اکنون نیز شنیده‌ام که در حال مذاکره هستند و می خواهند یک قرارداد جدید ۲۵ ساله با یک کشور خارجی منعقد کنند و هیچکس هم خبر ندارد.

دکتر احمدی‌نژاد رویکرد مخفی نگهداشتن حقایق از ملت ایران را تقبیح کرد و گفت: مگر شما مالک کشور هستید که بدون اطلاع ملت و از کیسه ملت به دیگران می بخشید. ظرفیت هسته ای کشور و عزت ملت را دادید ؛ اما تحریم ها سر جایش باقی مانده است. اگر اجازه دهید ملت از محتوای توافقات و معاهدات با طرف‌های خارجی اطلاع پیدا کند، به نفع خود شما خواهد بود زیرا افکار ملت فعال می شود و پیشنهاد می‌دهد و مطالبه می‌کند و اگر خللی و یا اشکالی باشد ؛ اصلاح می شود.

وی تأکید کرد که انقلاب کردیم تا هیچ مسئله‌ای به‌ویژه مسائل مهم، از ملت پنهان نباشد و کسانی خود را مالک ملت ندانند. و….”

برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین تصویب شد

۱ تیر ۹۹ در جلسه هیئت دولت به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، پیش نویس نهایی برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین را بررسی و تصویب کرد.

خبرگزاری مهر در این رابطه نوشت:  “رئیس جمهور در این جلسه با اشاره به روابط تاریخی دو کشور که در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تجلی یافته است، شرایط جدید در مناسبات دو کشور را دارای اهمیت استراتژیک برشمرد و پیشبرد مشارکت راهبردی دو کشور در مناسبات دوجانبه منطقه‌ای و بین الملل بر اساس رویکرد برد – برد را هدف اساسی این برنامه بلند مدت دانست.

روحانی افزود: این همکاری، زمینه‌ای برای مشارکت ایران و چین در پروژه‌های اساسی و زیرساخت‌های توسعه‌ای از جمله طرح بزرگ «کمربند – راه» است و فرصتی برای جلب سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی از جمله صنعت، گردشگری، فناوری اطلاعات و ارتباطات خواهد بود.

رئیس جمهور با تأکید بر گسترش همکاری دو طرف در حوزه انرژی، توافق بر این برنامه را گامی مثبت در جهت افزایش اهمیت انرژی جهانی و توسعه پایدار منابع نفت و گاز و همچنین انرژی‌های تجدیدپذیر برشمرد و سرمایه گذاری مشترک در توسعه مناطق آزاد را برای ارتقای نقش این مناطق در تولید و تجارت بین المللی پرفایده دانست.

وی خاطرنشان کرد: راه ارتقای امنیت منطقه‌ای و بین المللی گسترش زمینه‌های نفع مشترک بین ملت هاست و پیوند متقابل امنیت و توسعه از طریق چندجانبه گرایی، ضامن صلح و پیشرفت جامعه بشری است و در مذاکرات بین سران دو کشور، طرفین، همیشه بر تقویت همکاری راهبردی بین دو کشور تأکید کرده اند و امروز دو کشور در شرایط مناسبی برای برداشتن گام بلندتری در این مسیر هستند.

در پی بحث و بررسی پیرامون برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین، وزارت امور خارجه مأموریت یافت که طی مذاکرات نهایی با طرف چینی، بر اساس منافع متقابل بلند مدت، این برنامه را به امضای طرفین برساند.”

مردم نگران نباشند/ مجلس با دقت قراردادهای خارجی را بررسی می کند

شب گذشته ( ۹ تیر ۹۹) مرتضی آقا تهرانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در رابطه با این اظهارات در توئیتر نوشت:

“‏برای کسب اطلاع از برنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، با رییس کمیسیون امنیت‌ملی ‌و سیاست‌خارجی تماس گرفتم.
فرمودند: وزیر خارجه برای ارائه توضیحاتی در این خصوص، یکشنبه مهمان آن کمیسیون است.
مردم نگران نباشند. مجلس با دقت قراردادهای خارجی را بررسی خواهد کرد تا تجربه ‎#برجام تکرار نشود.”

 

تذکر نماینده مجلس بابت واگذاری ۲۵ ساله کیش به چینی ها

صحبتهای محمود احمدی نژاد و خبر تصویب برنامه جامع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین توسط هیئت دولت باعث شد برخی شایعات دوباره جان بگیرند.

پیش تر اسفند ۹۷ حجت الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس، در تذکری به رئیس جمهور عنوان کرد که: در رابطه با واگذاری کیش به دولت چین تجدیدنظر شود.

وی در رابطه با این تذکر گفته بود: مذاکراتی از سوی دولت در حال انجام بود که جزیره کیش به مدت ۲۵ ساله به چینی‌ها واگذار شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر چنین مذاکرات و واگذاری‌هایی بخواهد صورت بگیرد باید در مجلس نیز بررسی  شود، افزود: دولت حق انعقاد چنین قرارداد‌هایی را ندارد. معاهداتی که مربوط به واگذاری بخشی از  سرزمین است باید در مجلس بررسی و بحث شود و دولت نمی‌تواند مستقیم به چنین موضوعاتی ورود کند.

وی بیان کرد: دولت مخفیانه کار‌هایی انجام می‌دهد، مخفیانه ۲۰۳۰ و «FATF» را امضا می‌کنند یا مخفیانه امتیاز صید ماهی در آب‌های جنوب را به چینی‌‌ها واگذار می‌کند، همچنین درباره دریای خزر نیز بحث‌هایی انجام داده است که گزارشات آنها را هم تاکنون ارائه نکرده‌اند و کشور از همه این مسائل متضرر شد.

نوروزی تاکید کرد: اگر مذکراتی در این خصوص انجام شود قطعا جلوی آن را خواهیم گرفت و مسئولان چینی ‌هم باید بدانند چنین واگذاری‌هایی صورت نخواهد گرفت.

تکذیب شایعه واگذاری کیش به چینی ها

این شایعه که هر از چند گاهی جان دوباره به خود می گیرد تاکنون توسط برخی مقامات تکذیب شده است.

بهمن ماه ۹۷ بهرام قاسمی سخنگوی وقت وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به این خبر گفت: اگرچه این گونه شایعات که ده‌ها نمونه از آنها روزانه تولید و به شبکه‌های اجتماعی تزریق می‌شود، ارزش پرداختن ندارد؛ اما لازم است اذهان مردم شریف و آگاه ایران را نسبت به فضاسازی‌های معاندین و بدخواهان ایران که لحظه‌ای در مشوش کردن افکار ملت و ایجاد یاس و بدبینی درنگ نمی‌کنند در این مورد و موارد مشابه به این نکته جلب کنم که حفظ هوشیاری و بی‌اعتنایی به اینگونه دروغ‌پراکنی‌های ضدمیهنی وطن‌فروشان که عمدتا در خارج از مرزهای ایران با حداقل دستمزد مجری منویات پلید دشمنان دیرینه ایران و ایرانی‌اند، تنها راه ناکامی آنان است.

اخیراً (فروردین ۹۹) نیز مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش این شایعه را تکذیب کرد و گفت: “سال گذشته چند باری این شایعه توسط رسانه‌ها و سایت‌های معاند و غربی مطرح شد که هم بنده و هم سخنگوی وزارت امور خارجه آن را تکذیب کردیم.

وی بیان کرد: به تازگی نیز یکی از سایت‌های سلطنت‌طلب اقدام به انتشار اخبار کذب درباره واگذاری جزیره کیش به چینی‌ها کرده که به هیچ عنوان چنین شایعه‌ای واقعیت ندارد و کذب محض است.”

انتهای پیام/ مرتضی رضائی

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=19267
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.