• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

احیای نوروز تابستانی و تقویم دریانوردی کیش

  • کد خبر : 16061
  • 26 تیر 1398 - 23:48
احیای نوروز تابستانی و تقویم دریانوردی کیش

در نخستین نشست از سلسله نشست‌های میراث فرهنگی کیش با موضوع «نقش و اهمیت میراث فرهنگی کیش در آینده توسعه مقصد گردشگری» بر احیای نوروز تابستانی و تقویم دریانوردی کیش تاکید شد.

در این نشست که عصر امروز با حضور سید احمد محیط طباطبایی رییس کمیته موزه های ایران و غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شد بر لزوم توجه به میراث فرهنگی و منابع تاریخی تاکید شد.

عضو شورای فنی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با اشاره به تاریخ و ویژگی‌های دریانوردی و مردمی که با دریا و دریانوردی در ارتباط بوده اند و اشاره به تاریخ خلیج فارس و تقویم صیادی به عنوان بخشی از فرهنگ دریانوردی اظهار داشت: نوروز در قدیم از تابستان آغاز می‌شده زیرا فصل صیادی و دریانوردی در این زمان شروع می‌شود و زمانی که مسلمانان به ایران سفر آمدند تقویم قدیم به خورده و نورزوز از ابتدای بهار در تقویم ثبت شد.

وی با اشاره به احیاء آیین نوروز صیادی در بندر کنگ افزود: جشن‌ها پیوند مدنی – اجتماعی بین فرهنگ و اقتصاد هستند و یکی از مواردی که در میراث ملی می‌توانیم ثبت کنیم تقویم و آیین نوروز صیادی است.

طباطبایی با اشاره به اینکه ادبیات از مهم‌ترین منابع تاریخی ماست به بخش‌هایی از داستان حضور تاریخی شاعر بلند آوازه ایران سعدی شیرازی در کیش اشاره کرد و افزود: کیش در تاریخ به‌عنوان یکی از مهمترین و ثروتمندترین بنادر جهان دارای شهرت و آوازه بوده و مرکز خرید و فروش مروارید شمرده می‌شد.

رییس کمیته موزه‌های ایران با بیان برخی از ویژگی‌های خلیج فارس و جزیره کیش گفت: جزیره کیش به دلیل داشتن آب شیرین، بستر خاکی و اینکه حد واسط فرهنگ هاست دارای اهمیت بوده و می تواند به عنوان مکث تاریخی خلیج فارس مورد توجه قرار گرفته و حوزه گسترش تجارت خاطره ها باشد.

غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این نشست با بیان اینکه کیش دارای فرصت‌ها و ظرفیت‌های بسیار به‌ویژه در میراث ناملومس است افزود: اگر می‌خواهیم به یک توسعه مناسب دست پیدا کنیم توجه به حوزه میراث فرهنگی بسیار ارزشمند است.

وی با تاکید بر اهیمت استفاده از زمان و فرصت‌ها در این مسیر افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود در جزیره کیش به‌عنوان ویترین کشور می‌توانیم در جزیره مجموعه‌ای از موزه‌ها داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اعلام آمادگی سازمان برای اختصاص، وقت، انرژی و هزینه لازم در رابطه با حفظ و حراست از میراث و آثار فرهنگی و تاریخی از کارشناسان رشته‌های مختلف باستان‌شناسی و میراث فرهنگی درخواست کرد تا با سازمان منطقه آزاد کیش در این راستا همکاری کنند.

وی با بیان این مطلب افزود: نیاز به یک تیم تخصصی در این حوزه وجود دارد که پس از بررسی و مطالعه لازم در بخش‌های مختلف جزیره کیش به ما بگوید که چه باید کرد.
وی ادامه داد: احیاء بافت‌های تاریخی و مهم در دستور کار ماست البته با کاربری‌های مناسب که برای آن‌ها در نظر گرفته شده باشد و در صورت لزوم حتی به بخش خصوصی واگذار شود.

مظفری با اشاره به مسجد تاریخی ماشه به عنوان یکی از ارزشمندترین بناهای تاریخی و سنتی کیش افزود: بناهایی داریم که نیاز به اصلاح دارد و می‌توان از آن‌ها به عنوان موزه استفاده کرد مانند مسجد تاریخی ماشه که می‌تواند موزه قرآن و کتاب باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش خاطر نشان کرد: باید برای سال آینده محور فعالیت‌های ما تقویم صیادی و نوروز دریایی باشد و این ظرفیت و قابلیتی است که می‌توان برای آن یک کمیته ملی درست کرد و در این مسیر ما آماده هرگونه کمک و پشتیبانی هستیم.

مجید ملانوروزی معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش هم در این نشست با اشاره به اینکه طبق آمارهای سازمان گردشگری جهانی بیش از ۳۷ درصد گردشگران با نگاهی فرهنگی علاقمند به بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی مقاصد گردشگری هستند به موقعیت جغرافیایی جزیره کیش در دل آب‌های خلیج فارس اشاره کرد و گفت: فرهنگ ساحلی مردمان جزیره کیش با پیشینه کهن تاریخی یکی از مزیت های ارزشمند کیش برای جهانی شدن است.

وی  تاکید کرد: امروزه گردشگری از حالت عینی خارج شده و به نگرش و دیدگاه ذهنی گردشگران وابسته است. گردشگرانی که به خواستگاه فرهنگی رویدادها و بناهای تاریخی علاقمندند، از این رو ما باید بتوانیم از هنرهای مفهومی و برنامه‌های فرهنگی جزیره کیش برای جذب گردشگران فرهنگی و تاریخی در عرصه ملی و بین المللی نهایت استفاده را ببریم.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=16061
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.