• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

وقتی اقدام سازمان بهانه‌ای برای گرانی می‌شود/ گرانی افسارگسیخته مسکن و بی تفاوتی مظفری

  • کد خبر : 15589
  • 01 خرداد 1398 - 16:56
وقتی اقدام سازمان بهانه‌ای برای گرانی می‌شود/ گرانی افسارگسیخته مسکن و بی تفاوتی مظفری

غلامحسین مظفری مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش معتقد است بازار کشش دارد و سرمایه گذار توان پرداخت دارد حالا در این میان مردم چه قدر ضرر می کنند و تحت فشار قرار می گیرند گویا خیلی مورد توجه قرار نگرفته است.

گزارش مکتوب | سالومه افلاکی خبرگزاری صدا و سیمای کیش

جاذبه‌های بصری کیش آنقدر زیاد و چشم نواز است که با ساعتی قدم زدن در خیابان‌ها و معابر محو جلوه‌های متنوعی می‌شویم که یکی از آن‌ها ساختمان‌های لوکس و زیبایی است که به ویژه در منطقه مسکونی صدف به چشم می‌خورد.

حالا مالکیت  این ساختمان های زیبا که در شب با روشن شدن چراغ اتاق ها و سالن های آن گویی ستاره های زمین هستند، آرزوی هر یک از ساکنان کیش است.

اما این آرزو تحقق نیافته است و بسیاری از مالکان خانه های مسکونی کیش ، اهالی شهرهای دیگری هستند که برای تفنن و تفرج چند روزه  ملکی خریدند و بیشتر مواقع سال این خانه ها، خالی و چراغ این ستاره های زمینی خاموش است.

اما وقتی برای خرید ملک یا اجاره یک آپارتمان به مشاوران املاک کیش مراجعه می کنیم ابتدا با این پرسش رو به رو می شویم که نقدینگی یا ودیعه چقدر است و این مبلغ برای خرید یا اجاره کم است.

چراکه به گفته مجید ایمانی یکی از ساکنان منطقه مسکونی صدف از ابتدای سال ۹۸ تا کنون بیش از ۴۰ درصد بهای اجاره یا خرید مسکن در کیش افزایش یافته است.

امید امیر چوپانی که سالها مشاور املاک است و در حوزه خرید، فروش، اجاره و رهن فعالیت می کند این موضوع را تایید کرد و گفت: بازار مسکن تابع بازار اقتصادی کل کشور است و این تورم حوزه مسکن بی ارتباط با افزایش بهای ارزاق عمومی، لوازم خانگی، دلار و …. نیست.

شاید برخی بر این باور باشند که کیش است و یک دنیا حقوق مکفی و پول فراوانی که در جیب یا حساب های بانکی اهالی این منطقه شرجی و گرم وجود دارد !

اما باید به این نکته توجه داشت که جدا از کارکنان سازمان منطقه آزاد کیش که البته از حقوق و مزایای مطلوبی برخوردارند و تعدادشان به حدود ۵ هزار نفر می رسد ، ۲ تا ۳ هزار نفر دیگر در اداراتی کار می کنند که شاید کمتر از سه میلیون در ماه حقوق می گیرند و یا تعدادی نیز کارگرانی هستند که حقوقشان زیر ۲ میلیون تومان است و حالا تهیه مسکن این قشر نسبتا ضعیف با چه فرمولی در کیش انجام می شود خود ماجرایی است که حکایت از سیلی و صورت سرخ و خاکه رو خاکه کردن و گرفتن وام و قرض و هزاران بیراهه مارپیج برای رسیدن به داشتن کاشانه ای است که شب را به بالین گذارند و روز دوباره به امید بهتر شدن اوضاع از خانه بیرون بروند.

حالا اوضاع بهتر که نمی شود  هیچ هر روز هم بدتر از دیروز! 

 

بهای مسکن کیش سوار بر اسب سرکش

اکنون که بازار مسکن کلان شهرها در رکود به سر می‌برد، ساخت و سازها و البته فروش واحدهای لوکس در کیش همچنان ادامه دارد و خبر بالا رفتن قیمت‌ها در کیش برای امروز و دیروز نیست و تقریبا همیشگی شده حتی اگر سایه رکود بر سرش باشد. 

آنقدر تعداد برج‌های کیش زیاد شده است که به راحتی می‌توان متوجه‌ شد فروش زمین همچنان در این جزیره ۹۰ کیلومتری ادامه دارد البته شاید همین فروش زمین و ساخت و ساز کمی کیش را از ماموریت اصلی خود که گردشگری است دور کرده است.

حالا بازار دلالی مسکن هم در کیش داغ شده است و مشاوران املاک که به گفته تعدادی از آنان از این بازار آشفته و گرانی ها رضایت ندارند از مسئولان سازمان منطقه آزاد خواستند کمی بر فعالیت دفاتر فروش برج ها و مجتمع های مسکونی نظارت کنند. 

خانم سهرابی عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک  معتقد است بهای مسکن در یک چرخش یا اکوسیستم معیوب قرار گرفته چراکه مالکی که ملک خود را می فروشد اطمینان ندارد که حتی تا هفته دیگر بتواند ملکی مشابه قبل تهیه کند یا نه و لاجرم نرخ را بالا می برد .

پویاپور مدیر عامل اتحادیه مشاوران املاک  هم عوامل اصلی و تاثیر گذار در بازار مسکن را افزایش نرخ زمین، افزایش بهای مصالح ساختمانی و فعالیت دفاتر فروش برج های مسکونی عنوان کرد و البته فعالیت این دفاتر را غیر مجاز دانست و گفت: بسیاری از مالکان برج ها و مجتمع های مسکونی واحد های خود را پیش فروش می کنند که بر اساس قانون مناطق آزاد این اقدام غیر قانونی است.

عبدالنبی شرفی رئیس شورای اسلامی شهر کیش نیز این موضوع را تایید کرد و گفت هرنوع پیش فروش مسکن چه در گذشته و چه در حال غیر مجاز است.

حالا دفاتر فروش مجتمع های مسکونی کلمه پیش فروش را از روی بنرهای و بیلبوردهای تبلیغاتی خود با رنگ سفید پوشانده اند اما این یک اقدام صوری است چراکه همچنان واحدهای مسکونی در کیش پیش فروش می شود !

عکس پیش فروش واحد های مسکونی

گویا پیجاندن لقمه دور سر و یا دور زدن های مسیر های مشخص شیوه دیگری برای قانون گریزان شده است. 

این دفاتر فروش بر چه اساسی روی واحد های مسکونی نرخ گذاری می کنند احتمالا به سلیقه و دل به خواه مالکان پروژه است و البته ردپای  تورم را هم در این ماجرا نمی توان نادیده گرفت.

نظارت بر بازار مسکن به ویژه فعالیت های غیر مجاز و غیر قانونی کجای ماجرا قرار گرفته است ؟
شاید مغفول مانده؟!

برج های لوکس

برج های لاکچری دمار از بازار مسکن کیش درآورده است.

آذر ۹۷ خبر افتتاح پروژه مسکونی مینا رزیدنس در کیش منتشر گردید.

این پروژه مسکونی با حضور ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن، مصطفی ازگلی مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن و علیرضا قائدیان معاون گردشگری وقت سازمان منطقه آزاد کیش افتتاح شد.

این پروژه حدود ۶۰ هزار متر زیربنا دارد و با ۳۰ هزار متر بنای مفید در ۲۷۴ واحد آپارتمان ساخته شد که حدود ۲۴۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شد.

این برج مسکونی رو به دریا که موقعیت مکانی آن روبروی برج های دوقلو و در شرق کیش است از قیمت پایه متری ۲۶ میلیون تومان آغاز  شد (آذر ۹۷)  و اکنون با افزایش قیمت ها چه بهایی را برای این برج می توان متصور شد ؟

قطعا قیمت ها افزایش یافته ، چنان که یکی از برج های مسکونی کیش که در مرحله پیش فروش روزانه نرخ را بالا می برد معمای عجیبی برای فعالان عرصه ساخت و ساز شد؟

بهای زمین عامل تاثیر گذار در نرخ مسکن

از ابتدای امسال نرخ مسکن در کیش جهش زیادی داشت به طوریکه آپارتمان های نوساز منطقه نوبنیاد که تقریبا متری ۲و نیم تا ۴ میلیون تومان معامله می شد بین ۴ تا ۸ میلیون تومان و یا حتی ۱۰ میلیون تومان معامله می شود و به گفته یکی از سازندگان قدیمی کیش ، پس از واگذاری زمین های فاز ۷ صدف با قیمت پایه متری ۵ و نیم میلیون تومان از طرف سازمان منطقه آزاد کیش به مزایده گذاشته شد و سرمایه گذاران تا ۹ میلیون تومان هم پیشنهاد شرکت در مزایده دادند به یکباره نرخ زمین در کیش بالا رفت .

یک نکته قابل تامل ، برخی زمین های فاز ۷ صدف به کارکنان سازمان منطقه آزاد کیش واگذار شده است! 

غلامحسین مظفری مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش مزایده را یک شیوه درست اقتصادی برای واگذاری عنوان و نرخ گذاری را بر اساس اصل عرضه و تقاضا در علم اقتصاد بیان کرد .

اما پیروی از این اصل افزایش یکباره نرخ مسکن را در کیش به دنبال داشت و گویا توجه به هر اصلی مورد توجه است به غیر از اصل قدرت اقتصادی مردم !

حقوق بگیری با ماهانه ۲ تا ۳ میلیون تومان درآمد ، حال باید خانه ، خانه که نه لانه ای را به ۷۰میلیون ودیعه و ماهانه دست کم ۳  میلیون تومان اجاره کند تا بتواند در کیش دوام بیاورد.

یکی از مدیران عامل اسبق سازمان منطقه آزاد کیش بر این اعتقاد بود که برای کسی دعوت نامه ندادیم به کیش بیاید و در اینجا زندگی کند برگردد به شهر یا روستای خودش و با هزینه کمتر زندگی کند!

این هم پیشنهادی است که برای پاک کردن صورت مساله ارائه شد.

حالا کارگر یا کارمند و یا حتی فعال اقتصادی که بیش از ۲ دهه در کیش زندگی می کند و یکی از عوامل توسعه این جزیره گردشگری لوکس است باید کوله بار ببندد و کوچ کند آن هم به علت بی تدبیر مسئولان حتما راه حلی درستی است که آن هم  تابع یکی از اصول مدیریتی است و مردم از آن سر در نمی آورند!!   

حضور دانشجویان عامل دیگر افزایش نرخ مسکن

دانشجویانی که برای تحصیل به کیش می آیند و دست کم ۴ سال دردانشگاههای معتبر و البته گران کیش تحصیل می کنند به مسکن نیاز دارند و چون از خانواده مرفهی هم هستند به راحتی با نرخ های بالای مسکن کنار می آیند و با اجاره کردن یا خرید آپارتمان های زیبا کار را برای همان کارمندان و کارگران سخت می کنند.

چند هزار دانشجویی که سالانه میلیونها تومان صرف شهریه دانشگاه می کنند تا  و تحصیل کرده مطرحی شوند میلیون ها تومان هم صرف اجاره بها می کنند تا در آرامش بیشتری زندگی کنند و با طیب خاطر مدرک بگیرند .

حالا اینجا چه کسی ضرر می کند و در این موج خروشان تورم ، استخوان خرد می کند،  قطعا دانشجویان نیستند.

تسهیلات بانکی متفاوت از شهرهای دیگر

برای خرید مسکن در کیش می توان از تسهیلات بانکی استفاده کرد جدا از بانک مسکن که تابع مقررات کشوری است و مطابق با دسته بندی شهرها به متقاضیان تسهیلات اعطا می کند بانکهای دیگر نیز برای خرید مسکن به شرط ودیعه گرفتن سند آپارتمان و بر اساس نرخ کارشناسی مبالغ مختلفی تا حدود ۳۰۰ میلیون تسهیلات به خریداران می دهند و مالکان ظاهری مسکن که در واقع تا زمان تسویه وام مالک نیستند باید ماهانه گاهی۳ تا ۴میلیون تومان برای خانه دار شدنشان قسط پرداخت کنند.

مسکن سبز کیش هم گره گشا نبود

حدود ۴۳۲ واحد مسکونی در متراژهای ۵۷ متریک خوابه و ۷۷ متر ۲ خوابه طراحی و ساخته شد واگذاری این خانه ها به کارکنان سازمان منطقه آزاد کیش در کاهش نرخ مسکن تاثیری که نداشت هیچ گلایه ها از کیفیت این خانه ها هم مزید بر مشکلات شد. 

مصطفی خانزادی معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش  چندی پیش اعلام کرد  تامین مسکن یکی از وظایف مهم حاکمیتی است البته معتقد است این موضوع به این معنا نیست که مسکن بسازند و در اختیار مردم قرار دهند بلکه باید بخش خصوصی را فعالتر کنند.

به این نکته هم باید اشاره کرد که ۴۳  واحد از مسکن سبز به خانواده های بی سرپرست و آسیب پذیر واگذار شد. 

طرح ساخت  مسکن سبز و نخستین دوره واگذاری ها در دوران مدیریت علی اصغر مونسان اجرا شد.
درمسکن سبز ۱۲۰۰ واحد مسکونی طراحی شده است. از این تعداد در حدود ۴۳۰ واحد به افرادی که در شهرک های کارگری اقامت دارد، تعلق می گیرد. حدود ۶۰ واحد دیگر نیز به خانواده هایی که مادران سرپرست خانواده هستند داده می شود تا از حمایت سازمان منطقه آزاد کیش بهره مند شوند. بقیه واحد های مسکونی هم با تکمیل شدن در مدار واگذاری قرار می گیرد.

اما این مهم فقط فعلا برای کارکنان سازمان منطقه آزاد کیش محقق شد.

نا گفته نماند در سال‌های گذشته زمین هایی در قالب تعاونی به برخی ادارات از جمله آموزش و پرورش، صدا و سیما و ناوگان حمل و نقل عمومی شهری  واگذار شد که ساخت و تحویل و دریافت سند این پروژه ها هم داستانی بود با پایان باز. 

علی اصغر مونسان مدیر عامل دو دوره قبل سازمان منطقه آزاد کیش ابتدای تصدی خود در کیش بارها در مصاحبه ها و یا حضور در برنامه های زنده صدا و سیما به مردم وعده ساخت و واگذاری ۱۰۰۰ واحد مسکونی را داد .

قرار بود این واحدها مانند مسکن مهر با نرخ مناسب و پرداخت اقساطی به متقاضیانی که فاقد مسکن هستند، واگذار شود.

اما مسکن سبز جای آن را گرفت این خانه ها تنها برای کارکنان خدماتی سازمان منطقه آزاد کیش که در کمپ های قدیمی و فرسوده زندگی می کردند ، ساخته شد که بخش از آن واگذار شده اما مشکلاتی هم دارد.

رئیس شوری شهر کیش گفت: بارها ساکنان شهرک رز (مسکن سبز) به شورای شهر و دفتر امام جمعه مراجعه و یا نامه ارسال کردند که این خانه ها از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست .

به طور مثال در بارندگی زمستان گذشته آب در بیشتر خانه ها نفوذ کرد و وسایل زندگی ساکنان این شهرک در آب شناور بود.

یا حیاطی به عنوان حریم هر خانه وجود ندارد که ساکنان لباس های شسته شده را در آفتاب پهن کنند.

فاقد فضای سبز و پارک بازی ، مسجد و مدرسه است که این موارد مشکلات زیادی برای ساکنان ایجاد کرده است.

سازمان منطقه آزاد کیش هم منازل را از پیمانکار تحویل گرفته است و اکنون پیمانکار تعهدی برای ایجاد این اماکن در شهرک رز ندارد.

نظارت بر بازار مسکن همت همگانی می طلبد

عبدالنبی شرفی رئیس شورای اسلامی شهر کیش  برای مهار افسار اسب سرکش بهای مسکن در کیش یک راهکار ارائه کرد او معتقد است ساخت مجتمع های مسکونی شبیه مسکن مهر و تحویل آنها از یک سال آینده به متقاضیان واقعی که فاقد مسکن و از اهای کیش هستند به تناوب بازار مسکن را کنترل می کند.

البته او به نحوه و روند مزایده های زمین در کیش هم نقدهایی داشت مثلا وقتی مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش نرخ پایه و کارشناسی را بالا اعلام می کنند نا خودآگاه تورم چاق تر می شود و نرخ های پیشنهادی متقاضیانی که اغلب از سرمایه گذاران شهرهای دیگر به ویژه تهران هستند بالا می رود.  

غلامحسین مظفری مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش اما این مطلب را خیلی قبول ندارد او معتقد است بازار کشش دارد و سرمایه گذار توان پرداخت دارد حالا در این میان مردم چه قدر ضرر می کنند و تحت فشار قرار می گیرند گویا خیلی مورد توجه قرار نگرفته است.

مظفری نرخ گذاری ها را بر اساس نرخ کارشناسی اعلام کرد و گفت در اقتصاد عرضه و تقاضا دو اصل مهم است و وقتی متقاضی وجود دارد پس بازار توان پذیرش مزایده را با نرخ های پیشنهادی دارد .

یکی از مشاوران املاک که خیلی هم علاقمند به اعلام نامش نبود نرخ گذاری سازمان منطقه آزاد به ویژه در زمین های منطقه فاز ۷ صدف را عامل مهم افزایش بهای مسکن در کیش دانست و گفت: این مزایده ۲۶ اسفند ۹۷ انجام شد و به یکباره بهای خرید و فروش و حتی رهن و اجاره مسکن در فروردین ۹۸ با رشد ۴۰ درصدی روبرو شد .

البته این افزایش روند صعودی دارد و هنوز متوقف نشده است.

البته او به این نکته شگفت انگیز هم اشاره کرد که بسیاری از افراد سرمایه دار از شهرهای دیگر به کیش می آیند و بدون بازدید از پروژه های مسکونی یک یا چند واحد خریداری می کنند .

او این افراد را بی ربط به آقازاده ها و مسئولان کشوری ندانست.
نظارت می تواند گره گشا باشد
نظارت واحد های بازرسی و نظارتی بر همه موارد یکی از عوامل مهم در تعدیل بازار است اما چرا نظارت واقعی در کیش صورت نمی گیرد معمایی است .

اگر واحد های نظارتی که زیر مجموعه سازمان های تصمیم گیرنده (سازمان منطقه آزاد کیش ) نباشد قطعا گره این کلاف سردرگم را می گشاید و کمترین اثر مثبت آن جلوگیری از افزایش مجدد قیمت هاست. 

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=15589

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.