• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

سازمان منطقه آزاد کیش شفاف‌سازی کند/ هنگام بیان دلایل گرانی سرتان را بالا نگیرید

  • کد خبر : 15792
  • 20 خرداد 1398 - 17:15
سازمان منطقه آزاد کیش شفاف‌سازی کند/ هنگام بیان دلایل گرانی سرتان را بالا نگیرید

برگزاری یک مزایده، گرانی مسکن و نشست معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش با مشاوران املاک دارای ابهاماتی است که لازم است سازمان منطقه آزاد کیش به‌طور شفاف جزئیات را بیان کند.

یادداشت | مرتضی رضائی؛ مدیرمسئول پایگاه خبری کیشوند نیوز

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در بدو ورود خود همواره شعار شفاف‌سازی را بر زبان می‌آورد، اما این روزها نه خبری از شفاف‌سازی است و نه حتی خبری از آن شعارها، گویا شفاف‌سازی هم چون بسیاری از پروژه‌هایی که در کیش استارتش زده شد، متوقف و بلاتکلیف مانده است، جلسات مهم در پشت درهای بسته انجام می‌شود و تنها تخم لاک‌پشت‌هاست که نصیب اندک خبرنگاران جزیره می‌شود.

بعد از گرانی مسکن در جزیره کیش، شائبه‌هایی در بین کارشناسان اقتصادی و مردم پیچید که مزایده واگذاری زمین‌های فاز هفت صدف توسط سازمان منطقه آزاد کیش یکی از دلایل عمده این گرانی است.

موضوعی از جنس همان افزایش نرخ ارزی که دولت بعد از ناتوانی در به‌ثمر رساندن وعده‌های خود، مجبور شد با بازی با آن، کسری بودجه خود را جبران کند، که هم‌ آنجا و هم اینجا عده‌ای ذینفع از این آشفته بازارها شدند.

گرانی مسکن در کنار تورم بی سابقه در کشور و شرایط عجیب خودرو در کیش مواردی است که باعث آسیب و فشار به قشر متوسط و کم‌درآمد جزیره شده است و قطعاً باعث افزایش مهاجرت معکوس از کیش می‌شود، و از سوی دیگر، این گرانی‌ها باعث گران شدن سفر به کیش می‌شود و بر پیکره گردشگری کیش نیز ضربه وارد می‌آورد.

با این اوصاف، مدتی پیش نشست یا ضیافت افطار معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش با املاکی‌ها در هتل ویدا برگزار شد، عدم دعوت از تمامی خبرنگاران و بیرون دادن اخبار یک‌طرفه در کنار شرایطی که امروز بر بازار مسکن وارد شده، باعث افزایش ابهامات در رابطه با این موضوعات شده است و لازم است سازمان منطقه آزاد کیش به‌طور شفاف جزئیات را بیان کند.

طبق خبری که خود سازمان منطقه آزاد کیش منتشر کرده است، آقای معاون اقتصادی در این جلسه عنوان کرده که “مردم بر این باورند که افزایش قیمت زمین موجب بالا رفتن قیمت ها شده است که این موضوع صحت ندارد و اسناد از ٣ دهه گذشته تا کنون نشان دهنده این است که افزایش قیمت زمین برگرفته از یک تعداد پارامتر های کلان اقتصادی است.”

آقای معاون اقتصادی، اول اینکه بهتر است که برای بیان دلایل گرانی‌ها سرتان را پایین بگیرید و آنها را بازگو کنید، زیاد به خودتان نبالید که منشأ گرانی‌ها جای دیگری است، بالاخره شما هم از جنس همین دولت هستید، همین دولتی که در به ثمر رساندن وعده‌هایش ناتوان بوده و امروز شما با افتخار می‌گویید متغیرهای کلان اقتصادی عامل گرانی است، اصلاً شما که اقتصاددان هستید به مردم بگویید که متغیرهای کلان اقتصادی چیست؟ چه شده که این متغییرها اینچنین بلایی سر مردم‌ آورده است؟

ثانیاً اینکه اگر نظر مردم اشتباه است، نظر همین املاکی‌هایی که در ضیافت آنها شرکت کردید را می‌پرسیدید، که آیا افزایش قیمت زمین ارتباطی با نرخ‌گذاری شما و مزایده‌ای که انجام دادید، دارد یا خیر؟

ناصر آخوندی در بخش دیگر صحبت‌های خود گفته که “قبل از مزایده این مبلغ به جیب دلالان می رفت و با انجام مزایده، این مبلغ که بیت المال محسوب می شود به سازمان باز می گردد. بنابراین افزایشی صورت نگرفته است.”

اما او عنوان نکرده که آیا با این کار دست دلالان از این چرخه حذف شده یا خیر؟ و منظورشان از اینکه گفته شده “افزایشی صورت گرفته نشده است” چیست؟!

جا دارد سازمان منطقه آزاد کیش در رابطه با این مزایده شفاف‌سازی کامل را انجام دهد و در اولین اقدام اسامی برندگان مزایده را برای عموم اعلام کند و ابهامات به‌وجود آمده در ذهن مردم که عامل اصلی گرانی بعد از تورم در کشور را سازمان منطقه آزاد کیش می‌دانند، برطرف نماید.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=15792

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۵
  1. با سلام.فکر نکنم جناب اخوندی علمشون انقدر به روز باشه بتونن این مشکل رو حل کنن.نیروی جوان به ایشون پیشنهاد شد که علم و قدرتش رو داشتن نگذراند کیش به این وضعیت بیافته ولی ایشون چون با ورود نیروی جوان موقعیتشون در خطر میافتاد قبول نکردن.همه مدیرای سازمان از ورود نیروی جوان باسواد میترسن چون خودشون سواد روز رو ندارن.

    • اگر خود آقای اخوندی هم بخواهند یک جوان رو بیارن یکسری عوامل پیر و تنگ نظر در سازمان هستند که اجازه حضور این افراد را نمی دهند.مثل کارگزینی شرکت سرمایه گذاری این افراد مثل آب راکد هستند که فقط غیر از بوی بد چیزی از آنان در نمی آید.
      زن و مرد هر دو با حقوق نجومی در سازمان مشغول کارند ولی یک جوان تحصیل کرده با سواد پشت خط این افراد هستند.مقصر افراد قدیمی سازمان هستند.

  2. با سلام خدمت سایت خبری کیشوند نیوز.سایت شما مطالب عالی دارد که جای تشکر دارد.
    متاسفانه اطلاعات و مستندات شما در گزارش کافی نمی باشد.اولاً:مزایدات با نظارت نهادهای نظارتی انجام می شود دوماً قیمت قطعات اعلامی از طرف سازمان برای هر زمین متری ۵ت بود که خود افراد شرکت کننده در مزایده با بالا بردن قیمت،الان باعث افزایش آن شدند به طور مثال یک زمین که پایه ۵میلیون داشت با ۹میلیون تومان متقاضی داشت.مزایده طبق قانون یعنی به بالاترین قیمت باید واگذار گردد.
    اسامی برندگان هیچ جای قانون آیین نامه معاملاتی مناطق آزاد نیامده است که باید افشا شود،خود شما دوست دارید همه بداند چی خردید؟یکی دیگر از دلایل بالا رفتن قیمت زمین در زمان جناب آقای دکتر انصاری لاری زمین واگذار نگردید بازار تشنه واگذاری بود شاید یکی از دلایل بالا رفتن قیمت زمین این باشد.پس اول مطالعه کنید بعد مطلب بنویسید که ذهن جامعه را خراب کنید.
    در گذشته بدون ضابطه با باندبازی فقط به یک سری افراد خاص زمین واگذار میشد که با برگزاری مزایده تمام افراد دست شون کوتاه شد.
    در گذشته قطعات بین دوستان و آشنایان تقسیم میشد متاسفانه.
    بنده هم مثل شما این موضوع برام سوال بود حضوری از عوامل معاونت اقتصادی سوال کردم موضوع برایم روشن شد.

  3. لطفا فقط با مزایده زمین واگذار کنید.
    مثل زمان گذشته فقط دوستان جیبشان پر نشود.

  4. گرونی مسکن مقصر اصلی املاک ها هستند.یک املاکی سالم متاسفانه در کیش نیست.ناراحت نشید
    زمین متری ۵ت سازمان واگذار کرده اونا ۱۲ت دارن می فروشن.