• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
1

استارت احمدی‌نژاد برای ایجاد دوقطبی بین نیروهای انقلابی یا زمین زدن روحانی؟؟!!

  • کد خبر : 4106
  • 23 فروردین 1396 - 16:40
استارت احمدی‌نژاد برای ایجاد دوقطبی بین نیروهای انقلابی یا زمین زدن روحانی؟؟!!

مطلبی که می خوانید پاسخ های احتمالی به این سوال است که : چرا احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد؟

چندین ماه قبل احمدی‌نژاد سفرهای استانی انتخاباتی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آغاز کرده بود که بعد از آن رهبر انقلاب در جلسه‌ای خصوصی به ایشان پیشنهاد کردند تا از حضور در انتخابات ریاست جمهوری منصرف شوند.

ادامه دادن فعالیت انتخاباتی احمدی نژاد و وجود بحث‌هایی در بین جامعه موجب شد که حضرت آیت الله خامنه‌ای این موضوع را به‌صورت علنی برای مردم بیان کنند.

بخشی از متن سخنرانی مهرماه ۹۵ رهبری، جهت نهی احمدی‌نژاد برای شرکت در انتخابات بدین شرح می‌باشد:

“”

یک نفری، یک آقایی آمده پیش من، من هم به‌ملاحظه‌ی صلاح حال خود آن شخص و صلاح حال کشور به ایشان گفتم که شما در فلان قضیه شرکت نکنید. نگفتیم هم شرکت نکنید، گفتیم صلاح نمی‌دانیم ما شما شرکت کنید. این را گفتیم، خوب یک چیز عادی است. انسان بایستی آن چیزی را که می‌بیند و می‌فهمد و فکر می‌کند که به‌نفع برادر مؤمنش است باید به او بگوید دیگر. ما هم اوضاع کشور را خوب، غالباً بیشتر از اغلب افراد آشنا هستیم. آدم‌ها هم، به‌خصوص آدم‌هایی که صدها جلسه با ما نشستند و برخاستند بیشتر و بهتر از دیگران می‌شناسیم. با ملاحظه‌ی حال مخاطب و اوضاع کشور به یک آقایی انسان توصیه می‌کند که آقا شما اگر توی این مقوله وارد شدید این دوقطبی در کشور ایجاد می‌شود.

دوقطبی در کشور مضرّ است به حال کشور. من صلاح نمی‌دانم شما وارد بشوید. بله، این چیز خیلی مهمی که نیست. این یک چیز خیلی طبیعی است، خیلی ساده است. بله، ما این توصیه را به یکی از آقایان، به یکی از برادران کردیم. خوب، حالا این مایه‌ی اختلاف بشود بین برادران مؤمن، یکی بگوید فلانی گفته، یکی بگوید نگفته، یکی بگوید چرا پشت بلندگو نگفته؟ خوب، حالا این هم پشت بلندگو.

“”

و ایشان در ادامه فرمودند:

“”

من به جناب‌عالی که مثلاً آقای آشیخ عبدالعالی اسمتان است من‌باب مثال علاقه‌مندم. می‌دانم شما اگر وارد این مقوله شدی به‌ضررت است، به‌ضرر کشور هم هست. به شما می‌گویم وارد نشو. نمی‌گویم هم وارد نشو. امر و نهی نیست. حالا بعضی گفتند آقا دستور دادند، امر کردند، نه، گفتیم صلاح نمی‌دانیم. من صلاح نمی‌دانم. این چیز خوبی است. این چیز بدی نیست.

“”

احمدی‌نژاد نیز بعد از این سخنرانی اعلام کرد که قصدی برای حضور در انتخابات ندارد و حتی اینکه در انتخابات ریاست جمهوری از هیچ کاندیدایی حمایت نمی‌کند.

متن نامه احمدی نژاد به رهبر انقلاب بعد از توصیه رهبری بدین شرح است:

“”

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)

رهبر معظم انقلاب اسلامی

سلام علیکم

همان گونه که مستحضر هستید در دیدار مورخ نهم شهریورماه سال جاری ، اینجانب برنامه های تبیین انقلاب در سراسر کشور را تشریح نمودم، پس از آن حضرت عالی توصیه فرمودید که در این دوره مصلحت نیست بنده در انتخابات شرکت نمایم و اینجانب نیز تبعیت خود را اعلام نمودم.

ضمن تشکر از بیانات مهم حضرت عالی در جلسه درس خارج فقه مورخ پنجم مهرماه جاری، به استحضار می رسانم که در عمل به منویات رهبر بزرگوار انقلاب، برنامه ای برای حضور در عرصه رقابت های انتخاباتی سال آینده ندارم.

به لطف خداوند متعال و با افتخار همواره به عنوان سرباز کوچک انقلاب و خادم مردم باقی خواهم ماند.

از خداوند منان برای حضرت عالی سلامتی و موفقیت بیشتر و برای ملت بزرگوار ایران عزت و سربلندی روزافزون ، در سایه عنایات حضرت ولی عصر (عج) مسالت دارم.

“”

احمدی نژاد همچنین مدتی بعد پا را فراتر نهاد و اعلام کرد که نه‌تنها کاندیدا نمی‌شود، بلکه از هیچ کاندیدی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت نمی‌کند.

اما به یکباره داستان تغییر کرد و چندی پیش در حالی که وی بیان کرده بود که در انتخابات از کسی حمایت نمی‌کند، با آوردن بهانه‌هایی، به صراحت از کاندیداتوری بقایی برای انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرد.

اما این پایان ماجرا نبود و امروز در حالی که دومین روز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری بود، احمدی نژاد به همراه بقایی و مشایی وارد ستاد انتخابات ریاست جمهوری شد و برای این انتخابات نام نویسی کرد.

دو احتمال کلی برای کاندیداتوری احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری به چشم می‌خورد:

احتمال اول: خودسوزی احمدی نژاد و ایجاد دوقطبی بین انقلابیون

با متزلزل شدن آرای روحانی بدلیل عملکرد ضعیف چهار ساله‌اش، و اقبال عمومی مردم برای انتخاب آیت‌الله رئیسی به‌عنوان رئیس جمهور آینده کشور، می‌توان این نتیجه را گرفت که این حرکت احمدی‌نژاد و یارانش نه‌تنها در جهت قوت بخشیدن به آرای روحانی است، بلکه جهت ایجاد دوقطبی بین نیروهای انقلاب نیز می‌باشد.

قطعاً تنها نتیجه‌ای که این حرکت برای احمدی‌نژاد و یارانش در پی خواهد داشت، این است که محبوبیت ایشان در بین نیروهای انقلابی و ولایی به‌شدت کاهش خواهد یافت و حتی این محبوبیت به منفوریت از ایشان تبدیل خواهد شد و این در واقع یعنی “پایان احمدی‌نژاد” .

در هر صورت، گواه این می‌رود که در صورت باقی ماندن احمدی نژاد و یارانش در صحنه انتخابات، انتخابات به دور دوم کشیده شود که باز هم این شرایط به نفع روحانی نیست.

احتمال دوم: تصفیه حساب با روحانی

بعد از پایان یافتن دولت دهم و روی کار آمدن دولت یازدهم، حسن روحانی و یارانش اغلب ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها را به گردن دولت قبل می‌انداختند و این روند حتی تا همین اواخر هم ادامه داشت. جدای از اینکه دیدگاه عموی مردم دیگر بهایی برای ادعاهای روحانی و یارانش ندارد و حتی همین‌ ناکارآمدی‌ها دامن‌گیر خود دولت هم شده، احمدی نژاد مناظره‌های ریاست جمهوری را بهترین زمان برای شکستن سکوت چهار ساله خود و پاسخ دادن به برچسب‌های دولت یازدهم به دولتش می‌داند و می‌خواهد از این فرصت جهت زمین زدن روحانی استفاده کند و بعد از آن از عرصه انتخابات کناره‌گیری کند، که هم به توصیه رهبری گوش کرده باشد و هم بر پایه توانایی‌هایش، روحانی را در گود مناظره‌های انتخاباتی به خاک بکشاند.

به هرحال آنچه از شواهد و قرائن پیداست این است که احمدی نژاد برای رئیس جمهور شدن ثبت نام نکرده، بلکه به جهت تصفیه حساب شخصی با دیگران پای به این عرصه گذاشته است، حال چه برای تصفیه حساب با دولت فعلی باشد و چه برای اصولگرایانی است که به قول خودش قصد محو کردنش را داشتند.

مرتضی رضائی

مدیر مسئول پایگاه خبری کیشوند نیوز

 

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=4106
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. تحلیل خوبی بود.
    شاید هم احمدی نژاد آمده تا تایید صلاحیت شدنش را به همه نشان دهد و بگوید که مشکلی ندارد.

  2. جناب کیشوند نیوز.اولا عملکرد دکتر روحانی خوب بوده.دوما هییچ اقبالی برای انتخاب دکتر رئیسی وجود ندارد.

  3. خوب نبوده عزیزم بین بد و بد تر همون بدهست که شما رو اینقدر راضی نگه داشته باش تا اموراتت بگذره