• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

به مناسبت دوم فروردین روز جهانی آب / بشریت به آب نیاز دارد

  • کد خبر : 3822
  • 02 فروردین 1396 - 11:19
به مناسبت دوم فروردین روز جهانی آب / بشریت به آب نیاز دارد

یک قطره آب قابل انعطاف است. یک قطره آب قدرتمند است. به یک قطره آب نیز نیاز است.

مصیب شیرانی :

آب در هسته توسعه پایدار است. منابع آب، و طیف وسیعی از خدمات ، زیر بنای کاهش فقر، رشد اقتصادی و پایداری زیست محیط است با ایجاد امنیت غذایی و انرژی سلامت انسان و محیط زیست تامین می شود و درنتیجه بهبود در رفاه اجتماعی و رشد فراگیری که بر معیشت میلیارها انسان موثر است رخ میدهد.
آب سلامتی است که دست پاک می تواند زندگی شما را نجات دهد.
آب برای سلامت انسان ضروری است. بدن انسان می تواند هفته بدون غذا زنده بماند، اما تنها چند روز بدون منجر به مرگ هر انسان ی خواهد بود . آب برای بقای ما ضروری است. شستن دست به طور منظم ضرورت دارد، به عنوان مثال یکی از بهترین راه برای حذف میکروب، جلوگیری از بیمار شدن، و جلوگیری از گسترش میکروب و بیماری به دیگران شستن دستان است. تا یک تریلیون میکروب می تواند در یک گرم از مدفوع زندگی کنند. بدن انسان، به طور متوسط از ۵۰-۶۵٪ آب ساخته شده است. نوزادان دارای بالاترین درصد آب هستند هر نوزاد از ۷۸٪ آب تشکیل شده هر روزه ، هر فرد برای نوشیدن، پخت و پز و بهداشت شخصی نیاز به آب دارد.
آب طبیعت است- اکوسیستم در قلب چرخه حیات است -چرخه آب جهانی است. اکوسیستم – از جمله، ، جنگل، تالاب و مرتع – در قلب چرخه آب جهانی نهفته است
آب شهرنشینی است -هر هفته، یک میلیون نفر به شهرها مهاجرت می کنند.

آب صنعت است .برای تولید بک ماشین باید آبی معادل پرکردن یک استخر شنا مصرف کرد.. برای ساختن یک ورق کاغذ. ۹۱ لیتر استفاده می شود .صنعتی می تواند باعث توسعه و افزایش بهره وری، شغل و درآمد شود که به بهروی از و حفاظت از آب اهمیت دهد.
فناوری و برنامه ریزی هوشمند کاهش استفاده از آب، می تواند در بهبود کیفیت پساب. موثر باشد. بسیاری از صنایع پساب تولید خود را تا کیفیت آب شرب بهبود داده اند. این در حالی است که پساب صنتعی در ایران مشکل حادی و سلامت مردم رادر خطر انداخته است اوضاع چنان وخیم است که در برخی شهرهای صنعتی بسختی می توان مطالعه اثرات آلایندگی صنایع بر منابع اب و سلامت مردم را پیگری نمود.؟!!! تنها ۱۰ درصد صرفه جوی در مصرف صنایع فولاد و نیروگاههای حاشیه زاینده رود قادر خواهد بود دبی دوبرابر دبی پایه زاینده رود را در آن جاری نمایید.؟!!!
آب انرژی است
دوستان. آب و انرژی غیر قابل تفکیک هستند . آب و انرژی شرکای طبیعی هستند. آب مورد نیاز است برای تولید انرژی. انرژی مورد نیاز است برای ارائه آب. امروز بیش از ۸۰ درصد تولید برق توسط نیروگاه های حرارتی صورت می گیرد. فروچاله ها عظیم همدان ناشی از نیروگاه همدان است. بخش عظمی از اب زاینده رود صرف تولید انرژی درنیروگاهها برای صنایع فولاد می شود. بازچرخانی آب در صنایع جهان بیش از ۱۷ بار انجام می‌شود که از پساب ذوب‌آهن اصفهان فقط یک‌بار، آن هم به منظور استفاده از این پساب برای آبیاری فضای سبز اطراف کارخانه استفاده می‌شود.

آب مواد غذایی است .برای تولید چهار سیخ کباب بختیاری ۱۵۰۰۰ لیتر آب لازم داریم
رشد اقتصادی و ثروت فردی تغییر رژیم غذایی از رژیم مبتنی بر نشاسته به گوشت و فراورده های لبنی، سوق داده که نیاز مند به آب بیشتر است به عنوان مثال. تولید ۱ کیلو برنج ، ، نیاز به حدود ۳۵۰۰ لیتر آب، نیاز دارد در حالی که ۱ کیلو گوشت گاو ۱۵،۰۰۰ لیتر آب نیاز دارد. رژیم گوشت خواری چالش سالهای اینده است استفاده ناکارآمد از آب برای تولید محصول باعث آلوده شدن و کاهش سطح سفره های آب در بسیاری از دشتهای ایران است.
آب برابری است . هر روز زنان ۲۰۰ میلیون ساعت صرف حمل آب می کند.

مصرف ۸۰ درصد آب بخش صنعت در نیروگاه‌ها
کم‌آبی فقط نیازهای شرب و کشاورزی را متاثر نکرده بلکه صنعت هم از این بحران بی‌نصیب نمانده است. بیش از ۸۰ درصد آب بخش صنعت در نیروگاه‌های کشور مصرف می‌شود.. نیروگاه‌ها بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان آب در میان صنایع هستند و حضور آب برای آنها بسیار حیاتی است اهمیت کمبود آب برای نیروگاه‌ها معادل کمبود سوخت برای آنها است. زیرا در سال‌های اخیر به دلیل کمبود منابع آبی، مشکلاتی برای نیروگاه‌های دارای برج ‌‌تر ایجاد شده‌ است.
نیروگاه‌های کشور برای تولید برق مقادیر زیادی آب دریافت می‌کنند. این آب وارد بویلرها می‌شود تا تبدیل به بخار شده و بخار حاصله توربین‌ها را به گردش درآورد. گردش توربین برق تولید می‌کند. بخاری که چرخ توربین‌ها را به حرکت درمی‌آورد، وارد برج‌های خنک‌کننده می‌شود تا تبدیل به آب شده و مجددا وارد چرخه تولید برق شود. در برج‌های خنک‌کننده‌ تر، حجم زیادی از آب به‌صورت بخار تلف می‌شود. حتی در برج‌های خشک هم که به ظاهر با آب ارتباطی ندارند مقداری تلفات آب داریم. زیرا در فصول گرم سال برای پایین آوردن دمای برج، باید از مه‌ پاش استفاده شود. این آب تبدیل به بخار شده و از چرخه مصرف خارج می‌شود. بنابراین مقادیر زیادی آب در فرآیند تولید برق هدر می‌رود. کمبود آب می‌تواند سبب توقف فعالیت نیروگاه‌هایی مثل نیروگاه اصفهان -که دارای برج ‌تر هستند- شود. این نیروگاه‌ها برای تولید هر کیلووات‌ساعت‌برق، ۲/۵ لیتر آب مصرف می‌کنند. بنابراین نیروگاه‌های دارای برج ‌تر را در گروه پرمصرف‌ها طبقه‌بندی می‌کنند.
کم‌آبی تولید آهن
صنعت فولاد یکی از صنایعی است که مصرف آب در آن بالاست. این صنعت برای خنک‌کاری، نیاز به مقادیر زیادی آب دارد. به همین دلیل کارخانجات بزرگی نظیر ذوب‌آهن اصفهان و فولاد مبارکه در کنار زاینده‌رود تأسیس شده ‌است. در ذوب‌آهن یکسری چاه‌هایی هست که در مواقع خشکی زاینده‌رود از آنها استفاده می‌شود.: ذوب‌آهن با فرض نبود مشکل آب در اصفهان پایه‌گذاری شد. به همین دلیل وقتی در سیستم بهره‌برداری و تولید این کارخانه دقت می‌کنیم، درمی‌یابیم که هدررفت آب در این صنعت زیاد است. وی بر این باور است که به دلیل عدم وجود مشکل آب در منطقه، طراحی سیستم‌ها در ذوب‌آهن به‌درستی انجام نشده ‌است. در ذوب‌آهن از سیستم کوره بلند استفاده می‌شود که یک سیستم بسیار قدیمی است. ضمن آنکه در این کارخانه مقادیر زیادی بخار، در کولین تاورها هدر می‌رود.
بازچرخانی آب در صنایع جهان بیش از ۱۷ بار انجام می‌شود که از پساب ذوب‌آهن اصفهان فقط یک‌بار، آن هم به منظور استفاده از این پساب برای آبیاری فضای سبز اطراف کارخانه استفاده می‌شود
ذوب‌آهن صنعت تولید فاضلاب است
آب در ذوب‌آهن برای خنک کردن کوره و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. ذوب‌آهن اصفهان صنعت تولیدکننده فاضلاب: در حال حاضر این کارخانه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۸۰۰ مترمکعب در ساعت آب از رودخانه زاینده‌رود دریافت می‎کند. یعنی در طول شبانه‌روز حدود ۶۶ تا ۷۰ هزار مترمکعب آب توسط این کارخانه از رودخانه دریافت می‎شود. یا سالانه ۲۶ ملیون متر مکعب؟
که آب دریافتی توسط ذوب‌آهن اصفهان معادل نیاز آب شرب یک شهر ۱۰۰ هزار نفری به مدت ۱۰ تا ۱۲ روز است. اما ذوب‌آهن ۵۰ درصد این آب را تبدیل به فاضلاب کرده و از چرخه مصرف خارج می‌کند. این صنعت، صنعت تولید فاضلاب است نه تولید آهن. براساس استانداردهای جهانی صنایع فولاد مجازند فقط ۱۰ تا ۱۲ درصد آب دریافتی خود را به فاضلاب تبدیل کنند، اما ذوب‌آهن در ایران حدود ۵برابر میانگین جهانی فاضلاب تولید می‌کند. ذوب‌آهن صنعتی است که در فلات خشک و بی‌آب کشور احداث شده و آبی را مصرف می‌کند که قابل قیمت‌گذاری نیست.
نزدیک به ۳۰ تا ۳۵ درصد آبی که وارد کارخانه می‌شود از طریق خط لوله‌هایی که آب‌بندی نشده‌اند، هدر می‌رود.: عدم کاربری درست تجهیزات هم آب را هدر می‌دهد. دیگ‌های ذوب فولاد درست طراحی نشده و در ساعت بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ مترمکعب «آب دمین» را در قالب بخار اشباع، هدر می‌دهند. آب دمین را آبی است که با فعالیت‌های پیچیده شیمیایی تولید شده و ذرات ناخالص در آن بسیار کم است. این آب به ازای هر مترمکعب ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان قیمت دارد. که اگر معادل ریالی آب دمین را حساب کنیم، هر دو سال یک‌بار می‌توان تمام دیگ‌های ذوب‌آهن اصفهان را عوض کرد. اما متاسفانه کسی به این مسائل توجهی نمی‌کند.: بدون نفت می‌توان زندگی کرد ولی بدون آب نمی‌توانیم به زندگی خود ادامه دهیم.
علاوه بر آبی که در فرآیند تولید در کارخانه ذوب‌آهن تلف می‌شود، این مجموعه برای رفع نیازهای انرژی خود اقدام به احداث نیروگاهی کرده که مصرف آب آن بسیار بالاست اما راندمان مناسبی ندارد.

 

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=3822
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.