• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
12
سهامدار بعدی شرکت آب و برق کیست؟

امتحان سخت بخش خصوصی و سازمان منطقه آزاد کیش!

  • کد خبر : 28725
  • 02 مهر 1402 - 8:39
امتحان سخت بخش خصوصی و سازمان منطقه آزاد کیش!

بعد از انتشار آگهی مزایده شرکت آب و برق کیش، سکوت عجیبی در میان بخش خصوصی، سازمان منطقه آزاد کیش و دیگر صاحبنظران حکمفرما شده و به نظر می‌رسد تا مشخص شدن سهامدار عمده بعدی، این سکوت ادامه داشته باشد.

اشتباه بودن واگذاری شرکت آب و برق کیش به بخش خصوصی یکی از مطالبی است که طی سالیان اخیر همیشه مسئولان منطقه آزاد کیش، فعالان بخش خصوصی و ائمه جمعه و برخی صاحب نظران آن را بیان و تکرار کرده‌اند.

آنها می‌گویند آب و برق زیرساخت جزیره است و نباید به بخش خصوصی واگذار می شد و مدیریت آن باید در کنترل حاکمیت باشد، موضوعی که معلوم نیست چرا در سال ۱۳۸۹ و در زمان خصوصی سازی به آن بی‌توجهی شده بود!

در حالی همه این افراد از خصوصی بودن این زیرساخت اساسی در کیش گلایه می‌کنند که به موازات آن چندین شرکت دیگر در حوزه آب و برق در جزیره در حال توسعه و گسترش هستند و جای سوال است که اگر واگذاری شرکت آب و برق کیش به بخش خصوصی اشتباه بود، پس توسعه بخش‌های خصوصی دیگر در همین زمینه و به همین شیوه چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟

جدای از موضوع خوب یا بد بودن واگذاری آب و برق به بخش خصوصی، چند روز قبل سهام عمده این شرکت(حدود ۵۱ درصد) برای فروش به مزایده گذاشته شد و فرصت مناسبی برای رسیدن به خواسته‌های همه منتقدین است.

قابل ذکر است که بعد از انحلال موسسه ثامن الحجج، شرکت آب و برق کیش چندین سال تحت نظر هیئت تسویه اداره می‌شد تا اینکه حدود دو سال قبل سهام غالب این شرکت طی فعل و انفعالاتی به بانک شهر واگذار و این شرکت از بلاتکلیفی خارج شد و حالا بانک شهر سهامش را در این شرکت جهت فروش به مزایده گذاشته است.

بعد از انتشار آگهی مزایده شرکت آب و برق کیش، سکوت عجیبی در میان بخش خصوصی، سازمان منطقه آزاد کیش و دیگر صاحبنظران حکمفرما شده و به نظر می‌رسد تا مشخص شدن سهامدار عمده بعدی، این سکوت ادامه داشته باشد و بعد از واگذاری دوباره انتقادات خود را مطرح کنند!

گرچه مسئولان منطقه آزاد کیش همواره طی مصاحبه‌های مختلف عنوان کرده‌اند خصوصی سازی آب و برق اشتباه بوده است، اما  با توجه به مشکلات مالی فراوانی که این سازمان با آن دست و پنجه نرم می‌کند، بعید به نظر می‌رسد توان بازپسگیری سهم ۵۱ درصدی را از طریق یکی از شرکت‌های زیر مجموعه داشته باشد.

از سازمانی که همین چند سال قبل به‌دلایل مشکلات مالی از سهم خود در نیروگاه جنوب جزیره گذشت و چندین درصد آن را واگذار کرد و این روزها نیز ساز واگذاری کیش ایر به بخش خصوصی را کوک کرده است، نباید انتظاری برای هزینه کرد ۵هزار میلیاردی برای خرید شرکت آب و برق داشت.

مسئولان منطقه آزاد کیش هم آنچنان تمایلی برای خرید این سهام نشان نداده‌اند و در مصاحبه‌های اخیر خود بیشتر عنوان کرد‌ه‌اند که قصد دارند “شبکه توزیع” آب و برق را با استناد به مواد قانونی(بدون پرداخت هزینه) در اختیار خود بگیرند و در رابطه با موضوع تولید صحبتی به میان نیامده است.

در میان بخش خصوصی کیش نیز وضعیت به همین شکل است، آنها طی سال‌های بعد از واگذاری نشان دادند بیشتر تمایل دارند عقب بنشینند و به مقوله خصوصی سازی و عملکرد مالکان آب و برق حمله کنند تا اینکه بخواهند خودشان را درگیر مسئولیت این امر مهم کنند.

بخش خصوصی کیش قطعاً اگر تمایلی برای ورود به این مقوله داشت تا به حال با برنامه ریزی پیوست‌های رسانه‌ای را فعال کرده بود و رضا رشیدپور هم چندین بار لایو می‌گذاشت و طرح موضوع می‌کرد!

برخی از این افراد بیشتر تمایل دارند زمین رایگان از سازمان منطقه آزاد کیش دریافت کنند و در آن سرمایه‌گذاری کنند تا اینکه دردسر چنین کارهایی را به خود بدهند و در سود و زیان آن هم مطمئن نباشند. برخی نیز تخصصی در این حوزه ندارند و ریسک حضور در آب و برق را نمی‌پذیرند که امری معقول محسوب می‌شود.

با این حال باید گفت قرار گرفتن سهام شرکت آب و برق کیش برای مزایده در بورس، اتمام حجت با همه منتقدان واگذاری این شرکت به بخش خصوصی است و فرصتی مناسب برای بازگشت این شرکت به دامان حاکمیت است و نباید از این فرصت به راحتی گذشت.

یادداشت از | مرتضی رضائی مدیر مسئول کیشوندنیوز

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=28725
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.