• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
5

گردشگری در تلاطم تصمیمات غیر کارشناسانه

  • کد خبر : 22718
  • 16 مرداد 1400 - 17:54
گردشگری در تلاطم تصمیمات غیر کارشناسانه

در نهایت امروز عدم ورود کارشناسان و خلأ صدای واحد در صنعت گردشگری، منجر به یکپارچه نبودن تصمیمات در این صنعت شده و مشکلات را بیش از پیش نمایان کرده است.

 

توجه به گردشگری سلامت با واکسیناسیون در کیش

همانطور که می‌دانیم امروزه گردشگری پس از صنعت نفت و خودرو سازی سومین صنعت بزرگ جهان به شمار می رود و گفتنی است که گردشگری سلامت (توریسم درمانی)  نه تنها جدا از صنعت گردشگری نیست بلکه می تواند نقش بسزایی در جهت توسعه گردشگری ایفا کند.

امروزه افرادی به‌منظور برخورداری از خدمات سلامت (پیشگیری و درمان) به شهر و یا کشورهای دیگر سفر می‌کنند که در زمره گردشگری سلامت قرار می‌گیرند.

در زمان پاندمی ویروس کرونا بارها و بارها طرح جامع گردشگری سلامت با انجام  واکسیناسیون کارکنان این بخش، میهمانان و سایر کیشوندان از سوی کارشناسان جزیره کیش مطرح شده اما با این طرح موافقت نگردید و برای کارشناسان این صنعت جای بسی شگفتی است که این طرح به بهانه اینکه صرفاً برای قشر مرفه جامعه کاربرد دارد، تایید نشد!

جای سوال است که یک: بنا بود واکسیناسیون به‌صورت رایگان انجام پذیرد و توریست علاوه بر دریافت واکسن، از امکان تفریح و استفاده از جذابیت های طبیعی و گردشگری جزیره زیبای کیش نیز  برخوردار شود.

و دومین سوال : با فرض اینکه طرح گردشگری سلامت فقط برای قشر مرفه جامعه است، آیا بهتر نیست این هزینه در کشور خودمان به چرخه می افتاد و این قشر جهت واکسیناسیون به کشورهای خارجی سفر نمی‌کردند و به تبع آن نه تنها ارز قابل توجهی از کشور خارج نمی‌شد بلکه از بیکار شدن بسیاری کارکنان که تنها مهارت و راه درآمدشان ارائه خدمات در عرصه گردشگریست پیشگیری می‌شد؟

گویا مسئولین و تصمیم گیرندگان عرصه گردشگری از اصول اولیه این صنعت به کلی بی اطلاعند و هنوز نمی‌دانند گردشگری سلامتی و توریسم درمانی جزئی مهم از صنعت گردشگری است که به‌ویژه در این دوران باید بیش از هرچیز مورد توجه قرار بگیرد.

عدم یکپارچگی تصمیمات در حوزه گردشگری 

لازم به اشاره است که پس از اتمام قرنطینه (۱ خرداد ۱۳۹۹) که هتل‌ها فعالیت خود را از سر گرفتند تا پایان فروردین ۱۴۰۰ با اینکه درصد اشغال هتل‌ها نزدیک به ۱۰۰ بود اما با کمترین مبتلا و مرگ و میر این دوران پشت سر گذاشته شد که بخشی از علل آن می‌تواند به ذات صنعت گردشگری و هتلداری اشاره کرد که قبل از پاندمی کرونا هم پروتکل‌های بهداشتی همواره از اصول آن به شمار می‌رفت و همچنین فعالان و کارکنان این صنعت عموماً دوره‌های مختلف بهداشت فردی و ایمنی و بهداشت محیط را گذرانده و با این مبحث آشنایی کامل دارند.

با شروع پاندمی نیز دوره ها و کتابچه‌های آموزشی باعث شناخت بهتر از ویروس کرونا و روش‌های درست رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جهت خدمات رسانی به گردشگران شد. که کیفیت این امر همواره توسط ناظران مورد ارزیابی قرار میگیرد.

پس از پشت سر گذاشتن فروردین شاهد تصمیماتی بودیم که یکپارچگی صنعت گردشگری را زیر سوال می‌برد؟ گفتنی است پروزاها، تفریحات، جاذبه‌های گردشگری و آژانس‌های مسافرتی و همچنین هتل‌ها یک شبکه متصل در صنعت گردشگری می‌باشند که در صورت محدودیت و خلل در هر کدام از آنها بخش دیگری از این صنعت را تحت تاثیر قرار می‌دهد در این مورد می‌توان به محدودیت تفریحات و پروازها در جزیره کیش و باز بودن هتل ها با ظرفیت ۵۰ و یا ۳۰ درصدی اشاره کرد.

بدون توجه به اینکه محدودیت‌ها چه تاثیری بر هتلداران و مدیران خواهد گذاشت و کارگر و کارفرما چه خواهند شد؟ در واقع تعطیلی بخشی از صنعت گردشگری منجر به تعطیلی سایر بخش ها هم می‌شود.

بنابراین این پرسش مطرح است که چرا تنها بخشی تعطیل شده و در این میان  کارگر و کارفرما بلاتکلیف می‌مانند؟

در نهایت امروز عدم ورود کارشناسان و خلأ صدای واحد در صنعت گردشگری، منجر به یکپارچه نبودن تصمیمات در این صنعت شده و مشکلات را بیش از پیش نمایان کرده است.

رابطه بین کارگر و کارفرما که بر مبنای اعتماد بوده خدشه دارشده و مدیران با تعطیلی بخش عمده ظرفیت، ناچار به بیکار نمودن کارکنانی که سالهاست در این رشته صادقانه خدمت کرده‌اند، درحالیکه حمایت مسئولان می‌تواند موجب پیشگیری از این مشکل بزرگ  شود.

یادداشت از: صمد‌ درویشی، فعال گردشگری

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=22718
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. من کاملا با نظریه جناب درویشی موافقم وحرفاشونو تائید میکنم

  2. کاملا درسته 👌👌‌ شاید تصمیمات یکپارچه نیست اما شما بسیار یکپارچه و خالصانه با در نظر گرفتن کل صنعت گردشگری نظرتون رو بیان کردید.
    سلامت باشید 🍀

  3. من هم موافقم که از نظر کارشناسان بیشتر استفاده بشه،نظریه جناب درویشی عالی بود