• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

کیش و مشکلات جدی از نگاه یک مسافر نوروزی

  • کد خبر : 15182
  • 18 فروردین 1398 - 8:27
کیش و مشکلات جدی از نگاه یک مسافر نوروزی

آنچه در این یادداشت می‌خوانید قسمتی از چیزی است که بعد از ۱۵ سال در سفر نوروزی به جزیره کیش مشاهده نمودم.

*تحریریه کیشوند یوز: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های ارسالی مخاطبان است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت یا دیدگاه خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.

شاید در اولین صحنه‌ای که از کیش به‌خاطر می‌آورید صخره‌های مرجانی و ساحل زیبای آن و بازارهای مملو از کالاهای با کیفیتی که متفاوت از بازارهای داخل کشور و استان‌ها و شهرها باشد، ولی اینطور نیست… کیش عوض شده است.

کافی‌است سری به شهرک سازی و انبوه فشردگی جمعیت در شهرک‌های نوبنیاد و صدف بزنید که نسبت به ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد رشد ساختمان سازی داشته‌اند و قطعاً ضمن تخریب محیط زیست و تولید زباله‌هایی که مملو از بطری‌های پت و زباله‌های پلاستیکی و مواد زائد ساختمانی که معلوم نیست کجا و چگونه دفن می‌شوند، در جزیره‌ای که روزی نگین خلیج فارسش می‌خواندند، به‌روی هم انباشته‌ گردیده‌اند.

گسترش ساختمان سازی و ویلاسازی و رقابت با بازار مسکن ترکیه و دبی و …، کیش را از اهداف گردشگری به بهشت بساز بفروش تبدیل کرده است به‌طوریکه در طول سال فقط دو سوم این مناطق خالی از سکنه و بهشت سوداگران ملکی شده است.

جالب اینکه که یک خودرو برقی با توجه به همه گیر شدن آن در کشورهای اروپایی و منطقه در سطح کیش دیده نمی‌شود، جز مشاهده تعداد معدودی موتورسیکلت کوچک که با باطری شارژ می‌شوند؟ و حتی ساختمانی که با برق خورشیدی نیازهایش را تأمین کند و در جایی خواندم برق کیش از مرکز استان تامین می‌شود؟!

جا دارد سازمان منطقه آزاد کیش نسبت به درخواست و تصویب هیئت وزیران در ورود و تخفلات گمرگی و استفاده برای رنت کاران کیش و تاکسیرانی اقدام لازم جهت سالم نگه داشتن هوای کیش و کم شدن آلاینده‌های بنزینی و صوتی و حفظ محیط زیست  اقدام عملی نماید و شهرداری از انبوه سازان بخواهد ۲۰ تا ۳۰ درصد برق مصرفی، از پانل‌های خورشیدی استفاده نمایند.

این در حالی است که اغلب مدیران عامل منطقه آزاد کیش ضمن پر کردن جیب خزانه، یکی پس از دیگری به این افتخارات خود مباهات می‌کنند و در آخر از کیش‌گردی برای مردم ایران در ایام نوروز، کانکس‌های مجتمع کارگری پدیده شاندیز با امکانات اردوگاه اسرا اشویتس باقی می‌ماند و بس!؟ آیا خانواده و خویشاوندان مسئولین سازمان (منطقه آزاد کیش) حاضر به یک شب اقامت و استفاده از حمام و دستشویی آنرا به خود می‌دهند؟

بر اساس آمار از ۲۵ اسفند تا ۱۴ فروردین ۲۲۶ هزار نفر از کیش بازدید کرده‌اند (۱۴۷هزار ۳۳۷ نفر از طریق ۱۰۶۴ پرواز و ۷۸هزار ۹۹۶ نفر از طریق لندینگ کرافت و شناور‌های دریایی) و ۷۸ هزار۹۹۶ نفر هوایی و ۱۴هزار ۵۲۱ خودرو که هر کدام به‌طور متوسط ۸۰۰ هزار تومان برای ورود عوارض پرداخت نموده‌اند و خود را به کیش رسانیده‌اند.

حالا باید دید از این مبالغ اخذ شده چقدر آن جهت بهبود امکانات سیاحتی و رضایت زندگی کیشوندان هزینه خواهد گردید.

شاید یکی از دلایل ناکام بودن کیش به‌عنوان یک جزیره چند فرهنگی و با ثبات جمعیتی عدم رضایت کیشوندان را جستجو باید نمود تا انگشت اتهام به خارج از کیش؟ به راستی کیش به کجا می‌رود؟ آیا به‌سوی مات شدن؟ تاریخ جواب سوال ما را خواهد داد!

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=15182

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۳
  1. واقعا این پولها کجا هزینه می‌شوند!!! سازمان منطقه آزاد جز ساحل مرجان کدام مکان تفریحی را ایجاد کرده است. بقیه که همه شخصی و پولی هستند!!! اینهمه ساحل زیبا وجود داره و همینجور افتاده اند! واقعا که کیش هیچ جایی برای تفریح ندارد

  2. واقعا نظم وانضبات تاکسی های کیش جای تاسف داره از بی نظمی سرعت زیاد وملاحظه کم به مسافرین که این همه هزینه میکنن تا به کیش سفر کنن دلاای هم میکنن هر کاری میکنن تا بتونن جیب مسافر بیچاره رو خالی کنن

  3. بیشتر جزیره کیش به جزیره کلاهبرداران میخوره تا جزیره گردشگری . حواست نباشه کلاتو برداشتن پولتونو خوردن زندگی تو به باد میدن