• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
1

دستگیری ۳ کلاهبردار فضای مجازی در کیش/ ۲ هزار و ۳۰۰ کاربر ، در دام تبهکاران مجازی

  • کد خبر : 8675
  • 05 دی 1396 - 18:19

فرمانده نیروی انتظامی کیش از دستگیری ۳ کلاهبردار حرفه ای در فضای مجازی با کلاهبرداری بیش از ۵ میلیارد ریال برداشت غیرمجاز از حساب هموطنان خبر داد.

سرهنگ جهانبخش

به گزارش پایگاه خبری کیشوندنیوز ، سرهنگ رحیم جهانبخش در جمع خبرنگاران از دستگیری ۳ کلاه بردار حرفه ای در فضای مجازی خبرداد و گفت : تا امروز با بررسی های انجام شده در رابطه با وجوح کلاهبرداری انجام شده بالغ بر ۵ میلیارد ریال تا به این لحظه از افراد مختلف کلاهبرداری شده و تخلیه حساب داشتند.

فرمانده نیروی انتظامی کیش از نحوه ی دستگیری این افراد گفت: مجموعه ی مأمورین انتظامی پایگاه کیش در راستای کنترل های اطلاعاتی  فضای مجازی که داشتند، به موضوعی در خصوص کلاهبرداری و اقدامات سوء در فضای مجازی برخورد کردند که اقدام به نشر یکسری تبلیغات نرم افزارهای مرتبط با موضوعات غیرعرفی در فضای تلگرام میکردند و زمانی که مشترکین و اعضای کانال و گروه های تلگرامی به این لینک ها مراجعه میکردند مبالغ جزعی از آنها درخواست میکردند. از این ۳ مجرم یک نفر از آنها مقیم کیش بوده و دونفر دیگر از دیگر استان های کشور هستند که با هوشیاری مأمورین کنترلی در موادی ورودی به کیش و با توجه به شواهدی که همراه داشتند مأمورین مشکوک شده و اقدامات خوبی که پلیس فتای کیش انجام داد منجر به کشف کلیه این موضوع شد.

وی افزود : کاربران قربانی هنگام پرداخت جهت دریافت نرم افزارهای مخرب وارد صفحه ای شبیه سازی شده ی درگاه جعلی چندتا از بانکهای معتبر داخلی میشدند و این افراد فرصت طلب آنها را به سمت این درگاه های جعلی هدایت میکردند و به واسطه این روش رمز ورود و رمز دوم و مشخصات کارت های بانکی و حساب های شخصی را به دست می آوردند وآنها را هک کرده و اقدام به خالی نمودن حساب افراد مورد نظر میکردند که الحمدالله با مجموعه اقداماتی که در حوزه پایگاه های نظامی از طریق کنترل های اطلاعاتی و با کمک پلیس فتای کیش از طریق پیگیری های فنی و تخصصی اجرا شد، منجر به دستگیری ۳ نفر از عوامل اصلی کلاهبرداری اینترنتی شده و مأمورین پلیس فتای کیش موفق شدند در راستای بررسی های فنی که از ۳ نفر کلاهبردار داشتند به شگردهای این افراد دست پیدا کنند.

همچنین سرهنگ جهانبخش افزود: در راستای این موضوع مشخص شد بالغ بر ۲ هزار و ۳۰۰ نفر مشخصات عابر بانک  و کارت های اعتباری و همچنین مشخصات حساب اینترنی افراد قربانی کشف شده.

سرهنگ جهانبخش با تاکید بر دسترسی تبهکاران مجازی به اطلاعات شخصی و محرمانه  تصریح کرد : این افراد علاوه بر حساب بانکی به دیگر اطلاعات افراد هم دسترسی داشتند. یکسری نرم افزارهایی که در فضای مجازی فروخته میشود ،این امکان را برای هکر ها بوجود می آورد که به اطلاعات خصوصی افراد به ویژه اطلاعاتی که در گوشی های تلفن هوشمند است دسترسی پیدا کنند و این افراد به بخشی از این اطلاعات دسترسی پیدا کرده بودند.

فرمانده نیروی انتظامی کیش در پایان ضمن تشکر از دادسرا و دادستان کیش گفت: با توجه به گستردگی این نوع از کلاهبرداری ها این پرونده ، یک پرونده کشوری است و جمع کردن اقدامات ومدارک محکمه پسند بدون هماهنگی و کمکهای این عزیزان میسر نبود.

در ادامه گفتگو سرهنگ دوم اباذر محرمی در خصوص این پرونده گفت:

این پرونده دارای چندین وجه بوده که یکی از وجه های مهم آن این است که کاربران حوزه فضای سایبری بدون توجه به برنامه های غیر کاربردی که نصب میکنند باعـث میشود هکرها با پیشنهاد نصب برنامه هایی مانند نرم افزار بالابردن ممبر در تلگرام و … به دوربین و گالری و حتی شماره تلفن ها در گوشی های همراه دسترسی پیدا کنند .

وی تاکید کرد : نکته حائز اهمیت در این مبحث این است که کاربران بدوند توجه به مسائل امنیتی شماره کارت و رمز عبور و اطلاعات شخصی خود را در اختیار کلاهبرداران مجازی قرار دادند به نحوی که آنها توانستند با جمع آوری ماهرانه این اطلاعات از حساب آنها برداشت کنند.

وی ضمن  اشاره به تهدیدات فضای مجازی گفت: امنیت حوزه ی سایبری، امنیت کاربر محور است. یعنی کاربر اولین نفریست که باید امنیت خود را حفظ کند. توصیه ما به کاربران فضای مجازی این است که هرگز به هر سایت و لینکی اعتماد نکرده و اطلاعات شخصی خود را وارد نکنند و وارد درگاه هایی شوند که از پروتکل های //:https استفاده میکنند.زیرا این درگاه ها مطمئن هستند و حتی در این درگاه ها هم توصیه میشود دقت کنند.

دستگیری کلاهبرداران مجازی

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=8675
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.