• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
1

تشریح جزئیات حادثه غرق شدن کشتی دنا در بندرگاه کیش / تا عصر امروز کشتی از آب خارج می‌شود

  • کد خبر : 5191
  • 28 خرداد 1396 - 11:28
تشریح جزئیات حادثه غرق شدن کشتی دنا در بندرگاه کیش / تا عصر امروز کشتی از آب خارج می‌شود

تشریح جزئیات غرق شدن شناور مسافری “دنا ۱۱۰” شرکت کشتیرانی فراساحل شرقی در جزیره کیش.

 مطلبی که می خوانید جمع بندی کیشوند نیوز از صحبت های موسوی مدیر عامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش، اله مراد عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، علی اکبر تیموری مالک کشتی دنا، علی تیموری مسئول عملیات شرکت فراساحل شرقی، می باشد.

غرق شدن کشتی دنا در کیشبه گزارش کیشوند نیوز، شناور مسافری “دنا ۱۱۰” با ظرفیت ۲۳۰ صندلی متعلق به کشتیرانی فراساحل شرقی است و به دلیل ایام ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر، طی روزهای اخیر فعالیتی نداشته و کنار اسکله بندرگاه کیش پهلو گرفته بود.

این شناور حوالی ساعت ۵:۲۰ صبح امروز (یکشنبه، ۲۸ خردادماه) به دلیل آب‌گرفتگی در موتورخانه، شروع به غرق شدن می‌کند.

خدمه کشتی تجاری دنا، متوجه عدم تعادل این کشتی و ورود آب در قسمت خن (اتاقکی است در ته بدنه یک کشتی که در آن آب جمع می‌شود تا بعداً بتوان آن را به بالا پمپ کرد) و فضای داخلی کشتی شدند به مسئولان بندرگاه اطلاع دادند و نیروهای سازمان بنادر و بندرگاه در محل حضور پیدا کردند و اقدامات لازم را انجام دادند. برای خارج کردن آب از کشتی تلاش فراوانی شد، اما شدت آبگرفتگی به اندازه ای بود که در نهایت کشتی کاملاً در آب فرو رفت.

گفته می شود سهل انگاری خدمه کشتی و باز ماندن دریچه مجاور اگزوز سمت چپ و شدت آبگرفتگی در موتورخانه علت اصلی غرق شدن کشتی دنا می باشد اما باز هم جزئیات حادثه در حال پیگیری است و تیم بررسی سوانح اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز به جزیره کیش اعزام شده اند تا سانحه را به صورت دقیق و کارشناسی بررسی کنند.

شناور دنا در زمان سانحه هیچ مسافری همراه نداشته است و ۸ نفر خدمه این شناور پیش از غرق شدن آن نجات یافتند.

به دلیل آلومینیومی بودن بدنه این شناور، امکان استفاده از یدک‌کش برای انتقال شناور سانحه دیده به نقاط کم عمق میسر نبود.

پس از این سانحه، مالک شناور قراردادی با پیمانکار منعقد کرد که در حال انجام اقدامات لازم برای خارج‌سازی آن هستند.

دو تیم غواصی بررسی‌های لازم را انجام داده و تلاش می‌کنند تا با استقرار پمپ‌های قوی، آب را از درون کشتی تخلیه کنند تا دوباره کشتی بر سطح آب غوطه‌ور شود. پیش بینی می شود که کشتی دنا تا عصر امروز دوباره بر سطح آب شناور شده و روند تعمیر آسیب دیدگی ها آغاز شود.  طبق بررسی های اولیه تنها ژنراتورها و سیستم سرمایشی و گرمایشی کشتی آسیب دیده اند.

شناور دنا پیش از این در مسیر دریایی کیش به چارک فعالیت داشته است و از پوشش بیمه ای مناسبی برخوردار است و پس از بررسی دقیق میزان خسارات و تعمیر سریع بخش های آسیب دیده  این کشتی بزودی فعالیت مجدد خود را از سر خواهد گرفت.

شناور مسافری مغروقه دنا از نوع کاتاماران ساخت استرالیا است و این کشتی در سال ۲۰۰۹ ساخته شده و در کلاس “آیاکس” بوده و توانایی اقیانوس پیمایی دارد.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=5191
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. بسیار عالی