• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
1

ائتلاف برای احیای حق شورای شهر کیش / اولویت ما حمایت از قشر مستضعف کارگری ساکن در جزیره است

  • کد خبر : 4650
  • 26 اردیبهشت 1396 - 6:10
ائتلاف برای احیای حق شورای شهر کیش / اولویت ما حمایت از قشر مستضعف کارگری ساکن در جزیره است

گفتگوی اختصاصی کیشوند نیوز با محمود حسینی زاده یکی از کاندیداهای حاضر در ائتلاف مردم برای خدمت کیشوندان در انتخابات شورای شهر کیش.

با عرض سلام خدمت جناب آقای حسینی زاده

  • در ابتدا به‌طور مختصر بفرمایید که اهداف تشکیل شورای شهر و روستا چیست؟

عرض سلام دارم خدمت شما و کلیه عزیزانی که این صحبت‌ها را می‌خوانند. آنچه که برآمد شورای شهر است مشارکت دادن مردم بومی و ساکن هر منطقه در اداره امور خویش است. این ویژگی و خصوصیت سبب پیشرفت و بهبود امور جامعه است. به‌طورکلی مردم هر منطقه به دلیل آشنایی با مسائل و مشکلات محل خود بهتر می‌توانند جامعه خود را اداره کنند.

در اصل ١٠٠ قانون اساسی فلسفه وجودی شوراها را پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی و آموزشی قرار داده است. اجرای این قانون نیازمند به همکاری مردم با توجه به مقتضیات اداره امور خویش است. در اصل ٧ قانون اساسی نیز شورا را از ارکان تصمیم‌گیری جامعه تلقی کرده است و اهم وظایف شوراهای اسلامی شهر بر اساس قانون وظایف شوراهای اسلامی اشاره شده است.

پس بحث شورا علاوه بر اینکه مبتنی بر اصول قانون اساسی است در قوانین عادی نیز به‌طور خاص مورد توجه قرار داده شده است. باید از این قابلیت و پتانسیل قانونی استفاده کرد چون این یک قانون است.

این پتانسیل قانونی می‌تواند در همه زمینه‌ها باشد، از جمله بررسی شناخت کمبودها و نیازها و نارسائی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی و حتی در تهیه طرح‌ها و پیشنهادهای اصلاحی و راه‌حل‌های عملی و کاربردی و ارائه آن به مقامات ذیصلاح قانونی باشد.

  • آیا این اهداف و قوانین حاکم، در شورای شهر جزیره کیش اعمال می‌شود؟

این اختیارات قانونی و گسترده مبنای صحیح و صریح قانونی دارد. شورای شهر کیش نیز از این امر استثناء نیست. پس باید از این ظرفیت استفاده کرد و به‌نظر اینجانب اولین و مهمترین وظیفه شورا با توجه به قابلیت فعلی شورا، شناخت نیازها و مشکلات جامعه کیش است. متأسفانه نگرانی‌های جدی در حوزه‌های مختلف اهم از اقتصادی، سرمایه‌گذاری، گردشگری و… وجود دارد به‌گونه‌ای که نوعی ناامیدی و یأس در فضای جزیره کیش بوجود آمده است. این مشکلات علیرغم تلاش‌های صورت گرفته در حال حاضر نه‌تنها در مسیر درست قرار نگرفته بلکه با کمبودها و مشکلات عدیده‌ای مواجه است که باید رفع شود.

ما معتقدیم که اولین چیزی که در مبحث انتخابات شورای شهر کیش باید اصلاح شود، جایگاه فعلی این شورا و نداشتن اختیارات لازم است. در واقع نبود اختیارات، اولین معضلی است که در بدو ورود به این نهاد باید حل گردد و تا زمانی که این مشکل رفع نشود ، شعار دادن بیهوده است.

محمود حسینی زاده

  • چطور شد که به فکر ایجاد ائتلاف برای شرکت در انتخابات شورای شهر کیش افتادید و اینکه این ائتلاف شامل چه افرادی است؟

هدف از ائتلاف همبستگی و همکاری برای نیل به یک هدف مشترک است. در نظام انتخاباتی شوراها که نتیجه انتخابات تشکیل یک پارلمان محلی است و با ائتلاف، اهداف و برنامه‌ها نیز در مسیر همکاری و رسیدن به اهداف مشترک قرار می‌گیرد. که این خود علاوه بر استفاده از ظرفیت و توانمندی شورا، مسیر توسعه و پیشرفت را به‌خاطر همگرایی کارآمدتر می‌کند. متأسفانه شورای شهر کیش از بدو تشکیل تاکنون  فاقد این ویژگی بوده است.

ما به نظر دیگر رقیبان احترام می‌گذاریم ولی معتقدیم برای پیشبرد اهداف نباید زمان را از دست داد و به‌جای رسیدگی به اختلافاتی که ناشی از اختلاف سلایق و دیدگاه‌ها هست باید از همین ابتدا کار را شروع کرد. بدین منظور ما با جمعی از کیشوندان به این نتیجه رسیدیم که ورود به این عرصه بدون داشتن ائتلاف کار دشواری برای رسیدن به اهداف است و اعضای ائتلاف بر همین اساس تشکیل شده که عبارت است از:

۱- آقای محمد طاهری – کارشناس ارشد حقوق خصوصی

۲- آقای علی یونسی پور – کارشناس ارشد مدیریت،

۳- آقای محمد دادخداپور – کارشناس ارشد مدیریت

۴- اینجانب محمود حسینی‌زاده – کارشناس ارشد حقوق خصوصی

  • برنامه‌های ائتلاف مردم برای خدمت را تشریح کنید؟

ما نیز با توجه به این ظرفیت‌های مبتنی بر قانون اساسی و قانون عادی، چه در کلیات و چه در جزئیات برنامه مدون داریم که خدمت شما شرح خواهم داد:

۱- از مهمترین اولویت‌های شورا، رفع و حل مشکلات کارگران جزیره کیش به‌ویژه کارگران زحمت کش استان هرمزگان است. رسیدگی به خواسته‌های آنها از جمله توجه به اشتغال، حمایت قانونی در موارد اخراج و بیکاری، و از همه مهمتر طرح و برنامه‌ریزی جهت تأمین مسکن آنها که در صورت حمایت نهادهای قانونی اعم از اشخاص حقوقی و یا حقیقی امکان‌پذیر می‌باشد.

۲- تلاش و پیگیری جدی جهت رفع موانع اخذ مجوز فعالیت اقتصادی و کارت بازرگانی با استفاده از ظرفیت تعاملی شورا

۳- تلاش و پیگیری جدی برای تحقق نگرشی نوین مطابق با قانون شوراها و برنامه ششم توسعه کشور به شوراهای شهر در مناطق آزاد

۴- تلاش و پیگیری قانونی از مراجع ذی صلاح جهت رفع موانع خروج خودرو از جزیره زیبای کیش از وزارت امور اقتصاد و دارایی

۵- ارتباط منظم شورا با مسئولین محلی و منطقه ای و تشکلهای مردم نهاد (NGO)

۶- استفاده از نیروهای بومی و تحصیل کرده جزیره کیش که گاهاً مورد غفلت قرار گرفته است

۷- همراهی و هم افزا یی با نهادهای غیر دولتی مانند سندیکای صنایع کیش، جامعه بازاریان و بازرگانان کیش، جامعه هتل داران و سایر نهادهای مشابه

۸- ارائه پیشنهاد به شورای عالی استانها در خصوص شفافیت وظایف شوراهای شهر و روستا در مناطق ازاد

۹- حمایت از سرمایه گذاران در شرایط رکود اقتصادی موجود در بازارهای کیش

۱۰- ارائه گزارش مرتب بصورت ماهیانه به مردم از طریق رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی و …

  • و اما در پایان اگر سخنی دارید بفرمایید.

در پایان لازم می‌دانم به استحضار کیشوندان عزیز برسانم اینجانب به‌عنوان کارشناس ارشد حقوق خصوصی و با ١٧ سال سابقه کار حقوقی و ثبتی و ٧ سال تدریس در دانشگاه و به‌واسطه شغل و سمت سردفتری اسناد رسمی ٢٠ کیش و ارتباط با مشاغل گوناگون در این جزیره، اعلام می‌نمایم که از جمله مشکلات  عمده و اساسی شورای شهر کیش نداشتن متخصص حقوقی است.

باید توجه داشت که امروز اگر می‌خواهیم به‌دنبال مطالبات مردم باشیم و حقوق آنها را احقاق نمائیم، باید با تسلط بر قوانین از ظرفیت‌های قانونی شورا بهره‌برداری کنیم. استفاده از این ظرفیت هیچ راهکاری ندارد جز قانون. زیرا اصولاً بحث نظام حقوق شهری که موضوع اصلی و اساسی شوراهاست، مبتنی بر وظایف و تکالیف متقابل و دوسویه شورای شهر با نهادهای قانونی و در جزیره کیش با سازمان منطقه آزاد کیش است. و چنانچه فرایند سیاست گذاری و برنامه‌ریزی با هماهنگی انجام شود، این هماهنگی و همکاری ظرفیت تعاملی شورا را در جهت حل مشکلات و آنچه که مطالبات مردم محسوب می‌شود به‌ویژه با نهاد قانونی و بالاترین مقام اجرایی یعنی سازمان منطقه آزاد کیش در مسیر صحیح قرار خواهد داد و موجب احیاء و تقویت نهاد شورا خواهد شد. در این راه ما به‌دنبال برنامه ریزی و عمل هستیم و در همراهی با مردم از هیچ کوشش و تلاشی دریغ نخواهیم کرد. پس به ما اعتماد کنید و ما را مورد حمایت خود قرار دهید. ان‌شاءالله وعده دیدار ٢٩ اردیبهشت ماه

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=4650
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. درود بر ائتلاف
    به امید موفقیت

  2. ما بشاگردیهای ساکن کیش حمایت قاطع خود را از ائتلاف اعلام می نماییم

  3. همه کیش یکصدا ائتلاف
    طاهری
    حسینی زاده
    دادخداپور
    یونسی