• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

نمایی دروغین از رونق تجاری در کیش!

  • کد خبر : 4568
  • 19 اردیبهشت 1396 - 7:21
نمایی دروغین از رونق تجاری در کیش!

در حالی معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش از اشتغالزایی ۶ هزار نفری در چهارسال دولت یازدهم دراین جزیره خبر داده است که طی سالهای گذشته بسیاری از واحدهای تجاری کیش با ورشکستگی و در نتیجه از دست دادن کسب و کارهایشان مواجه شده اند.

به گزارش کیشوند نیوز، آنطور که فعالان اقتصادی این جزیره کیش می گویند اوضاع کسب وکار اصلا مناسب نیست و درعین حال به دلیل افزایش بی رویه نرخ اجاره بهای واحدهای تجاری فعالیت تجاری دچار اختلال شده است.
مغازه داران فعال در این جزیره از بالابودن نرخ اجاره مغازه ها می گویند و اینکه واردات از خارج دیگر به صرفه نیست و چاره ای جز فروش اجناس داخل تهران در این مغازه ها ندارند. اجاره بها هم برای یک مغازه ۱۰ تا ۱۲متری ماهی ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است. هرچند که اگر قصد اجاره مغازه را دارید باید اجاره یک ساله را همان ابتدا بپردازید. اگر مغازه بزرگ تر هم بخواهید مثلاحدود ۵۰ تا ۶۰ متر فضا را باید بالای ۲۰ میلیون تومان در ماه اجاره کنید. شاید برای همین باشد که نرخ کالاها در منطقه آزاد کیش این روزها بسیار بالاتر از نرخ کالاهایی است که حداقل در تهران می توانید تهیه کنید.
از سویی دیگر در کیش همه چیز گران تر از شهرهای دیگر است. هرچند که به قول ساکنان کیش آنها این گرانی را پذیرفته اند و می دانند که باید کالاهای اساسی مورد نیاز خودشان را گران تر از تهران یا هر شهر دیگر کشور تهیه کنند. اما شاید اگر سرمایه گذاری در بخش تولید کالاهای اساسی در این منطقه افزایش می یافت وضعیت جور دیگری بود.
در عین حال طی چهارسال گذشته وضعیت ساخت و سازها و پروژه های عمرانی این منطقه خوشایند ارزیابی نمی شود چرا که بیش از ۵۰ درصد فعالان این عرصه جزیره را ترک کرده اند و سرمایه ها به مناطقی دیگر مهاجرت کرده است.
این درحالی است که مسئولان این منطقه همچنان از رونق در فعالیت های اقتصادی جزیره می گویند و معتقدند اشتغالزایی در کیش افزایش یافته است. درحالیکه این امر در واقعیت نمایی دیگر دارد.
اکثر ساکنان جزیره کیش از نبود اشتغال و ایجاد ساد در فضای کسب و کار خود گلایه دارند و معتقدند ادامه روند فعلی این جزیره را با مشکلات زیادی مواجه خواهد کرد. در حالیکه به گفته معاون سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش در طول ۴ سال گذشته برای ۶۰۰۷ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است که این رقم در سال ۹۲ چیزی حدود ۹۳۰ نفر بوده است.
به اذعان جیرفتی، تنها در سال گذشته ارزش صادرات محصولات تولیدی در کیش چیزی بیش از ۱۳۷ میلیون دلار بوده است این در حالی است که این رقم در سال ۹۱ کمتر از ۴۹ میلیون دلار ثبت شده است.
براساس اظهارات او، در حالی که در سال گذشته ۳۷.۵۰۰ میلیارد رالی حجم سرمایه‌گذاری‌ها غیرصنعتی در منطقه آزاد کیش بوده این رقم در سال ۹۱ کمتر از ۷ هزار میلیارد رالر و در سال ۹۲ حدود ۹۵۰۰ میلیارد رالع ثبت شده است.
درحالی مسوولان این منطقه از رونق اشتغال ایجاد شده در دولت یازدهم در کیش میگویند که این امر باید نتیجه ای چون رونق اقتصادی در کیش را به نمایش بگذارد در حالیکه به اذعان فعالان اقتصادی این منطقه اوضاع بدتر از همیشه است!
حال این سوال ایحاد میشود که انتشار اینگونه اخبار در راستای نشان دادن فعالیت مثبت دولت یازدهم برای نشستن بر جایگاه دوازدهم ریاست جمهوری است و یا مسوولان کیش قصدی دیگر را دنبال می‌کنند؟
منبع: پارسینه
لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=4568
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.