• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

مسمومیت ۱۲ کودک با چنته در هرمزگان

  • کد خبر : 24432
  • 14 اسفند 1400 - 9:50
مسمومیت ۱۲ کودک با چنته در هرمزگان

پزشک مسئول و فوق تخصص گوارش بیمارستان کودکان بندرعباس نسبت به افزایش موارد مسمومیت کودکان با مواد شوینده شیمیایی هشدار داد.

به گزارش کیشوندنیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، دکتر بهناز دربان فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد کودکان از آمار نگران کننده چنته خوردگی در بین کودکان استان بخصوص در این موقع از سال و از عوارض بسیار خطرناک این مسمومیت خبر داد و همچنین خاطرنشان کرد که افزایش آگاهی عمومی و بویژه اطلاعات والدین نقش زیادی در پیشگیری از این تهدید همگانی در بین کودکان دارد.

 دکتر دربان عنوان نمود : متاسفانه هر ساله ما شاهد آسیب های غیرقابل جبران به کودکان عزیزمان در سطح استان و کشور بخاطر خوردن مواد سوزاننده هستیم که استان ما یکی از استان هایی است که بالاترین آمار چنته خوردگی را دارد.

این فوق تخصص گوارش کودکان تشریح کرد : عمده این مسمومیت ها بخاطر مصرف چنته (ماده قلیایی) میباشد که برای شستشوی کولرها استفاده میشود . که دلیل اصلی مصرف آن توسط کودکان ؛ نگهداری و ریختن این ماده سوزاننده در ظروفی مانند بطری آب معدنی، سطل آب وپارچ آب میباشد که کودک به اشتباه آن را بعنوان آب میخورد.یک دلیل دیگر برای خوردن  این مواد سوزاننده توسط کودکان این هست که  این مواد در مکان های نگهداری می شود که براحتی در دسترس کودک است ، مانند طبقه پایین کابینت های آشپزخانه و..

شایان ذکر هست که بلع مواد سوزاننده اسیدی و قلیایی منجر به آسیب شدید به مری می گردد. بنابراین بسیار اهمیت دارد که اینگونه مواد دور از دسترس کودکان باشد. نمونه هایی از این مواد اسیدی شامل : تمیزکننده های سرویس بهداشتی هستند که محتوی سولفوریک و هیدروکلریک اسید می باشند، لوله باز کن های اسیدی(البته لوله باز کن نوع قلیایی هم در بازار موجود است)، ترکیبات ضد زنگ، پاک کننده های استخرو مایعات باتری و.. نمونه هایی از مواد قلیایی سوزاننده شامل: لوله باز کن، گاز پاک کن، نرم کننده مو، چنته و..

مواد قلیایی فاقد مزه و بو هستند و معمولا مقدار بیشتری نسبت به مواد اسیدی(دارای بو و مزه هستند) مصرف شده و باعث آسیب شدید به مری و در ادامه معده میشود. بنا بر این  باید بر این نکته بسیار مهم تاکید کرد که آسیب دستگاه گوارش بدنبال  بلع این مواد سوزاننده غیر قابل جبران بوده و پس از آسیب شدید نه تنها کودک دیگر قادر به خوردن از راه دهان نبوده (برای اینکه کودک بتواند از راه دهان غذا و مایعات مصرف کند باید بطور منظم هر ۲ تا ۳هفنه یکبار تحت آندوسکوپی جهت اتساع مری با بالون قرار گیرد) بلکه در درازمدت شانس بدخیمی های مری به ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ برابر میرسد.

پس بسیار حائز اهمیت است که موارد ذکر شده پیشگیری را با دقت تمام انجام داده تا شاهد آسیب های جدی ناشی از بلع این مواد سوزاننده نباشیم.  خانواده ها توصیه  های زیر را جدی بگیرند :

۱- این مواد سوزاننده به هیچ عنوان در مکان های قابل  دسترس کودکان قرار نگیرند.

۲-مواد مذکور در ظروف مناسب نگهداری شود و از ریختن آنها در ظروف آشپزخانه مانند بطری آب جدا خودداری شود.

۳-در زمان استفاده از این مواد بهیچ وجه کودک در محیط نباشد .

۴-جهت نگهداری از ظروفی استفاده شود که کودک قادر به باز کردن آن نباشد .

۵-در طبقات بالای کمد یا کابینت نگهداری شود.

۶-جهت نگهداری این مواد در منزل از درب های قفل کودک (child lock) در ظرف نگهداری استفاده شود که کودک قادر به باز کردن آن نباشد.

اما اگر کودکی بطور سهوا یا عمدا دچار بلع این مواد سوزاننده شود،  در اسرع وقت به بیمارستان مراجعه نماید و چند نکته زیر را رعایت کنند:

۱-کودک را وادار به استفراغ نکنند

۲-از مواد خنثی کننده ماده خورده شده استفاده نشود بعنوان مثال اگر کودک ماده اسیدی را خورده نباید یک ماده قلیایی به کودک بدهند.

۳-در برخی منابع ذکر میشود که والدین مجاز هستند تنها حجم کمی آب یا شیر به کودک بدهند ولی در صورتیکه که این کار برای کودک حالت تهوع ایجاد کند واحتمال استفراغ وجود داشته باشد – چون برگشت این مواد سوزاننده منجر به سوزاندن بیشتر مری و حتی مجاری تنفسی می شود – توصیه به انجام این کار هم نمیشود.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=24432
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.