• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

هیچ کشوری به بخش خصوصی واکسن نمی‌فروشد/ می‌خواهند از سهمیه دولت استفاده کنند/ عادلانه نیست که پولدارها در کیش واکسن بزنند

  • کد خبر : 22641
  • 10 مرداد 1400 - 13:43
هیچ کشوری به بخش خصوصی واکسن نمی‌فروشد/ می‌خواهند از سهمیه دولت استفاده کنند/ عادلانه نیست که پولدارها در کیش واکسن بزنند

معاون وزیر بهداشت با عنوان اینکه هیچ کشوری به بخش خصوصی واکسن نمی‌فروشد، گفت: واردات واکسن خارج از سهمیه دولت، مشکل بخش خصوصی برای واردات واکسن است.

به گزارش کیشوندنیوز، دکتر علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت در گفتگو با روزنامه همشهری گفت: شرکت‌های تولید‌کننده واکسن، از همان ابتدا به توصیه سازمان جهانی بهداشت، تنها به دولت‌ها واکسن می‌فروشند آن هم به دو دلیل؛ یکی توزیع عادلانه و دوم جلوگیری از ایجاد بازار سیاه و قاچاق واکسن. این موضوع هم تنها به ایران محدود نمی‌شود و جهانی است.

وی افزود: تاکنون ۳۵مجوز برای بخش خصوصی صادر شده تا واکسن وارد کنند، اما دراین مدت تنها حدود ۳۰۰هزار دوز واکسن وارد شده که آن هم در روزهای اخیر اتفاق افتاده است.

رئیسی ادامه داد: این در حالی است که آنها اعلام کردند می‌توانند ۲۰۰میلیون دوز واکسن وارد کنند که محقق نشد.

وی رعایت سه شرط را برای هر وارد کننده واکسن عنوان کرد و افزود: یکی اصالت واکسن، دومی رایگان بودن آن و سوم خارج بودن آن از سهمیه دولت است.

رئیسی گفت: اصالت واکسن، یعنی اینکه تقلبی نباشد و زنجیره سرد برای انتقال آن رعایت شده باشد. قبلا ۲۰۰میلیون دوز واکسن تقلبی در مکزیک کشف شد که بعید نبود این واکسن‌ها به‌دست سودجویان برسد و خرید و فروش شود، تا جایی که این واکسن‌ها وارد ایران هم شد و با ورود پلیس فتا تعدادی از افراد مرتبط دستگیر شدند.

وی بیان داشت: زمانی هم که می‌گوییم شرکت‌های خصوصی از سهمیه دولت استفاده نکنند منظورمان این است که این شرکت‌ها باید مازاد بر سهمیه ایران و خارج از قراردادها، واکسن وارد کنند. در غیراین صورت از سهمیه واکسن دولت کم می‌شود، اما اگر مازاد بر آن سهمیه باشد، ما هم مخالفتی با واردات نداریم.

معاون وزیر بهداشت گفت: بنابراین اینطور نیست که برخی عنوان می‌کنند، ما می‌خواستیم واکسن وارد کنیم، اما نگذاشتند، مثلا می‌گویند شرکتی در کیش قصد واردات واکسن و تزریق رایگان آن را داشته است. اصلا اینطور نیست. ما غیراز این ۳شرط، هیچ شرط دیگری برای واردات واکسن برای بخش خصوصی نداشتیم. اگر می‌خواهند واکسن وارد کنند، بیاورند و رایگان توزیع کنند.

وی افزود: شرط سوم یعنی واردات واکسن خارج از سهمیه دولت، مشکل بخش خصوصی برای واردات واکسن است. اینکه برخی مدعی‌اند امکان ورود سهمیه‌های چند میلیون دوزی داشتند، به همین مسئله برمی‌گردد، اصلا واکسنی به آنها فروخته نشد که بخواهند وارد کنند. هیچ کشوری به بخش خصوصی واکسن نمی‌فروشد.

 دکتر رئیسی در پاسخ به این سوال که اگر همان مجموعه‌ای که قصد واردات واکسن به کیش داشت، واکسن وارد می‌کرد، دیگر شاهد اتفاقاتی که در ارمنستان برای توریست‌های ایرانی افتاد نبودیم، اظهار داشت: بله، اما فکر می‌کنید آن واکسن متعلق به کجا بود؟ بخش خصوصی ارمنستان واکسن وارد نکرده بود، این واکسن‌ها برای دولت ارمنستان بود و چون مردم آن کشور، به دلایلی واکسن نمی‌زدند، این واکسن‌ها برای صنعت گردشگری درنظر گرفته شد.

عادلانه نیست که پولدارها در کیش واکسن بزنند

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا بخش خصوصی دیگر تلاشی برای واردات واکسن نکند، گفت: تا همین حالا هم کار ویژه‌ای نکرده‌اند. ما شرکت‌های قوی در حوزه توزیع و واردات دارو داریم که تمام این سال‌ها مشکلات دارویی ما را حل کرده‌اند، اما نتوانستند واکسن وارد کنند.

وی افزود: من مخالف این هستم که شرکت خصوصی واکسن وارد کند و در یک جزیره، واکسن پولی عرضه کند. به هر حال حتی اگر هم برای تزریق پول نگیرد، اعلام می‌شود این واکسن‌ها برای توریست‌ها تزریق می‌شود. از آنجا که هر کس پول دارد به این جزیره سفر می‌کند، بنابراین تنها پولدارها می‌توانند از این واکسن استفاده کنند که این موضوع‌ دور از عدالت است. حتی اگر استدلال این باشد که به جای ارمنستان، به کیش سفر کنید و واکسن رایگان دریافت کنید. بله رایگان است، اما به شرط سفر. پس دیگر رایگان نیست.

وی تأکید کرد: واکسن‌های وارداتی باید براساس سند ملی واکسیناسیون تزریق شوند. مگر اینکه شرکت‌های صنعتی خودشان وارد کنند و به مجموعه خودشان بزنند. این مسئله دیگر ربطی به سند ما ندارد. خیلی شفاف بگویم که مشکل واکسن ما، با ۱۰۰هزار و ۲۰۰هزار دوز حل نمی‌شود، بخش خصوصی باید قادر باشد ۱۰تا ۲۰میلیون واکسن وارد کند تا ما بتوانیم روی آن برنامه‌ریزی کنیم.

رئیسی همچنین در پاسخ  به این سوال که شما که می‌دانستید هیچ کشوری به بخش خصوصی واکسن نمی‌دهد، چرا از ابتدا به این ۳۵شرکت مجوز دادید، بیان داشت: اگر مجوز نمی‌دادیم ایراد می‌گرفتند که چرا مجوز نمی‌دهید. ما با وجود اینکه می‌دانستیم به آنها واکسن فروخته نمی‌شود این کار را کردیم. چون اگر این کار را نمی‌کردیم می‌گفتند ما می‌توانستیم وارد کنیم اما به ما مجوز ندادند.

وی ادامه داد: یکی از شرکت‌های خصوصی مدعی شد که می‌تواند ۳۰میلیون دوز واکسن وارد کند، حتی به ما گفت که این محموله آماده است و اگر وزارت بهداشت مجوز دهد، این محموله وارد کشور می‌شود. ما هم مجوز دادیم، اما دیگر نه خبری از آن شرکت شد و نه واکسنی که وعده داده بودند. ما تصور کردیم بخش خصوصی با توجه به ارتباطات و مشتری‌هایی که دارد، می‌تواند رایزنی کند و از شرکت‌های داروسازی خارجی برای تهیه واکسن اقدام کند و سهمیه بگیرد. اما اینطور نشد.

وی گفت: زمانی که کشوری مثل کانادا ۳٫۷برابر جمعیت، یا آمریکا ۲٫۴برابر جمعیت و انگلستان ۲٫۲برابر جمعیت واکسن می‌خرد، معنی‌اش این است که برخی کشورها و حتی آنهایی که تولید‌کننده واکسن هستند، نه‌تنها واکسن دارند که واکسن تولید شده با کیفیت بالای کشورهای دیگر را هم پیش‌خرید می‌کنند. تا پایان سال ۲۰۲۱، کل ظرفیت تولید واکسن دنیا، ۸٫۶دهم میلیارد دوز واکسن است، اگر جمعیت هدف واکسن دنیا را ۷میلیارد درنظر بگیریم و دو برابر کنیم، به ۱۴میلیارد دوز واکسن برای تزریق دو دوز، برای کل جهان نیاز داریم. با این وضعیت به‌نظر شما تا پایان سال میلادی، تمام دنیا می‌توانند واکسن بزند؟ خیر. در سال ۲۰۲۲، میزان نیاز به واکسن در جهان به ۳۲میلیارد دوز می‌رسد.

لازم به ذکر است که رضا رشیدپور چند روز قبل از وزیر بهداشت خواسته بود که دلیل عدم اجازه واردات واکسن به بخش خصوصی کیش را بدهد.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=22641
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. سلام و عرض ادب،
    چرا در کیش فقط به کسانی که دارای کارت کیشوندی هستند واکسن کرونا تزریق میشود ولی به سایر افراد که ساکن کیش هستند ولی کارت کیشوندی ندارند واکسن تزریق نمیشود، خواستم ببینم مزایای کارت کیشوندی چیست؟؟ کارت کیشوندی فقط در حد پلاژ بدرد بخور هست…