• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
0

گفتگوی اختصاصی سایت کیشوند نیوز با “شیخ یعقوب شمس” امام جمعه اهل سنت جزیره کیش

  • کد خبر : 2193
  • 24 آذر 1395 - 4:32
گفتگوی اختصاصی سایت کیشوند نیوز با “شیخ یعقوب شمس” امام جمعه اهل سنت جزیره کیش

گفتگوی اختصاصی سایت کیشوند نیوز با “شیخ یعقوب شمس” امام جمعه اهل سنت جزیره کیش به مناسبت هفته وحدت

سایت خبری تحلیلی “”کیشوند نیوز”” در نظر دارد گفت و گوی اختصاصی با افراد حقیقی یا حقوقی ساکن در جزیره کیش داشته باشد. این مصاحبه ها به منظور آشنایی هرچه بیشتر کیشوندان با این عزیران و در نتیجه رفع نیازها و خدمات رسانی هرچه بهتر به کیشوندان صورت می گیرد.

بدین منظور هفته وحدت بهانه ای شد تا خدمت شیخ یعقوب شمس امام جمعه اهل سنت جزیره کیش برویم و با ایشان گفت و گویی داشته باشیم.

 

  • – ابتدا خودتان را بطور کامل معرفی کنید و بگویید که چند سال است که بعنوان امام جمعه اهل تسنن در کیش حضور دارید؟

بسم الله الرحمن رحیم.

من شیخ یعقوب شمس امام جمعه اهل سنت جزیره کیش هستم و از اواخر سال ۷۳ تا کنون مشغول به خدمت در جزیره کیش هستم. تحصیلات حوزوی خود را در بندر لنگه و بندرعباس و در نزد مرحوم شیخ محمد علی خالدی که یکی از علمای برجسته استان هرمزگان و منطقه جنوب هست، گذراندم.

 

  • – چگونه به طلبگی روی آوردید و چطور شد که به امامت جمعه اهل تسنن کیش انتخاب شدید؟

خانواده ما کلا مذهبی هستند و آبا و اجداد ما همه روحانی بودند. پدرم و بخصوص مرحوم مادرم بسیار اصرار می‌کردند که تحصیلات حوزوی داشته باشم و این بود که برای تحصیلات حوزوی به بندر لنگه رفتم و مشغول به تحصیل شدم. قبل از اینکه به جزیره کیش بیایم، در جاهای مختلفی خدمت کردم از جمله لارستان، بوشهر، بندر لنگه و … که در نهایت با درخواست مردم جزیره کیش و موافقت استان هرمزگان در سال ۷۳ به کیش آمدم و تاکنون در اینجا مشغول به خدمت هستم.

 

شیخ یعقوب شمس امام جمعه اهل سنت کیش

 

  • – ارتباط بین شیعه و سنی در این مدتی که در کیش هستید، چگونه است؟ و در حال حاضر در نحوه ارتباط بین شیعیان و اهل تسنن کیش، نسبت به اوایل حضور شما چه تغییری کرده است؟

ببینید این وحدت و همدلی که در جزیره کیش وجود دارد، ریشه در رفتار گذشتگان قبل از حضور ما دارد. در زمانی که هنوز جزیره کیش منطقه آزاد نبود و در زمان قدیم، افراد متدینی از اهل سنت و شیعه در اینجا برادرانه با هم زندگی می کردند. وقتی که ما به اینجا آمدیم و این وحدت و همدلی را بین مردم و مسئولین دیدیم، گفتیم که حفظ این وحدت مسئولیت ما را چند برابر می‌کند و یکی از برنامه‌هایی که به شخصه همیشه به آن تأکید داشتم این بود که ابتدا این وحدتی که در میان مردم هست همیشه پابرجا باشد و در وحله دوم این وحدت را محکم تر کرد.

 

  • – به نظر جنابعالی مناسبت‌های اسلامی مثل هفته وحدت، چه تأثیری بر اتحاد و انسجام وحدت اسلامی می‌تواند داشته باشد؟

وقتی مردمی با همدیگر بیایند در یک جلسه‌ای یا جشنی دور هم جمع شوند و یک نفر که سخنران جمع هست بیاید و نقطه نظرات و تفاهمات را بگوید و به مردم بازگو کند که درست است که در فرعیات یکسری اختلافات داریم اما در اصل همه‌ی ما معتقد به خدا هستیم و همه ما یک قرآن و یک پیغمبر و یک قبله داریم و این می‌تواند برای ما مشترکات باشد. همانطور که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: (و اعتصموا بحبل اللّه جمیعا و لا تفرّقوا ) این ریسمان الهی می‌تواند بهترین الگو برای استحکام وحدت و همدلی باشد.

 

  • – مخرب‌ترین عامل برای وحدت جامعه اسلامی چیست؟

ببینید یکسری فرقه‌های مختلف با افکار خاص هم از شیعه و هم از اهل سنت داریم به اسم اسلام فعالیت می‌کنند که این‌ها برای همه الان شناخته شده هستند ولی بعضا تأثیرات خودشان را در بین مردم می‌گذارند و ببینید در همین کشورهای اطراف چه بر سر مردم آورده‌اند. اینها مخرب‌ترین عوامل برای وحدت اسلام هستند که دارند به اسم اسلام جنایت‌های بیشماری انجام می‌دهند. خدا را شکر مردم دیگر اینها را شناخته‌اند و ان‌شالله همیشه مردم همین وحدت و همدلی را در بین یکدیگر داشته باشند.

 

  • – هدف از بوجود آمدن فرقه‌های افراطی چیست و چه افرادی از آن سود می‌برند؟

یکی از کارهایی که دشمنان ما انجام می‌دهند این است که می‌خواهند در بین ما مسلمانان تفرقه و جدایی بیاندازند. امام راحل هم در این رابطه هشدارهایی داده بودند که مواظب باشید که یک سری فرقه‌هایی خواهند آمد و هدف آن تخریب اسلام و ایجاد تفرقه در جهان اسلام هست.

مطمئن باشید که این (ایجاد فرقه برای تفرقه) کار شرق و غرب است، کار صهیونیسم است که برای تضعیف اسلام دست به هر کاری می‌زند و سود آنرا همین کشورهای استکباری می برد.

 

  • – نظر شما در رابطه با داعش چیست و برای اینکه جوانان جزیره کیش فریب آنها را نخورند، چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

داعش امروز برای ما مسلمان‌ها بلای قرن شده است. داعش به اسم اسلام کشتار می‌کند، نابود می‌کند و هزاران جنایت دیگر را به اسم اسلام انجام می‌دهد و بخاطر همین بلای قرن برای اسلام است.

ما باید پیشگیری را در این زمینه انجام دهیم یعنی کاری کنیم که نگذاریم اینگونه افکار در بین مردم ما نفوذ پیدا کند و مسئولان برای مردم توضیح دهند و آنها را توجیه کنند که اعمال داعش خلاف اسلام و انسانیت هست و هیچگاه اسلام برادر کشی راه نیانداخته است. اسلام می‌گوید: * مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا * یعنی هـر کـس نفسی را زنـده کـنـد گویا همه مردم را زنده کرده است(مائده ۳۲) و اگر کسی را به ناحق از بین بردی انگار تمام دنیا را از بین برده‌ای. و ما حداقل کاری را که می‌توانیم انجام دهیم این است که افکار و جنایات اینها را برای مردم بازگو کنیم تا مردم و جوانان فریب آنها را نخورند.

 

  • – نقش حضرت آیت‌ا.. خامنه‌ای را در ایجاد وحدت در جهان اسلام چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یکی از دلایلی که باعث ایجاد وحدت و همدلی در بین ملت ایران شده و تاکنون پای چنین افرادی (تکفیری و داعشی) به کشور عزیزمان ایران باز نشده، وجود رهبری آگاه هست که همیشه راه را به مردم نشان می‌دهد و هرکسی حتی اگر یک شیعه هم بخواهد در بین مردم تفرقه بیاندازد، ایشان می‌گویند که این شخص نه شیعه هست و نه سنی و نه مسلمان است. همانطور که می‌دانید مردم رهبری را دوست دارند و حرف ایشان و کلام ایشان برای ملت ایران و حتی مسلمانان جهان هم خیلی تأثیر گذار است.

 

  • – آینده جهان اسلام و منطقه خاورمیانه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

من به این وعده الهی اطمینان دارم که:  یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ *

دشمنان با بوجود آوردن داعش و تکفیری و گروه‌های تفرقه افکن می‌خواهند اسلام ما را خشن معرفی کنند و به پیامبر ما بی‌احترامی کنند و این یکی از سیاسیت‌های کثیف استکبار برای ضربه زدن به اسلام هست و من به این هم مطمئن هستم که هرچه اینها جنایت کنند و تلاش کنند که جلوی این خورشید تابان اسلام را بگیرند، این نشدنی است همانطور که خداوند فرموده: وَلاَ یَحِیقُ الْمَکْرُ السَّیِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ * این نیرنگ‌ها تنها دامان صاحبانش را می گیرد (فاطر ۴۳).

ما اطمینان داریم که دین ما دین پاکی است و پیروزی نهایی از‌آن مسلمانان است و یک آفتاب روشن را اگر کسی کور باشد نمی‌بیند.

 

  • – و حرف آخر…

یکی از توصیه‌هایی که همیشه داشتم و بالای منبر هم همیشه می‌گویم این است که باید مواظب باشیم، افرادی در بین ما نفوذ نکنند که این وحدت و همدلی که در بین ما هست را خدایی ناکرده خدشه دار کند. ان‌شالله این افراد هیچوقت به خواسته خود نمی‌رسند چون مردم جزیره کیش همیشه آگاه و بیدارند.

 

 

مصاحبه کننده: جواد جعفری

 

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=2193
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. احسنت
    اجرکم عندالله