• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
1

اثرات تخریبی مواد مخدر صنعتی ۸۰ تا ۲۰۰ برابر آمفتامین ها / ۴۴ درصد زندانیان کشور مربوط به مواد مخدر است

  • کد خبر : 2100
  • 20 آذر 1395 - 14:49
اثرات تخریبی مواد مخدر صنعتی ۸۰ تا ۲۰۰ برابر آمفتامین ها  / ۴۴ درصد زندانیان کشور مربوط به مواد مخدر است

پرویز افشار عصر جمعه در همایش دانشجویی با محوریت پیشگیری از اعتیاد در سالن مینو دانشگاه پردیس بین الملل صنعتی شریف به فضای مقدس دانشگاه اشاره کرد و گفت : برگزاری این مراسم در محل علم ، ایجاد انگیزه، تلاش و افزودن بر دانش و آگاهی است.

وی به ارزشها و تلاشهای جوانان در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: جوانان درآن دوران با روحیه ایثار و شهادت در یادگیری و علم آموزی تلاش های زیادی انجام دادند .
افشار اظهار کرد : اکنون که آزادانه نفس می کشیم و به عنوان قدرت منطقه شناخته شده ایم تمامی اینها مرهون رشادت ها و مجاهدت های جوانان و نوجوانان در دفاع مقدس است .
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر و معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با اشاره به همجواری جمهوری اسلامی با مرزهای برخی از کشورهای همسایه که بزرگترین تولید کننده مواد مخدر دنیا هستند افزود: وضعیت اعتیاد در کشور متوسط رو به پایین است اما همین متوسط برای کشورما زیاد است.
وی به اولویت مبارزه با مواد مخدر در کشور اشاره کرد و افزود:امام راحل در دوران جنگ تحمیلی نیز فرمودند مساله اول کشور جنگ و اولویت بعدی مواد مخدر و اعتیاد است زیرا اعتیاد نه تنها کشور بلکه جامعه بشریت را با مشکلی بزرگ مواجه خواهد کرد که باید برای آن برنامه ریزی دقیقی انجام شود.
وی اظهار داشت : رهبر معظم انقلاب نیز همه ابعاد اجتماعی را در ۱۱ بند در سیاست های کلان ابلاغ کرده اند .
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری گفت: دشمنان با اعمال تحریم های ظالمانه ، محاصره اقتصادی و نظامی تلاش کردند تا کشور را به سمت فروپاشی ببرند اما به جایی نرسیدند.
افشار تصریح کرد: دشمنان زمانی که در جنگ سخت به موفقیت نرسیدند رویکرد جدیدی علیه کشور را پیش گرفتند و جوانان این سرمایه های اصلی کشور را مورد هدف قرار دادند چرا که می دانند، تزلزل جوانان در یک کشور آن را به سر منزل تعالی و ترقی نمی رساند .
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر مقابله با این معضل را نیازمند مشارکت همگانی دانست و گفت :همه اقشار جامعه باید در این زمینه ورود کنند.
وی دانش آموزان را مهمترین سرمایه و ارکان کشورعنوان کرد و گفت: ۸۰ درصد شخصیت افراد در هشت سال نخست زندگی شکل می گیرد ، بدانیم اگر جوانان بالنده می خواهیم باید به دنبال غربالگری و مداخله زودرس در پیش دبستانی ها و دو سال اول ابتدایی برویم .
افشار تاکید کرد : اگر بتوان دانش آموزان پیش دبستانی و دو سال اول ابتدایی را که با مشکلات روحی و خانوادگی روبرو هستند را نظم و تربیت مناسب دهیم احتمال این که بعد از پایان دبیرستان دچار رفتارهای خشونت آمیز ، اعتیاد و رفتارهای مجرمانه شوند بسیار کم می شود .
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری تصریح کرد : اعتیاد مخصوص گروه خاصی نیست و در تمامی سطوح جامعه دیده می شود و این باور غلط است که اعیتاد تنها برای گروه خاص و یا کم درآمدها است.

* ۵۰ درصد معتادان متاهل و ۶۰ درصد آنها سابقه اشتغال دارند

پرویز افشار گفت: بیش از ۵۰ درصد ازمعتادان در کشور متاهل هستند و اینکه گفته می شود اعتیاد مخصوص افراد بیکار است باور غلطی است چرا که ۶۰ درصد معتادان سابقه اشتغال داشته اند.
وی افزود : برخی افراد که دارای موقعیت اجتماعی و یا دارای رتبه های برتر در دانشگاه یا محیط های آموزشی و ورزشی هستند معتقدند با یک بار مصرف مواد اتفاقی رخ نخواهد داد اما این باور اشتباه آنان را گرفتار می کند .
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه مصرف اول، قدمی است برای مرحله های بعدی اعتیاد افزود: مارادونا یکی از اسطوره های ورزش فوتبال به مصرف کوکائین مبتلا شد و زمانی که در بیمارستان روانی خود را مارادونا معرفی کرد بیماران روانی هم وی را باور نکردند.

*برای مصرف هر دارویی باید به متخصص مراجعه کرد

وی با تاکید بر اینکه برای مصرف هر دارو باید به متخصص مراجعه کرد گفت: داروهای لاغری و داروهایی از این دست دامی است برای وابستگی جوانان و افراد جامعه.
افشار با بیان اینکه هیچ یک از مواد محرک را پس از مصرف نمی توان به راحتی کنار گذاشت افزود : پس از کنارگذاشتن مواد در کوتاه مدت و میان مدت فرد در حالت عادی قرار نخواهد گرفت.
وی به استفاده از توان مردم در اجتماع اشاره کرد و گفت: وقتی جامعه ای در یک نقطه بلغزد دشمن از همان ناحیه نفوذ خواهد کرد اما اگر همه مردم در صحنه حضور داشته باشند دشمن نا امید خواهد شد چرا که همدلی و اتحاد سدی بنیادین و فولادی است که سیلاب و طوفان نیز نمی تواند در آن نفوذ کند.
این مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر به ورود غرب به عنوان یکی از داعیان مبارزه با مواد مخدر به کشور افغانستان اشاره کرد و گفت: آنها زمانی که به این کشور ورود کردند تولید مواد مخدر ۲۰۰ تن بود اما اکنون این مقدار به ۷ هزار تن رسیده است و ادعای مبارزه با مواد مخدر توسط آنان در این کشور ادعایی دروغ بود.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در طول یک ونیم دهه گذشته تجارت مواد مخدر در دنیا تغییرات بنیادینی کرده است افزود : امروز دنیا ابستن حوادث جدید شده و این اقتصاد تنها متعلق به چند منطقه جغرافیایی خاص نیست.

* ۷۰۰ میلیارد دلار سود سالانه قاچاقچیان از تجارت مستقیم مواد مخدر

افشار گفت: گردش مالی مواد مخدر در دنیا، تنها از تجارت مستقیم سالانه حدود ۷۰۰ میلیارد دلار است در حالی که
هزینه های پیدا و ناپیدای اقتصاد مواد مخدر حدود ۵ برابر سود مستقیمی است که متوجه قاچاقچیان می شود که بر اقتصاد دنیا تاثیر می گذارد .
وی تصریح کرد : اگر هزینه های ناپیدای مواد مخدر به سود مستقیم آن اضافه شود مواد مخدر رتبه اول در تجارت جهانی را به خود اختصاص می دهد ،این تجارت سیاه نه تنها گردش مالی اقتصاد سالم و پویای جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه بنیان ها را هدف قرار داده است .
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: بر اساس گزارش سازمان ملل ۲۵۰ میلیون نفر در سال از مواد مخدر استفاده می کنند که برخی از انها مستمر و برخی تفننی و عده ای نیز معتادانی هستند که با مشکلات جدی و یا تزریق درگیرند.
پرویز افشار گفت: سهم زنان در برخی از کشورها بیشتراز مردان است و در کشور ما نیز در دو دهه اخیر تغییراتی کرده ،در سال ۸۰ تنها پنج درصد از کل معتادان زن بودند که در سال ۹۰ این رقم به ۹ درصد رسیده که زنگ خطری برای کشور است .
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری به تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در دنیا اشاره کرد و افزود: دنیا به سمت تغییر الگوی مصرف و مواد جدید حرکت کرده است .
وی با تاکید بر اینکه تا پایان سال گذشته میلادی بر اساس گزارش سازمان ملل بیش از ۴۵۰نوع مواد مخدر جدید وارد بازارشده است گفت : به برکت خون شهدا تعداد زیادی از این مواد وارد کشور نشده است .

*اثرات تخریبی مواد مخدر صنعتی ۸۰ تا ۲۰۰ برابر آمفتامین ها

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اثرات تخریبی مواد صنعتی را بسیار شدیدتر از آمفتامین ها عنوان کرد افزود: برخی از مواد صنعتی۸۰ تا ۲۰۰ برابر اثرات تخریب مغزی و اختلالات روانی دارند که هزینه های بسیارسنگینی را به جامعه وارد می کند.
افشار کشور افغانستان را بزرگترین تولید کننده مواد مخدر دنیا دانست و گفت : حدود ۸۰ درصد مواد مخدر در این کشور تولید می شود.

* ۴۴ درصد زندانیان کشور مربوط به مواد مخدر است
وی گفت : ۴۴ درصد زندانیان کشور زندانیان مواد مخدر هستند اما در مجموع حدود ۶۷ درصد از آنها بصورت مستقیم و غیر مستقیم با مواد مخدر درگیر هستند .
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، زن آزاری ، کودک آزاری ،خرده سرقت ،سرقت های درشت ،زورگیری و تجاوز به عنف، پرداخت نکردن مهریه،نفقه را از عوارض اعتیاد عنوان کرد .
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: زمانی که اقتصاد پنهان چون مواد مخدر تطهیر و به یک قدرت اقتصادی تبدیل شود و تقوای اقتصادی را در کنار خود نداشته باشد تغییرات سیاسی به دنبال دارد و می تواند در سیاست کشورهایی که مکانیزم کنترلی و نظارتی مناسبی ندارد نفوذ کند.

* به جنبه های فرهنگی و روانی اعتیاد توجه شود

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد :اگر برای ترک اعتیاد یک فرد تنها بسنده به سم زدایی و بازتوانی جسمی کنیم و به جنبه های فرهنگی ،اقتصادی ،روحی توجه نشود توفیق بسیار کم حاصل می شود و هزینه ها نیز افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه جوانان و نوجوانان نهالان بیشتر در معرض آسیب و تجربه قرار می گیرند افزود : بسیاری از آنها نمی دانند انچه را که مصرف می کنند مواد مخدر است زیرا سوداگران شکل و رنگ و ماده را تغییر می دهند و با نام های مختلف و نشان های معتبر وارد بازار می کنند .
افشار خطاب به جوانان تاکید کرد هیچ راه میانبری برای موفقیت چه جسمی و چه تحصیلی در دنیا وجود ندارد که اگر این راه میانبر وجود داشت بزرگان علم و ادب این راه را انتخاب می کردند.
وی با بیان اینکه نوع نگاه خود را باید به اسیب دیدگان اجتماعی تغییر دهیم گفت:این افراد هم نوع ما هستند و به هر علتی ممکن است دچار این اسیب شده باشند که باید به آنها کمک کنیم.
این مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد : باید در کنار تشکل های پیشگیرانه تشکل های درمانی نیز شکل بگیرد .
وی در پایان از مسئولان و دست اندرکاران برگزاری این مراسم و کسانی که دست به دست هم داده اند تا به سمت جزیره پاک پاک حرکت کنیم قدرددانی کرد.
این همایش با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی منطقه آزاد کیش ، روسای دانشگاه ها، فرمانده هان نظامی و انتظامی، مسئولان ادارت ،دانشجویان برگزار شد.
همایش دیگری نیز با محوریت پیشگیری از اعتیاد برای دانش اموزان با حضور سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری و جمعی از مسئولان در سالن مینو دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

منبع: ایرنا –  مریم زبان دان

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=2100
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.