• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
1

پورابراهیمی: میزان صادرات و واردات در مناطق آزاد سالانه یک میلیارد دلار منفی است

  • کد خبر : 20804
  • 17 دی 1399 - 15:43
پورابراهیمی: میزان صادرات و واردات در مناطق آزاد سالانه یک میلیارد دلار منفی است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت که طبق آمار سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ میزان واردات و صادرات در مناطق آزاد سالانه یک میلیارد دلار منفی است.

به گزارش کیشوندنیوز، محمدرضا پورابراهیمی در نشست آسیب شناسی عملکرد مناطق آزاد در کشور با تاکید بر اصلاح قانون در راستای بند ۱۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: طبق اطلاعات به دست آمده از واردات و صادرات در مناطق آزاد و براساس گزارش سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ به طور متوسط سالانه یک میلیارد دلار منفی است یعنی اگر سالانه به طور متوسط حدود دو میلیارد دلار واردات داشته باشیم میزان کل صادرات ما یک میلیارد دلار بیشتر نبوده، یعنی ۵۰ درصد ارزش وارداتی ما میزان صادرات مناطق آزاد کشور را تشکیل داده که در آن آمار غیررسمی واردات کالاها هم وارد نشده است.

وی ادامه داد: کل جذب سرمایه گذاری خارجی مناطق آزاد نسبت به سرزمین اصلی حدود ۱۰ درصد است یعنی اگر مجموع کل منابع در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی را مبنا قرار دهیم سهم مناطق آزاد نسبت به سرزمین اصلی در جذب سرمایه گذاری خارجی حدود ۱۰ درصد است که به نظر می‌رسد نسبت به ظرفیت‌های منطقه‌ای کم است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در بررسی سهم تجارت نسبت به کل تجارت کشور در مقیاس عملیات اقتصادی نیز می‌توان گفت که مجموع کل تجارت مناطق آزاد نسبت به کل تجارت کشور حدود دو درصد است. این وضعیت نشان می‌دهد که باید بازنگری اساسی در این حوزه داشت.

پورابراهیمی با تاکید بر لزوم تقویت نقاط قوت مناطق آزاد و حل مشکلات آنها تصریح کرد: بخشی از عوامل به عملکرد این مناطق برنمی‌گردد و ارتباط دارد با سیاست‌های کلان اقتصادی که از جمله آن می‌توان به موضوع تحریم‌ها، کرونا، فضای کسب و کار اشاره کرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعلام وصول طرح اصلاح قانون مناطق آزاد اظهار کرد: کلیات این طرح در کمیسیون اقتصادی تصویب شد و وارد جزییات شده‌ایم. البته موضوع به کمیته بازرگانی کمیسیون ارجاع شده، طرح به دستگاه‌ها داده شده تا نظراتشان را اعلام کنند./ایسنا

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=20804
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.