• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

تعیین نرخ ثابت ۴۲۰۰ تومانی، شاید غیرتخصصی‌ترین تصمیم تاریخ ارزی کشور بود/ کیش معایب دیگر مناطق آزاد را ندارد

  • کد خبر : 12479
  • 28 مرداد 1397 - 7:30
تعیین نرخ ثابت ۴۲۰۰ تومانی، شاید غیرتخصصی‌ترین تصمیم تاریخ ارزی کشور بود/ کیش معایب دیگر مناطق آزاد را ندارد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تصمیم نرخ ثابت ارز شاید غیر تخصصی‌ترین تصمیمی که در تاریخ اقتصاد ایران در حوزه سیاست‌های ارزی می‌توانست اتخاذ شود.

به گزارش کیشوند نیوز پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در همایش بررسی راه‌های توسعه و رونق اقتصادی که به میزبانی شرکت سهامی تجار کیش در سالن همایش های خلیج فارس برگزار شد، در رابطه با نوسانات ارزی در کشور گفت: در نیمه دوم سال ۹۶ و در ماه‌های پایانی سال شاهد التهاباتی در حوزه ارزی کشور بودیم و ریشه اصلی این التهابات به سیاست‌های ارزی کشور برمی‌گردد،  طبیعتاً متناسب با این شرایط و وضعیت انتظار این بود که دولت تصمیمات صحیح را در حوزه سیاست‌های ارزی اعمال کند، به‌نحوی که بتواند با استفاده از تجارب شوک‌های ارزی مشابه در دوره‌های گذشته، به بهترین شکل از این وضعیت خارج شویم، اما چیزی که اتفاق افتاد متفاوت بود.

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه در گذشته چندین بار با شوک ارزی مواجه شده‌ایم، افزود: اولین شوک ارزی که بعد از انقلاب در اقتصاد ایران رخ داد  به دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی برمی‌گردد، در آن دوره شرایط خاص ارزی در کشور حاکم شد ولی با سیاست‌ها و تدابیر اتخاذ شده در آن زمان به‌ویژه با تصمیمات بسیار مهمی که بانک مرکزی در آن روز گرفته بود یک فضای اطمینان بعد از دوره زمانی کوتاه مدت در اقتصاد کشور ایجاد شد.

وی افزود: آخرین شوک ارزی نیز در سال ۹۰ به کشور وارد شد که میانگین نرخ ارز که در حوزه صنعتی تورم ایجاد کرده بود افزایش یافت و ارزش پولی ما تقریباً به یک سوم کاهش پیدا کرد.

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه اغلب تغییرات ارزش پول ملی و شوک ارزی در نیمه دوم دوره‌های دوم دولت‌ها اتفاق می افتد، افزود: این بار این مسئله زودتر رخ داد و در سال اول دوره دوم دکتر روحانی رخ داد و شرایط را کمی متفاوت کرد، طولانی شدن تصمیماتی که دولت باید در این حوزه اتخاذ می‌کرد اثرات منفی در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور گذاشته است، در هفته های پایانی سال ۹۶ پیشنهاد طرح ۲ فوریتی ساماندهی بازار ارز را به دولت ارایه کردیم و در ابتدای سال ۹۷ این طرح ارایه شد و در جلسه مشترک بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و دارایی به توافق رسید.

وی اضافه کرد: محورهای اصلی، سیاست‌های مشخصی بود که هم براساس تجارب قبل و هم براساس رویکردهای متناسب با شرایط کنونی کشور بایستی اتخاذ می‌شد، اما ناگهان با تصمیمی مواجه شدیم تحت عنوان نرخ ثابت و عدد اعلامی به عنوان عددی که تأمین کننده تمامی نیازهای جامعه است، آن هم با عدد ثابت ۴۲۰۰ تومان که تقریبا ۲۰ فروردین تصمیم گیری شد و روز بعد هم قرار بر اجرایی شدن آن بود که شاید غیر تخصصی‌ترین تصمیمی که در تاریخ اقتصاد ایران در حوزه سیاست‌های ارزی می‌توانست اتخاذ شود این تصمیم نرخ ثابت ارز بود، چیزی که چالش‌های بعد از آن را در طول ماه‌های اخیر شاهد بودیم و پیش بینی می‌کردیم.

پور ابراهیمی گفت: بسیار تاکید داشتیم که سیاست های اتخاذ شده ارزی از سوی دولت اشتباه است و کشور را با چالش مواجه می کند و مشخص نیست مسیر اقتصاد کشور به چه سمت و سویی هدایت شود، حدود سه ماه و نیم از این سیاست ارزی گذشت و پیامدهای اشتباهی را بر اقتصاد کشور گذاشت، این سیاست اشتباه موجب کاهش ارزش پول و ایجاد تورم و در نتیجه دلیل آثار تورم و کاهش قدرت خرید مردم در جامعه شده است.

وی افزود: نرخ ارز ثابت نه تنها انتفاعی نداشت بلکه موضوع را برعکس رقم زد و می‌بینیم طی سه ماه بیش از ۳۰ میلیون دلار منابع ارزی  برای واردات کشور در نظر گرفته شد و تقاضا برای واردات بیشتر و از طرفی صادرات کشور متوقف شد.

وی گفت: اگر چه حدود ۳ ماه هزینه سنگین غیر منطقی سیاست نرخ ارز واحد، لطمه هایی را بر اقتصاد کشور وارد کرد اما با اعمال تغییرات مدیریتی دولت در بانک مرکزی، سیاست‌های جدید ارزی هم مبنا قرار گرفت و بر این اساس پیش‌بینی می‌کنیم ظرف ۲ ماه آینده بازار ثانویه ارز که مبنای اصلی تصمیم ها بود، تعادل را به بازار برگرداند.

وی تاکید کرد: نگاه ما در حوزه بازار سرمایه این است که کلیه ارز ناشی از صادرات غیرنفتی کشور که حدود ۴۵ میلیارد دلار متوسط پنج سال گذشته است در بازار سرمایه تزریق خواهد شد، این در حالی است که میزان تقاضایی ارز در بازار ثانویه حدود ۳۰ میلیارد دلار می باشد.

وی گفت: پیش‌بینی این است که در سال ۹۷ در صورت عدم اعمال تحریم‌ها مجموع کل صادرات ما در بخش نفت بیش از ۵۰ میلیارد دلار ارز آوری خواهد داشت و با افزایش قیمتی که در آینده در حوزه نفت اتفاق خواهد افتاد میزان درآمدهای ما با در نظر گرفتن تحریم‌ها، تغییر جزیی پیدا کند.

پور ابراهیمی اظهار داشت: پیشنهاد ما و مصوبه سیاست ارزی جدید دولت نیز این است که میزان ۱۵ تا ۱۷ و در نهایت ۲۰ میلیارد دلار سهم کالای اساسی را افزایش دهند و اگر سقف ارز تخصیصی برای کالاهای اساسی را حداکثر ۲۰ میلیارد دلار و میزان حداقل دسترسی به منابع ارزی ناشی از فروش نفت را ۳۵ تا ۴۰ میلیارد دلار در نظر بگیریم، دولت می تواند مابه تفاوت آن را در بازار ثانویه اعمال کند.

*ثبات نسبی ارز در راه است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بدون تردید بازار ثانویه به خوبی مدیریت خواهد شد و عرضه منابع در این بخش بیش از ۲ برابر میزان تقاضا خواهد بود و انتظار این است از هفته آینده بازار ارز بهتر خواهد شد و با رسیدن به ثبات نسبی ارزی به تناسب شرایط تغییر خواهد کرد.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که ما در طول این ۴ ماه گذشته در سیاست ارزی داشتیم این بود که کالاهایی که با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان وارد شده در گمرکات کشور معطل ماندند و خطوط تولید متوقف گردید، اما تاثیری که بعد از سیاست ارزی جدید توسط دولت اعمال شد این بود که ما به تفاوت برای این کالاها اعمال و سریع این کالاها با تامین ارز آزاد شود.

پور ابراهیمی اظهار داشت: شرایط جدید را با همه مشکلات مثبت ارزیابی می‌کنیم و از این سیاست جدید ارزی دولت حمایت می کنیم و توقع می‌رود که دولت به صورت جامع این سیاست ارزی جدید را اجرا و عملیاتی کند.

ابراهیمی تصریح کرد: پیش بینی ما این است که بازار ارز در هفته‌های آینده به ثبات نسبی خواهد رسید و وضعیت توقف بخش‌های اقتصادی برطرف خواهد شد.

او خاطرنشان کرد: پیش بینی این است که نرخ ارز در بازار ثانوی به مراتب کمتر از بازارهای غیررسمی خواهد بود و دغدغه فعالان اقتصادی مرتفع خواهد شد.

*کیش معایب دیگر مناطق آزاد را ندارد

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مطالبی درباره نحوه کارکرد مناطق آزاد مطرح می‌شود و در این موضوع نیز افرادی افراطی نگاه می‌کنند افزود: اعتقاد داریم که مناطق آزاد یکی از ظرفیت‌های مهم توسعه اقتصادی کشور است.

پورابراهیمی گفت: هدف شکل گیری مناطق آزاد کمک به اقتصاد کشور بوده و در سال‌های اخیر نیز به عنوان یکی از ۲۴ محور سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی برای توسعه اقتصادی کشور مطرح شده است، برخی مناطق آزاد به دلیل موقعیت جغرافیایی دچار مشکلاتی بودند که البته کیش معایب سایر مناطق آزاد را ندارد.

او اظهار داشت: ما در مصوبه جدید کمیسیون اقتصادی که به صحن علنی مجلس رفته و به زودی در دستور کار قرار خواهد گرفت دولت را ملزم کردیم که تا زمانی که گمرک در محدوده مناطق آزاد استقرار پیدا نکرده باشد منطقه آزاد جدیدی راه اندازی نگردد.

وی گفت: اینکه موضوعاتی مثل فرار مالیاتی، قاچاق کالا و عدم جذب سرمایه گذاری در مناطق آزاد مطرح می‌شود واقعیتی است که به دلیل عدم اشراف و تسلط بر این مناطق ایجاد شده است اما در قانون جدید به حداقل رسیده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مناطق آزاد در زمان تحریم ها باید فضایی فراهم کنند که به کمک اقتصاد ملی بیایند و باید ظرفیت آنها را جدی بگیریم.

*خوابی که تعبیر نخواهد شد

پورابراهیمی گفت: امروز هیچ نهاد بین المللی ایران را تحریم نکرده است و تنها یک کشور استکباری با رئیس‌جمهوری نادان در آمریکا با ادبیات منسوخ در مقابل ایران ایستاده و دیگران را با تهدید ترغیب به تحریم علیه ما می کند، خوشبختانه واکنش ها به آمریکا شروع شده به طوری که در ترکیه، روسیه و چین در موضوع تحریم مواضع قاطعی را شاهد هستیم.

وی اظهار داشت: مطمئن هستیم آمریکایی‌ها خواب پریشانشان علیه ایران تعبیر نخواهد کرد و ایران با تخصص، رویکرد علمی، ادبیات حرفه ای و توان اجرایی از این جریان و فضای سخت تحریم ها عبور خواهد کرد./ ایرنا

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=12479
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.