• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
1

ماجرای مزارع ارز دیجیتال کیش چیست؟

  • کد خبر : 19886
  • 26 شهریور 1399 - 6:37
ماجرای مزارع ارز دیجیتال کیش چیست؟

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش خبر از استخراج ارز دیجیتال در کیش داده که در این رابطه برخی سوالات در ذهن باقی‌مانده است.

به گزارش کیشوندنیوز، روز پنجشنبه بیست شهریور در حاشیه مراسم افتتاح یازده طرح عمرانی توسط دکتر حسن روحانی از طریق ویدئو کنفرانس، نشست خبری با حضور مهندس مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و استاندار هرمزگان برگزار شد.

در بخشی از این نشست، برای اولین بار راز رمز ارزهای تولید شده در کیش برملا شد و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد که در حال حاضر بیت کوین در کیش تولید و حدود ۱۵ مگاوات برق تولیدی کیش برای این کار صرف می‌شود.

با گشتی در فضای مجازی و پیگیری در این رابطه متوجه شدیم که تاکنون هیچ خبری راجع به مزارع قانونی ارز دیجیتال در کیش منتشر نشده و هرچه هست همه مربوط به کشف دستگاه‌های غیرقانونی توسط نیروی انتظامی است و گویا مزرعه مورد نظر مهندس مظفری در نیروگاه جنوب واقع شده است.

اینکه چرا تاکنون چنین مسئله مهمی اطلاع رسانی نشده و به یک باره مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش خبر از تولید بیت کوین بدهد و چرا استخراج ارز دیجیتال با این گستردگی جزء یکی از همین پروژه‌های افتتاح شده بیست شهریور نبود و چراهای دیگر…، سوالاتی است که در ذهنمان شکل گرفته است.

ابهامات دیگری هم راجع به نحوه محاسبه و پرداخت هزینه سوخت مصرفی تولید برق لازم برای این مزارع وجود دارد که لازم است مسئولان امر در این رابطه شفاف‌سازی کنند.

برای دستیابی به پاسخ این سوالات مدتی در تلاش بودیم تا با دکتر خانزادی معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش گفتگویی داشته باشیم تا هم در رابطه با آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی و افتتاح شده اخیر سوالاتی بپرسیم و هم جزئیات موضوع برای کیشوندان منتشر شود و ابهامات موجود در این رابطه برطرف شود.

اما تا این لحظه هیچ زمانی برای انجام مصاحبه داده نشده و این در حالی است که در مدت زمان درخواست ما چندین مصاحبه با خبرگزاری‌ها در رابطه با مسائل گوناگون توسط ایشان انجام شده است.

.

قانون در رابطه با مزارع ارز دیجیتال چه می‌گوید؟

خیلی‌ها فکر می‌کنند تولید ارز دیجیتال در کشور غیر قانونی است، اما اینطور نیست و همه ماینرها و ارزهای دیجیتال تولید شده غیرقانونی نیستند.

در سال ۹۸ تصویب شد که با اخذ مجوز از وزارت صمت می‌توان مزرعه ارز دیجیتال راه‌اندازی کرد.

البته یکسری شرایط خاص دارد که به نظر فقط برخی سرمایه‌داران کلان می‌توانند برای آن مجوز بگیرند.

بعد از اخذ مجوز یکسری شرایط و تعرفه‌ها وجود دارد که وارد جزئیات آن نمی‌شویم اما وزارت نیرو برای این کار چند شرط گذاشته است.

توانیر برای آنهایی که می‌خواهند از برق شبکه سراسری برای استخراج ارز دیجیتال استفاده کنند این تعرفه‌ها را اعلام کرد: قیمت برق مصرفی رمز ارز‌ها در ۸ ماه غیرگرم سال معادل ۵۰ درصد متوسط نرخ برق صادراتی یعنی ۴۸۰ تومان خواهد بود و در ۴ ماه گرم سال یعنی از خرداد تا شهریور دوبرابر متوسط قیمت صادراتی برق محاسبه می‌شود.

این موضوع شامل جزیره کیش نمی‌شود، چون کیش به شبکه سراسری برق وصل نیست و برق مورد نیاز جزیره در حال حاضر توسط دو نیروگاه در شمال و جنوب جزیره تأمین می‌شود.

همچنین گفته شده که نیروگاه‌هایی که مستقل از شبکه سراسری برق هستند می‌توانند تولید ارز دیجیتال داشته باشند به شرط اینکه نباید از سوخت یارانه‌ای برای این کار استفاده کنند و ۷۰ درصد قیمت سوخت صادراتی برای تولید رمز ارز را باید پرداخت کنند.

گرچه مناطق آزاد محل مناسبی برای تولید ارزهای دیجیتال به‌حساب می‌آیند اما با توجه به ماهیت گردشگری بودن جزیره کیش و محدود بودن زمین‌ها و اینکه برق مورد نیاز کیش توسط دو نیروگاه شمال و جنوب جزیره تأمین می‌شود باید دید آیا ساخت یک نیروگاه دیگر در این منطقه آزاد برای استخراج ارز دیجیتال قابل توجیه است یا خیر؟

انتهای پیام/ مرتضی رضائی

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=19886
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.