• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

سازمان منطقه آزاد کیش چگونه در شرایط تحریم پولدار شد؟/ حساب مشترک، کلید قفل پروژه‌های غیرفعال

  • کد خبر : 17845
  • 25 دی 1398 - 0:11
سازمان منطقه آزاد کیش چگونه در شرایط تحریم پولدار شد؟/ حساب مشترک، کلید قفل پروژه‌های غیرفعال

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش در نشست خبری راز تأمین منابع مالی در شرایط بی‌رحم تحریم را تشریح کرد و از ترفند حساب مشترک در فعال کردن پروژه‌های غیرفعال رونمایی کرد.

به گزارش کیشوند نیوز، نشست خبری معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش با اصحاب رسانه صبح امروز در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد.

در این نشست ناصر آخوندی به تشریح گزارش عملکرد فعالیت‌های اقتصادی در طول یک سال گذشته پرداخت و بدین منظور فعالیت‌های عمده را در سه محور اصلی فعال‌سازی پروژه‌های عمرانی و صنعتی و همچنین تأمین منابع مالی عنوان کرد و افزود: اولین سیاست‌گذاری این معاونت فعال‌سازی پروژه‌های عمرانی غیر فعال در کیش بود که بالتبع آن تعداد بسیاری از مردم را درگیر خودش کرده است.

وی افزود: برای این کار باید بر اساس ضوابط و مقررات موجود اقدام می‌شد، سازمان منطقه آزاد کیش از طریق حساب مشترک با سرمایه‌گذار به این پروژه‌ها ورود کرد و یا بعضاً در حال ورود است، این شیوه برای سرمایه‌گذار سخت بود.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: با این شیوه می‌توان بر هزینه کرد پروژه‌ها نظارت کرد و هر سرمایه‌گذاری که یک پروژه دارد دیگر به او پروژه‌ای نمی‌دهیم که بخواهد پول را در جای دیگری خرج کند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر دامون ساحلی۲، سارینا، پردیس۳، دامون دریای۱، دهکده ساحلی، شهرآفتاب، رویای زندگی، مهستان، لاریسا، مرکوری، کارینامال، هاب‌لند و نیک ترابر از جمله پروژه‌های غیرفعالی بودند که در یک سال گذشته فعال شدند.

فعال شدن ۲۷ واحد صنعتی در سال ۹۸

آخوندی فعال شدن واحدهای صنعتی را از دیگر هدف‌گذاری‌های سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد و افزود: افزایش ناگهانی نرخ ارز باعث شد بسیاری از تولیدکنندگان واحدهای صنعتی به مشکل برخورد کنند، در یک سال گذشته ۱۸ واحد صنعتی فعال شدند که سرمایه محقق شده ریالی ۷۹۸ میلیارد تومان و ارزی ۲۵ میلیون دلار به‌همراه ایجاد اشتغال ۲۷۵ نفر انجامید.

وی اظهار داشت: تا پایان سال نیز ۹ واحد صنعتی در حوزه‌های آرایشی و بهداشتی، نفت و گاز، صنایع غذایی، چوب، سرمایشی و گرمایشی افتتاح و به بهره برداری خواهند رسید که ارزش سرمایه‌گذاری ۲۱۶ میلیارد تومان و ۲۶ میلیون دلار به‌همراه اشتغالزایی ۴۲۱ نفر را دارد.

این مسئول اقتصادی از ۴۵ پروژه صنعتی در حال ساخت خبر داد و افزود: این پروژه‌ها در سال ۹۹ به بهره‌برداری خواهند رسید، ارزش ریالی آنها ۱۱۵میلیارد تومان برآورد شده است که با اتمام آنها برای ۵۵۱ نفر اشتغالزایی خواهد شد.

وی گفت: مشکلات مالیاتی در سال گذشته برای شرکت‌ها به‌وجود آمد و شرکت‌هایی که نتوانسته بودند به‌هردلیلی مجوز فعالیت اقتصادی اخذ کنند به این مشکل برخورد کردند که با مساعدت اداره مالیات و پیگیری همکارانمان موانع مرتفع رشد.

اصلاح شیوه‌نامه استیجاری واحدهای صنعتی، ساده سازی صدور مجوزهای فعالیت‌های اقتصادی، رفع مشکل تأمین اجتماعی کارکنان شرکت سورینت، بهره‌گیری برخی شرکت‌ها از تسهیلات اداره تولید استان هرمزگان، رفع مشکلات آب و برق، پایان کار و… نیز از دیگر موارد مطرح شده در حوزه صنعتی توسط آخوندی بود.

سازمان منطقه آزاد کیش از بدهکار در آذر ۹۷ تا موتور محرکه در آذر۹۸

آخوندی تأمین مالی را حوزه سوم دستور کار سازمان منطقه آزاد کیش بیان کرد و گفت: همانطور که می‌دانید آذرماه سال قبل برای پرداخت حقوق جاری سازمان از بانک سامان وام ۳۲درصدی گرفته بودیم، کل پروژه‌های زیرساختی متوقف بود، هیچ پروژه جدیدی تعریف نشده بود چون منابع مالی نبود، شب عید هم بود و باید یکسری هزینه‌ها جاری برای پرسنل پرداخت می شد.

وی ادامه داد: شیوه معمول این بود که سرمایه‌گذاران را جمع می‌کردند و چند میلیاردی از آنها می‌گرفتند و بعد از مدتی با تسهیلات ویژه به آنها برمی‌گرداندند.

معاون اقتصادی سازمان اظهار داشت: الان نه‌تنها برای سال‌های آینده هزینه‌های جاری سازمان را داریم، بلکه کل پروژه‌های زیرساختی از جمله فرودگاه‌، بندر و ده‌ها پروژه شهری و خدماتی که برای ساکنین کیشوندان و گردشگران در حال اجر است.

وی با اشاره به اینکه در انتخاب سرمایه‌گذاران جدید در واگذاری‌ پروژه‌ها اولویت‌بندی می شود، گفت: امسال ماهانه متوسط ۱۳۰ میلیارد تومان فقط صورت وضعیت برای پیمانکاران پروژه‌ها پرداخت می‌شود و این نشان می‌دهد که سازمان از نظر مالی توانمند شده است.

راه‌های تأمین مالی برای پروژه‌های سازمان منطقه آزاد کیش

آخوندی انتشار اوراق صکوک را یکی از راه‌های تأمین منابع مالی برای سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد و گفت: این اوراق به ارزش ۳هزار میلیارد ریال جهت تأمین منابع مالی پروژه ترمینال فرودگاه کیش و چهار ساله منتشر شد.

وی افزود: سوالاتی در افکار عمومی وجود دارد که اگر اوراق بخواهد ۴ سال آینده پس داده شود چه می‌شود؟ باید در جواب عنوان کرد که این مبلغ تقسیط شده و هر ۳ ماه یکبار قسط آن در حال پرداخت است، برای این کار هم دارایی‌های غیر بازده را که قصد واگذاری آنها را نداشتیم، تضمین گذاشتیم و منابع مالی را با نرخ ۱۸درصد تأمین کردیم.

معاون اقتصادی سازمان گفت: با بانک‌های مختلف از جمله ملت، تجارت، شهر، صنعت و معدن، ملت جهت تأمین مالی پروژه‌ها تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم تا پروژه‌هایی که بخواهند از ال‌سی داخلی ۶ ماهه با نرخ مصوب بانک مرکزی استفاده کنند.

وی تغییر رویکرد از واگذاری ۱۰۰درصدی زمین‌های مسکونی به شیوه مشارکتی با بخش خصوصی را یکی دیگر از اقدامات سازمان منطقه آزاد کیش در سال گذشته برشمرد و افزود: زمین‌های مسکونی فقط از طریق مزایده و شرکت سرمایه‌گذاری عرصه می‌شود، از این طریق ۹ زمین خیلی خوب به مزایده گذاشته شد که درآمد چند ده میلیاردی برای سازمان داشت.

آخوندی اظهار داشت: در دوران مدیریت گذشته چند پروژه مشارکتی مثل کیش رویای زندگی، دامون ساحلی، فرهیختگان وجود داشت و دستاورد خوبی برای سازمان داشته است، که سهم سازمان با قیمت روز بیش از ۴هزار میلیارد تومان است و پیش فروش آن را در دهه فجر شروع خواهد ‌شد و اجاره ۳۰۰ میلیارد صکوک در مقابل این مبالغ ناچیز است.

ارائه سهام برخی شرکت‌های زیرمجموعه سازمان منطقه آزاد کیش در بورس

وی گفت: اتصال منطقه آزاد کیش به بازار سرمایه از دیگر اقدامات عنوان شد و افزود: شرکت سرمایه‌گذاری به‌عنوان هلدینگ پذیرفته شد که ان‌شالله سهام آن در دهه فجر در تالار بورس کیش عرصه خواهد شد.

این مسئول اقتصادی ادامه داد: ۴ شرکت‌ از شرکت‌های زیرمجموعه سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان زیرمجموعه همین هلدینگ نیز پذیرفته شد و که اتفاق خوبی برای کیش و الگوی مناسبی برای دیگر مناطق آزاد است.

وی عنوان کرد: یکی از این شرکت ها کیش ایر است که به زودی ۳۰ درصد آن در بورس واگذار خواهد شد.

ایجاد دو صندوق با عنوان صندوق سرمایه گذاری زمین و مسکن با هدف جمع آوری سرمایه‌های خرد کیشوندان و بهره گیری از این سرمایه های خرد و سرگردان در حوزه مسکن با سرمایه ای بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان در هر صندوق از دیگر طرح هایی است که آخوندی به آن اشاره کرد.

آخوندی گفت: تفاهم‌نامه ای با بورس انرژی برای عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی در تالار بورس بسته شده است، اولین عرضه آن احتمالاً در دهه فجر در تالار بورس کیش اتفاق می‌افتد و می‌تواند رونق خوبی را ایجاد کند.

وی از اخذ مجوز تأسیس شرکت تأمین سرمایه خبر داد و گفت: این شرکت می تواند برای بخش خصوصی به‌ویژه برای آنهایی که مشکلات مالی دارند تأمین مالی کند، شرکت سودآوری است و می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند.

ارائه پکیج‌های جدید سرمایه‌گذاری جذاب یکی دیگر از موضوعاتی بود که آخوندی به آن اشاره کرد و خبر داد: این پکیج‌ها در برنامه راهبردی سازمان منطقه آزاد کیش گنجانده شده است و در آینده می‌تواند کمک خوبی برای تأمین منابع مالی کیش داشته باشد و به گردشگری کیش رونق ببخشد.

وی ادامه داد: بدین منظور ۴۱ فرصت سرمایه‌گذاری بالغ بر ۴هزار میلیارد تومان برای جزیره کیش تعریف شده و ۱۳ بسته برای هندورابی در قالب ۸هزار میلیارد تومان تهیه شده است. 

افزایش حدود اختیارات بانک‌های کیش، موافقت با تأسیس ۵ شعبه جدید بیمه در کیش، راه‌اندازی ساختمان نوآوری با ظرفیت استقرار ۸۰ شرکت استارت‌آپی و دانش‌بنیان و اخذ تسهیلات وام ۵۰میلیاردی از صندوق نوآوری جهت تکمیل پروژه روشنایی باند فرودگاه کیش، تسویه ۳۶۹ میلیارد بدهی سازمان در قالب تهاتر از دیگر اقدامات این سازمان در زمینه اقتصادی در یک سال گذشته توسط ناصر آخوندی مطرح شد.

در پایان این جلسه خبرنگاران سوالات خود را از معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش و تیم همراه پرسیدند./فارس

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=17845
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.