• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
4

پیدایش کامپیوتر از ۳۷۷ سال پیش تا امروز

  • کد خبر : 11751
  • 24 تیر 1397 - 0:54
پیدایش کامپیوتر از ۳۷۷ سال پیش تا امروز

در قرون گذشته از وسایل ساده و معمولی امروزی مثل چرتکه و خط کش محاسبه با عنوان کامپیوتر یاد می شد.

در سال ۱۶۴۱میلادی بیلز پاسکال فرانسوی دستگاهی با ۶ چرخ دندانه دار ساخت و هر چرخ ۱۰ دندانه داشت و در هر دندانه اقارم ۰ تا ۹ حک شده بود این چرخ دنده ها طوری طراحی شده بودند که با دوران کامل چرخ اول ، یک دندانه از چرخ دوم بحرکت می افتاد .چرخ ها از سمت چپ به راست – یگان -دهگان و صدگان بودند.
پس از مدتها در سال ۱۶۷۱ لایبنیتز فیلسوف و ریاضیدان آلمانی بعد از ۳ سال تلاش و کوشش توانست یک دستگاه محاسبه خودکار طراحی کند در همان سالها نیز ساموئل مورلند انگلیسی موفق به ساخت دستگاهی با قدرت محاسبه جمع و تفریق و ضرب شد.
تلاش پژوهشگری در سده هیجده میلادی با نام استیفن بالدوین و با ارائه دستگاه محاسبه که چهار عمل اصلی را انجام میداد موفق شد نام خود را در تاریخ ثبت کند.
بعد از سالها فراموشی در قرن نوزدهم چارلز بابیچ انگلیسی ماشین حساب خودکار با کارتهای سوراخ شده که اطلاعات و ارقام را محاسبه می کرد ارائه داد.

در واقع می توان گفت پیدایش اولین نسل از کامپیوتر در سال ۱۹۳۷ توسط پرفسور ایکن آمریکایی با استفاده از لامپ خلاء انجام شد و بعد از ۱۰ سال دانشگاه پنسیلوانیا با استفاده از روش پرفسور ایکن کامپیوتری به نام ENIAC را طراحی کرد و در نهایت رمینگتون، UNIVAC-1 که بزرگترین کامپیوتر آن زمان برای مقاصد بازرگانی بود را عرضه داشت. 

با اختراع ترانزیستور توسط بادین که جای لامپ خلاء در کامپیوتر نسل اول را گرفت، نسل جدیدی از کامپیوترها که کوچکتر ، ارزانتر و با کارائی و امکانات بالاتر بودند طراحی و ساخته شدند،و نوید دهنده نسل جدیدی از کامپیوترها بودند که تحت عنوان نسل دوم کامپیوترها شناخته می شوند.

در نسل سوم لامپهای خلاء و ترانزیستورها جای خود را به صفر و یک دادند و از خاصیت میله ها و حلقه ها در اثر عبور جریان برق استفاده گردید که سمت عبور جریان برق توسط آهن ربا تعیین میشد و در نتیجه ۲حالت صفر و یک بوجود می آمد .
یکی از معروفترین کامپیوترهای این نسل که از کمپانی IBM ارائه شد مدل IBM/360 می باشد.

نسل چهارم کامپیوتر :
این سرعت اگرچه کمی حیرت آور و گیج کننده است اما در مقابل کامپیوتر های نسل چهارم (کامپیوتر های امروزی) که به راحتی چند میلیارد عمل ریاضی را در یک ثانیه انجام می دهند، کودکانه به نظر می رسد!
علاوه بر این سرعت به راستی حیرت آور، کامپیوتر های نسل چهارم ویژگی انقلابی دیگری نیز دارند و آن ساخت کامپیوتر های شخصی (.p.c) و راهیابی فناوری کامپیوتر در میان توده مردم جهان است.
کامپیوتر های نسل های اول،دوم و سوم از نظر مشحصات به سادگی قابل تفکیک اند. ولی مرز بین نسل سوم و چهارم چندان مشخص نیست. آنچه مسلم است کامپیوتر های نسل چهارم از نظر طرح واحد پردازش مرکزی و دستگاه های پیرامونی توانایی بیشتر،عمر طولانی تر قطعات و اطمینان بیشتری را عرضه می کنند.
نسل پنجم کامپیوتر :  
کامپیوتر های نسل پنجم هنوز ساخته نشده اند. تفاوت بنیادین آنها با کامپیوتر هایی که تاکنون ساخته شده اند در قدرت استنباط و استدلال آنها است و گرچه تاکنون نرم افزارنویسان گام های بلندی برای هوشمند کردن کامپیوتر ها، تحت عنوان هوش مصنوعی (.I.A) برداشته اند اما تا تحقق وعده کامپیوتر های نسل پنجم فاصله زیادی مانده است.

در فصل بعد پیدایش و گسترش اینترنت از آغاز تا کنون را بررسی خواهیم کرد.

مهندس مهدی پورمهدی زیده سرائی | کارشناس ارشد نرم افزار

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=11751
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.