• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
4

سالانه حدود ۲ هزار تن ماهی در سواحل کیش صید می‌شود

  • کد خبر : 1021
  • 17 مهر 1395 - 18:55
سالانه حدود ۲ هزار تن ماهی در سواحل کیش صید می‌شود

رئیس اداره شیلات کیش گفت در سال حدود ۲ هزار تن، ماهی در سواحل کیش توسط این اداره صید می شود که ۹۶ در صد آن با روش لانگ لاین (قلاب طویل) انجام می شود. اعتمادی نیا رئیس اداره شیلات کیش افزود: روش نوین لانگ لانگ مدت سه سال است که جایگزین روش های سنتی و […]

رئیس اداره شیلات کیش گفت در سال حدود ۲ هزار تن، ماهی در سواحل کیش توسط این اداره صید می شود که ۹۶ در صد آن با روش لانگ لاین (قلاب طویل) انجام می شود.

اعتمادی نیا رئیس اداره شیلات کیش افزود: روش نوین لانگ لانگ مدت سه سال است که جایگزین روش های سنتی و قدیمی صیادی دریایی در جزیره کیش شده است و به غیر از کیش در سواحل جنوب کشور، از روش های قدیمی برای صید استفاده می شود.

اعتمادی نیا در خصوص مزایای این روش عنوان کرد: سابق بر این صیادان کیش از روش های انواع تور و سبدهای گرگور جهت صید استفاده می کردند که این روش ها هزینه بسیار زیادی داشت مضاف بر اینکه کیفیت صید کاهش می یافت. اما در روش لانگ لانگ حدود ۸۰  در صد از هزینه ها کاهش یافته و کیفیت صید نیز۶۰ در صد بالا رفته است.

وی با اشاره به اینکه هامور، هوور، زرده، جاش، شیر، کافر، جت، سرخو، سه کلا و شعری از انواع ماهی هایی هستند که در سواحل کیش صید می شوند، در خصوص علت عدم صید میگو در اطراف کیش گفت:  به علت مرجانی بودن منطقه و همچنین به علت لایه های بستر دریا و حاشیه اطراف جزیره که فاقد گل و لای و ماسه ای است، نمی توان در این منطقه میگو صید کرد.

رئیس اداره شیلات کیش عنوان کرد: ناوگان صیادی کیش با ۱۰۳ شناور شامل ۳۵ فروند لنج و ۶۸ فروند قایق، زمینه اشتغال ۶۰۰ نفر صیاد را در کیش فراهم آورده است.

وی یادآور شد: برگزاری دوره های آموزشی برای ناخداها و ملوانان در دو کلاس مجزا برای ۴۰ نفر با هدف ارائه اطلاعات فنی و تخصصی و بهینه سازی نوع صید از جمله اقدامات انجام شده در این اداره است.

گفتنی است، بندر صیادی میرمهنا که توسط سازمان منطقه آزاد کیش با آبخور هفت متری و تأسیسات پشتیبانی مناسب ایجاد شده، بستر مناسبی برای توسعه صنایع شیلاتی و ارایه خدمات به صیادان ایجاد کرده است.

روش لانگ لاین به این صورت است که قلاب به صورت یک لاین اصلی افقی از طناب منوفیلامنت (نامرئی) به قطر (۴-۵/۱) میلیمتر که طناب های فرعی عمودی که به کمک گیره و هرزگرد به طول ۴۰-۲۰ سانتیمتر می باشد به آن متصل است. به انتهای هر قلاب فرعی یک قلاب وصل است. تعداد قلاب های مورد استفاده هر ست ۱۰۰ عدد است که در مجموع برای هر عملیات صید ۱۰۰۰ عدد قلاب استفاده می گردد و که به هرکدام یک طعمه به ابعاد ۲*۳سانتیمتر از ماهی مرکب , اسکوئید و ساردین زده می شود. مدت زمان ماندن لاین ها در آب ۳-۲ ساعت می باشد.

مزایای استفاده از رشته قلاب درمقایسه با تور گوشگیر:

۱- تازه بودن صید
۲- ارزان بودن ادوات صید ودوام بیشتر نسبت به تور انتظاری
۳- اختصاصی بودن صید
۴- آسانتر کردن کار در دریا بطوریکه در ده دقیقه ۱۰۰ عدد قلاب را می توان رها کرد

 

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=1021
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.