• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
1

متأسفانه در کیش مردم خریدار کمدی‌های سطحی هستند

  • کد خبر : 986
  • 13 مهر 1395 - 22:22
متأسفانه در کیش مردم خریدار کمدی‌های سطحی هستند

بهروز غریب پور: امروز کیش باوجود جمعیت قابل‌ توجه از دانشجویان، کسبه، هنرمندان، کارمندان و صدالبته مسافران باید به خلاء تئاتر توجه بیشتری نشان دهد.به گزارش کیشوند نیوز، بهروز غریب پور کارگردان تئاتر و سینما، نویسنده و استاد نمایش عروسکی ایرانی، جای تئاتر بزرگ‌سال و پرمحتوا را در کیش خالی خواند. وی افزود: امروز کیش […]

بهروز غریب پور: امروز کیش باوجود جمعیت قابل‌ توجه از دانشجویان، کسبه، هنرمندان، کارمندان و صدالبته مسافران باید به خلاء تئاتر توجه بیشتری نشان دهد.به گزارش کیشوند نیوز، بهروز غریب پور کارگردان تئاتر و سینما، نویسنده و استاد نمایش عروسکی ایرانی، جای تئاتر بزرگ‌سال و پرمحتوا را در کیش خالی خواند.

وی افزود: امروز کیش باوجود جمعیت قابل‌توجه از دانشجویان، کسبه، هنرمندان، کارمندان و صدالبته مسافران باید به خلاء تئاتر توجه بیشتری نشان دهد.

غریب پور درباره شرایط تئاتر در کیش اظهار کرد: متأسفانه در کیش مردم خریدار کمدی‌های سطحی هستند. این در حالی است که عموماً برای اجرای تئاتر به سلیقه مسافر توجه می‌شود درحالی‌که  نباید مسافر و کیش وندان را به لحاظ سلیقه‌ای در مقابل یکدیگر قرارداد  زیراکسی که به‌عنوان مسافر می‌آید خارج از فضای کیش است لذا باهنر تئاتر آشنایی بیشتری دارد لذا ادغام این دو می‌تواند موجب پر شدن خلاء شود. البته قرار بر این نیست که این کمدی‌ها اجرا نشود بلکه مسئولین فرهنگی اینجا باید برای آشتی دادن این دو بخش برنامه‌ریزی کنند.

وی برنامه‌ریزی برای تئاتر کودک را یک الزام در کیش خواند و گفت: برنامه‌ریزی برای اجرای تئاتر  به‌خصوص در سنین کودکی بسیار مهم است. تعدادی از مخاطبان کارهای من، آثارم را از کودکی و تئاترهای کودکانه دنبال کرده‌اند، این نشان می‌دهد که می‌توان مخاطب را همراه تئاتر به سمت رشد برد. این کار را باید همه کارگردان‌ها انجام دهند اما قطعاً کارگردان‌ها بدون حمایت‌های مستمر مسئولین توان انجام این حرکت را ندارند.

غریب پور تصریح کرد: بااینکه مسئولیت هنرمند را نباید نادیده بگیریم اما نباید حواشی مسئله را نادیده گرفت لذا نیاز است که سرمایه‌گذاران و تجاری که در کیش حضور دارند، به سمت هنر سوق پیدا کنند و بخشی از عواید سود خود را صرف این کار کنند تا این خلاء پر شود.

وی اجرای برنامه‌های گروه هواداران هنر در کیش را نمونه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خواند و اظهار کرد: در گروه هواداران هنر همین اتفاق رخ‌داده یعنی سرمایه‌ای به سمت هنر سوق داده‌شده لذا امیدوارم چنین کارهایی در شهرستان‌ها پا بگیرد و تبدیل به موجی شود که افراد ثروتمند به سمت آن سوق یابند. من معتقدم که ساختن جایی که در آن اوقات فراغت جوانان پر شود، چه‌بسا بهتر از ساخت مسجد است لذا ثروتمندان با احداث تئاتر و سینما و حمایت از گروه‌های هنری باید دین خود را به جامعه ادا کنند البته مجلس و دولت نیز در این راستا با ارائه لوایحی می‌توانند راهگشا باشند.

این کارگردان تئاتر در پاسخ به این سؤال که چرا تئاتر هنوز نتوانسته قشر بیشتری از مردم را به خود جذب کند و در سطح مخاطبان خاص مانده، گفت: هنر تئاتر همیشه خاص بوده است اما باید ببینیم که این خاص بودن، آیا به نفع تئاتر هست یا نه؟ پاسخ منفی است زیرا تئاتر دچار مشکلات عدیده‌ای شده است.

غریب پور ادامه داد: متأسفانه تئاترهای نسبتاً پرمخاطب  در کشور ما عموماً کمدی‌هایی هستند که بدون محتوا اما ارزشمند هستند اما کارهایی که با محتوا و ارزشمند هستند، صرفاً مخاطب خاص دارند. در این میان برای افرادی که می‌خواهند در اوقات فراغت به تئاتر بروند  محصولی وجود ندارد که این کم‌کاری هنرمندان است.

وی افزود: درواقع دو قطب مخاطبان خاص و عام تأمین‌شده است اما در ردیف میانه که به لحاظ سنی بازه وسیعی را در برمی‌گیرد عملاً اتفاقی رخ نداده است که این از کم‌کاری هنرمندان است. لذا باید این کوشش وجود داشته باشد و نویسندگان و کارگردانان این بخش مغفول مانده را موردتوجه قرار دهند البته کوشش‌هایی هم شده است اما هنوز کم است.

غریب پور دلیل اقتباس عمده کارهای تئاتری از آثار خارجی را مشکلات اقتصادی نویسندگان داخلی خواند و گفت: برای تألیف یک اثر در راستای نمایش تئاتر، یک نویسنده نیاز دارد که یک بازه زمانی یک یا دوساله را صرف کند تا شکل قابل قبولی داشته باشد اما وقتی یک نویسنده تأمین نیست و مجبور است کارهای حاشیه‌ای انجام دهد تا بتواند ازنظر اقتصادی روی پای خود بایستد طبیعی است که نمی‌تواند وقت بگذارد.

وی افزود: این بخش‌بر عهده دانشگاه، مرکز هنرهای نمایشی و نهادهایی است که علی‌الاصول باید به این خلأ توجه کنند. در گزارشی می‌خواندم که در هالیوود برای ۵۰ سال آینده سناریو وجود دارد. یعنی بازاری وجود دارد که شما می‌توانید سناریوی خود را بفروشید. حتی اگر هرگز آن سناریو تبدیل به فیلم یا یک اثر تئاتری نشود لذا این بانک اطلاعاتی وجود دارد. این‌یک سرمایه‌گذاری است که دارای ارزش‌افزوده است اما ما این بانک را کم داریم.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: متأسفانه به دلیل اینکه مرکز هنرهای نمایشی و سایر نهادها بودجه کافی ندارند، نمی‌توانند سفارش تولید نمایشی بر این اساس داشته باشند البته امیدوارم روزی این اتفاق رخ دهد. وقتی این اتفاق رخ دهد حرکتی به‌سوی تأمین مخاطب باز می‌شود. اما وقتی هنرمند این آسیب‌ها را می‌بیند، راحت‌ترین کار این است که به سمت نمایش‌نامه‌های ترجمه‌شده بروید که زمان و انرژی صرف آن شده است. مطمئناً این خلأ به این دلیل وجود دارد و به این صورت پر می‌شود.

غریب پور بیان کرد: من فکر می‌کنم به‌رغم تمام این مسائل وظیفه هنرمند این است که اگر واقعاً این هدف را قبول دارد برای آن انرژی بگذارد و کار کند. خود من برای کارهای اپرای عروسکی دو یا سه سال زمان می‌گذارم اما فکر می‌کنم به‌عنوان یک هدف ارزشمند لازم است که ازخودگذشتگی کنم اما قطعاً همه این امکان و اراده را ندارند. من فکر می‌کنم خود هنرمندان در این رابطه مسئول‌اند.

وی اجرای برنامه هفته هنر توسط گروه هواداران هنر را یک حرکت در بدو شروع خواند و گفت: بخش خصوصی حرکتی را شروع کرده که تا امروز سابقه نداشته است. ماه‌ها تلاش شد تا برای این حرکت فرهنگی پشتیبان فراهم شود. همان‌طور که می‌دانید درزمینهٔ فرهنگی حمایت مالی به‌ندرت انجام می‌شود اما تا این جای ماجرا که یک سری برنامه‌های متنوع فرهنگی در شهرستان‌ها به نمایش گذاشته شد، به نظر من به‌رغم کاستی‌ها بسیار موفق بوده است و من امیدوارم که تسری یابد.

 

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=986
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.