• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
3

برگزاری آیین طشت گذاری در جزیره کیش

  • کد خبر : 980
  • 12 مهر 1395 - 17:54
برگزاری آیین طشت گذاری در جزیره کیش

به مناسبت فرا رسیدن ماه سوگواری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) هیأت آذری های کیش شب گذشته مصادف با ۲۹ ذی الحجه آیین طشت گذاری را درحسینیه الغدیر، برگزار کردند. رسم “طشت گذاری” یا “طشت گردانی”  از جمله مراسمی است که منسوب به شهر اردبیل، به طور خاص و مردم آذربایجان، به طور […]

به مناسبت فرا رسیدن ماه سوگواری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) هیأت آذری های کیش شب گذشته مصادف با ۲۹ ذی الحجه آیین طشت گذاری را درحسینیه الغدیر، برگزار کردند.

رسم “طشت گذاری” یا “طشت گردانی”  از جمله مراسمی است که منسوب به شهر اردبیل، به طور خاص و مردم آذربایجان، به طور عام است؛ در این آیین، “طشت” نماد مشک سقای کربلا و آب، نماد رود و فراتی است که به روی حسین (ع) و یارانش بسته شد. در این مراسم طشتهای آب را که رمزی از فرات می باشد در مساجد و حسینیه ‏ها می ‏آورند و این سنت به تاسی از اقدام سالار شهیدان و یادآور رفتار جوانمردانه امام حسین (ع) در مقابل سپاه حر می باشد که به روایتی آن حضرت، در روز ۲۷ ذیحجه‏، آب مشک ها را در طشت ها ریخته و تمام لشکر حر و اسبان آنها را سیراب‏ کردند.

آیین طشت‌ گذاری در استان های آذری زبان، از ریشه ‌دارترین آیین های ماه محرم است که در روزهای پایان ماه ذی‌ الحجه برگزار می ‌شود و در حقیقت، برگزاری این آیین، آماده شدن حسینیان برای برگزاری مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان را نوید می ‌دهد.

این مراسم یکشنبه شب در هیئت آذر های جزیره کیش در مسجد الغدیر برگزار شد که تصاویر آن را در ادامه مشاهده می کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=980
تبلیغات بنری تلگرام

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.