• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
3

تنها راه ایمن شدن در قبال بیماری HIV ارتقاء سطح آگاهی است/ جامعه بانوان ما در خطر است

  • کد خبر : 8257
  • 12 آذر 1396 - 19:26

دکتر رضانیا در نشست خبری به مناسبت روز جهانی ایدز در حضور خبرنگاران گفت: به علت اهمیتی که بیماری ایدز در سطح دنیا دارد، سازمان جهانی بهداشت اول دسامبر یا ۱۰ آذر را به عنوان روز جهانی ایدز و از فاصله ی ۸ تا ۱۴ آذر هفته اطلاع رسانی ایدز درنظر گرفته است.

نشست خبری در مرکز توسعه سلامت کیشبه گزارش پایگاه خبری کیشوندنیوز، وی اظهار داشت: هدف این نامگذاری این است که جامعه را بیشتر با بیماری HIV(ایدز ) آشنا کنیم و اطلاعات مهم در این رابطه را در اختیار جامعه عموم قرار دهیم تا بتوانیم به اهداف سازمان جهانی بهداشت که تا سال ۲۰۲۰ برنامه ای را تقویم کرده و هدفی با نام ۹۰۹۰۹۰ برنامه ریزی کرده است، دست پیدا کنیم. رضانیا در رابطه با طرح ۹۰۹۰۹۹ گفت: ۹۰۹۰۹۹ به معنای اینکه ۹۰ درصد از افراد آلوده به HIV را بتوانیم تا سال ۲۰۲۰ در سطح دنیا شناسایی کنیم. دوم اینکه ۹۰ درصد از این افراد شناسایی شده را تحت مراقبت و درمان فعال بگذاریم و از بین این ۹۰ درصد که تحت درمان و مراقبت هستند، ثبت تکثیر ویروس در بدن را به حدی پایین بیاوریم که بیماریشان فعال نباشد و انتقال پذیری این بیماری به دیگران به حداقل ممکن برسد.

وی تصریح کرد : سازمان جهانی بهداشت مصمم است تا سال ۲۰۳۰ شیوع بیماری ایدز را کنترل کند و از بروز موارد جدید ممانعت کند که این موارد از اهداف مهم کل سازمان‌های بهداشتی جهان است که ماهم عضو آن هستیم و متعهدیم این برنامه را در کشورمان به اجرا درآوریم.

ریس مرکز توسعه سلامت کیش در رابطه با نامگذاری این بیماری به نقض ایمنی سیستم بدن گفت: بیماری ایدز در سال ۱۹۸۱ میلادی شناسایی شد و محققان با پی بردن یک نوع نقض سیستم بدن انسان که افراد درگیر آن شدند و اکتسابی هست، عامل آن را بررسی کردند و ویروسی را پیدا کردند که آن را نقض سیستم بدن نامگذاری کردند.

وی خاطرنشان کرد : از زمان شروع این بیماری تلاش های زیادی شده تا برای جلوگیری از آن واکسن یا دارویی قطعی تولید کنند اما تا کنون مقدور نشده و این بیماری هنوز میتواند افراد جدیدی را مبتلا کند.

دکتر رضانیا گفت : تا به امروز بالغ بر ۳۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در دنیا آلوده به این بیماری هستند و زندگی میکنند. در سال گذشته در سطح دنیا ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر ابتلاء جدید و ۱ میلیون نفر مرگ در اثر بیماری HIV (ایدز) داشتیم.
در کشور خودمان بالغ بر ۳۶ هزار نفر مبتلا شناسایی شده داریم و با تخمینی که وجود دارد بالاتر از ۱۰۰ هزار نفر مبتلا داشته باشیم که هنوز فقط یک سوم آن شناسایی شدند و مابقی شناسایی نشده اند.

وی همچنین گفت: در طی این چند سال یعنی از زمان شروع تا کنون داروهای متعددی تولید شده که می‌توان با آن بیماری را کنترل کرد و باعث می‌شود فرد حیات و زندگی طبیعی و سالم داشته باشد و طول عمر بیشتری داشته باشند. اما هنوز داروی قطعی تولید نشده است. همچنین با کشف به موقع افراد HIV مثبت می‌توانیم از ابتلای نوزادانی که مادرشان مبتلا هستند، جلوگیری کنیم. اگر مادران قبل یا بعد از بارداری بیماری شناسایی شوند، می‌توانیم از ابتلای نوزاد در شکم به این بیماری با استفاده از روش های درمانی صحیح جلوگیری کنیم و مادران فرزندی سالم داشته باشند.

وی افزود : ابتلای افراد HIV از طریق خون و فرآورده های خونی به صفر رسیده است و تاکنون از این روش هیچگونه مورد مثبتی گزارش نشده است.
رضانیا همچنین تاکید کرد: روش های دیگر انتقال این بیماری شیردهی مادران مبتلا به نوزادان است و وسایل آلوده به خون و ترشحات خونی است. مثل استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی که متاسفانه در کشور ما در سال‌های گذشته الگوی انتقال، بیشتر از طریق اعتیاد تزریقی بوده یا در اماکنی که به‌صورت غیر بهداشتی خالکوبی با سوزن های مشترک انجام می‌گیرد. یکی دیگر از روش های انتقال تماس جنسی کنترل نشده با فرد مبتلا است که موجب انتقال این بیماری میشود. و اکنون ابتلای بیماری از طریق تماس های جنسی محافظت نشده دارند جای اعتیاد تزریقی را می‌گیرند.

رئیس مرکزتوسعه سلامت کیش گفت: ما در جزیره کیش برای اینکه دسترسی راحت تر مردم به خدمات کلینیک بیماری رفتاری را افزایش دهیم بهتر دیدیم این خدمات را به محیط ببریم و تا حدی در دسترس عموم قرار دهیم. به همین منظور هماهنگی‌های لازم را با جامعه بازاریان، مراکز تجاری و دانشگاه ها انجام دادیم و بصورت هفتگی تیم مشاوره کلینیک در این مراکز حضور پیدا کردند و کلینیک‌ها را در آنجا دایر کردیم که خوشبختانه جواب خوبی داد و در قیاس با سال ۹۵ ما ۴ برابر مراجعه کننده بیشتری داشتیم که خوشبختانه مورد مثبتی نداشتیم.

دکتر رضانیا در رابطه با نگرش منفی از بیماری ایدز گفت : از آنجایی که بیماری ایدز فقط یک موضوع بهداشتی نیست و موضوعی است که اقتصاد یک جامعه، نسل کاری آینده و همه را می‌تواند تحت‌الشعاع قرار دهد، تمام ارگان‌ها و نهاد ها ملزم هستند که در رابطه با ایدز همکاری و اطلاع رسانی کنند و کمک کنند تا آگاهی مردم در سطح جامعه افزایش پیدا کند.

همچنین ایشان خاطر نشان کرد: یکی از موضوعات مهم در رابطه با بیماری HIV نگرش صحیح و آموزش و آگاهی در این زمینه است. در جامعه ما متاسفانه به دلیل نگاه نادرست و نداشتن آگاهی و عدم اطلاع دقیق از این بیماری با افراد مبتلا برخورد صحیحی صورت نمی‌گیرد و حتی موجب ترد شدن برخی افراد از خانواده می‌شود.

وی گفت: برای تشخیص بیماری ایدز ، امکانات و روش های سریع با اطمینان بالایی ساخته شده و افراد می‌توانند با مراجعه به کلینک ها در عرض ۲۰ دقیقه با انجام یک تست از وضعیت سلامتی خود مطلع شوند. وی تأکید کرد که این آزمایش ها به صورت رایگان و کاملا محرمانه انجام می شود و هیچگونه مدرک شناسایی دریافت نخواهد شد و افراد با کدهایی مشخص می‌شوند.

دکتر رضانیا با هشدار اینکه جامعه بانوان ما در خطر است گفت: نرخ ابتلای بانوان اکنون در جامعه بالا رفته و از طرفی سن ابتلا نیز پایین آمده و به ۲۹ سال رسیده است. بنابراین آگاهی و کارکردن بر روی جوانان از موارد ضروری است.

دکتر رضانیا با تأکید بر لزوم آگاهی گفت: تنها راه ایمن شدن در قبال بیماری ایدز فقط آموزش و ارتقاء سطح آگاهی است و اینکه ما بدانیم در صورت انجام اعمالی که ممکن است موجب ابتلا این بیماری باشد تحقیق لازم را انجام دهیم و از روش های صحیح ارتباطی استفاده کنیم تا از مبتلا شدن به این بیماری جلوگیری کنیم. یکی دیگر از راه های آگاهی پیدا کردن از طریق رسانه ها است که خوشبختانه دسترسی مردم به رسانه های مجازی موجب آگاهی بیشتر عموم شده است.

وی گفت : وظایف ما به‌عنوان متولیان سلامت، وظایف رسانه‌ها، وظایف آموزش و پرورش و نهادهای نظامی این است که امکانی را فراهم کنیم تا مردم دسترسی بیشتر و آگاهی بیشتری را در رابطه با بیماری ایدز پیدا کنند.

دکتر رضانیا در خصوص این بیماری از تمام مردم درخواست کردند که اگر مواجهه ای داشتند که احساس خطر می‌کنند حتما با کلینیک مشاوره بیماری های رفتاری واقع در مرکز خدمات جامع سلامت بوعلی سینا تماس داشته باشند یا مراجعه کنند تا بصورت رایگان مشاوره انجام شود و در صورت لزوم از آنها تست گرفته خواهد شد تا بیماری آنها کنترل ‌شده و وارد فاز ایدز نشود و یک زندگی سالم و طبیعی را ادامه دهند.
تلفن کلینیک مشاوره
۴۴۴۳۲۶۲۶-۰۷۶

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=8257
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.