• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
4

پانته‌آ ضیمران: در ابتدا‌ خانواده‌مان هم از ما استقبال نکرد / یکی از بزرگترین اشتباهاتم دیر آمدن به کیش بود

  • کد خبر : 7545
  • 26 مهر 1396 - 20:06
پانته‌آ ضیمران: در ابتدا‌ خانواده‌مان هم از ما استقبال نکرد / یکی از بزرگترین اشتباهاتم دیر آمدن به کیش بود

خانم پانته‌آ ضیمران مدیر عامل مجموعه راما اسپا و موسس اولین آموزشگاه رسمی ماساژ در ایران است. در این گفت و گو از تجربیات خود در زمینه اسپا می گوید.

پایگاه خبری “کیشوند نیوز” در نظر دارد گفت و گوی اختصاصی با افراد حقیقی یا حقوقی ساکن در جزیره کیش داشته باشد. این مصاحبه ها به منظور آشنایی هرچه بیشتر کیشوندان با این عزیران و در نتیجه رفع برخی نیازها و یا خدمات رسانی هرچه بهتر به کیشوندان صورت می گیرد.

– در ابتدا خودتان رو معرفی کنید و بگوئید که در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید:

پانته‌آ ضیمران مدیر عامل مجموعه راما اسپا و موسس اولین آموزشگاه رسمی ماساژ در ایران هستم. با کمک سازمان فنی و حرفه ای چند سالی است که آموزشگاه رسمی ماساژ را در تهران راه اندازی کرده‌ایم. با هتل‌های مختلف کار می‌کنیم که یکی از شعبه‌های ما در جزیره کیش و در هتل شایان می باشد. حدوداً چند ماه می شود که شعبه کیش را راه اندازی کرده ایم و کارمان را در این جزیره آغاز کرده‌ایم. ولی در شهرهای دیگر مثل تهران حدود ۱۰ سال هست که مشغول به فعالیت هستیم. در چالوس و کاشان هم شعبه داریم.

– در رابطه با ماساژ و اسپا بیشتر توضیح دهید. در واقع اسپا چیست؟

اسپا یک محلی هست که در آن علاوه بر یکسری خدمات، خدمات ماساژ هم انجام می‌گیرد. اسپا چیز جدیدی نیست. چند هزار سال پیش در ایران گرمابه‌هایی بود که دقیقا کار همین اسپای مدرن امروزی در آن صورت می‌گرفت. اما امروزه آموزش‌های فراوان و حرفه‌ای در این زمینه انجام می‌شود که می‌توان از آن بهتر و بهینه‌تر استفاده کرد. به دلیل اینکه وقفه زمانی زیادی در این حرفه افتاده بود، ناچار بودیم از خارج کشور آموزش‌های مدرن شده در این زمینه را یاد بگیریم و با فرهنگ ایرانی تلفیق کنیم و یک چیز جدیدی ارائه بدهیم. من به مقوله گردشگری همیشه اهمیت می‌دادم و این زمینه را دوست داشتم. اسپا هم یک زیر مجموعه‌ای از صنعت گردشگری هست و برای من علاقه‌مندی ویژه‌ای داشت و دلم می‌خواست که اسپا را در راستای کمک به این صنعت در کشور بنیان گذاری کنم. این صنعت در کل دنیا شناخته شده است و جزء پنج صنعت برتر دنیا هست.

راما اسپا

– شما برای پیشرفت کاری به خارج از کشور سفر کردید. در این باره برای ما توضیح می‌دهید؟

برای یادگیری این آموزش‌ها و اینکه بتوانیم کارهای ماندگارتری انجام بدهیم، هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری را متحمل شدیم و حتی ناچار شدیم از برگزاری مراسم ازدواج هم بگذریم. گذراندن آموزش‌های لازم در این زمینه یک احتیاج بود. سال‌های زیادی بود که کشور ما در مقوله آکادمیک و به‌روز شدن ماساژ دور شده بود. به همین دلیل من و همسرم تحصیلاتمان را در یکی از کشورهای آسیای شرقی به پایان رساندیم و بعد از آن در کشورهای دیگر نیز که صحبت از ماساژ بود و همایشی برگزار می‌شد حضور داشتیم. سال‌های زیادی در زمینه ماساژ تحقیق کردیم و سعی کردیم این دوره‌ها را به‌صورت آکادمیک برگزار کنیم. من و همسرم با همکاری شهرداری تهران اولین دوره‌های آکادمیک اسپا را در ایران برگزار کردیم. در آن زمان تعداد دوره‌هایی که برگزار می‌کردیم محدود بود ولی خب الان خدا را شکر هم با دانشگاه پیام نور، هم با دانشگاه علمی کاربردی و هم سازمان فنی و حرفه ای در حال همکاری هستیم و آموزش ها را به شکل وسیع تری انجام می‌دهیم.

– آیا تمایل ندارید که دانش خود را در این زمینه به دیگران هم منتقل کنید؟

زمانی که ما به جزیره کیش آمدیم، متوجه شدیم افرادی که در زمینه ماساژ کار می‌کنند آموزش های لازم را در این زمینه به اندازه‌ای که در شهری مثل تهران به آن توجه می‌شود، ندارند. بدین منظور تصمیم گرفتیم که این حرفه را به‌صورت علمی و تخصصی به فعالان و علاقه‌مندان در این عرصه آموزش بدهیم. در نتیجه با دانشگاه پیام نور به تفاهم رسیدیم که ان‌شاءالله دوره‌های مشترک رشته اسپا و ماساژ را در کیش و با همکاری این دانشگاه برگزار کنیم و برای همین برای روز پنج شنبه (۲۷ مهر ۹۶) یک همایش را ترتیب دادیم. افرادی که علاقه‌مند به این حرفه هستند، چه آنهایی که قصد دارند به‌عنوان شغل از این حرفه استفاده کنند و چه آنهایی که می‌خواهند در منزل استفاده کنند می‌توانند برای این همایش ثبت‌نام کنند و شرکت کنند. البته این همایش در دانشگاه پیام نور کیش برگزار می‌گردد و فقط مختص کیشوندان نیست. اطلاع رسانی سراسری صورت گرفته شده و از شهرهای دیگر نیز برای شرکت در همایش تشریف می‌آورند.

– زمانی که اسپا را به عنوان حرفه انتخاب کردید، چه آینده ای را برای خودتان ترسیم کردید؟

قطعا هر کس که وارد یک راه و حرفه‌ای می‌شود، یکسری ایده ها و آرزوهایی دارد. اما برای ما آینده خیلی آینده مبهمی بود. بدلیل اینکه اسپا در ایران اصلا تعریف نشده بود. حدود ۱۰ سال پیش که وارد کار شدیم و زمانی که خواستیم طرح راه‌اندازی مرکز اسپا را ارائه بدهیم فکر می‌کردیم خیلی از ما استقبال می‌شود. ولی واقعیتش این بود که از خانواده خودمان گرفته تا کل جامعه از ما استقبالی نشد. به‌خاطر اینکه این فرهنگ اصلا نبود و افراد بسیاری با اسم آن ناآشنا بودند و متاسفانه در آن زمان هم با ایده‌های نو برخورد مناسبی نمی‌شد. از طرفی هم ما برای شروع این کار سرمایه زیادی نداشتیم. دو سال اول برای ما سخت بود به دلیل اینکه کار آنطور که فکر می‌کردیم پیش نمی‌رفت و خانواده‌ها هم استقبال خوبی نکردند و می‌گفتند که شاید ۴۰ سال طول بکشد تا فرهنگ این کار در بین مردم جا بیافتد. خیلی‌ها هم توصیه می‌کردند که ادامه ندهیم و همان‌جا کار را متوقف کنیم. اما من امیدوارم بودم و خوشبختانه بعد از مدتی کمی مسیر عوض شد.

– اگر به عقب برگردید باز هم انتخاب شما حرفه اسپا و ماساژ خواهد بود؟

فکر میکنم بله. اما با یکسری تغییرات.

– شما تکنیک خاصی در کارتون دارید که موفق هستید؟

(خانم ضیمران با خنده پاسخ می دهد) تکنیک ما این است که رویمان زیاد است و زود از پا در نمیاییم. زمین می‌خوریم اما باز بلند می‌شویم. تنها قلق و تکنیک کار ما همین هست.

راما اسپا

– فکر میکنید جامعه ما مخصوصا جزیره کیش چقدر به این هنر و علم نیاز داره؟ میزان موفقیت کاری و مالی راما اسپا در جزیره کیش چگونه است؟

یکی از بزرگترین اشتباهات من این بود که خیلی زودتر این کار را در کیش شروع نکردم. جزیره کیش برای این حرفه پتانسیل بالاتری نسبت به شهرهای دیگر دارد. به‌دلیل اینکه اینجا یک شهر آرامی هست. مثلا ما در تهران شعبه داریم و افرادی که برای خدمات دهی و ریلکسیشن به ما مراجعه می‌کنند، بعد از انجام کار باید یک ساعت در دود و دم تهران مسیر را طی کنند تا به منزل خود برسند در نتیجه کیفیت کار از بین می‌رود. در شهری مثل تهران باید پیشنهاد داد که در منزل خودتان بمانید تا ریلکس باشید. اما کیش اینطور نیست و خیلی از افراد به دلیل سکوت و خلوتی شهر دچار کسالت و خستگی می‌شوند و محیط اسپا می‌تواند به آنها کمک کند. هوای اینجا هم هوای مناسبی هست و در کل شرایط خوبی موجود است. بنابراین اسپا در کیش میتواند خیلی موفق باشد.
سنجیدن میزان موفقیت بستگی به خود آدم دارد و بستگی دارد که موفقیت را در چه چیزی می‌بینیم. من موفقیت را در آرامش می‌بینم که در اینجا هم من و هم خانواده‌ام آرامش بیشتری داریم. اما اگر موفقیت را از دیدگاه مالی نگاه کنیم شاید جای دیگری بهتر باشد.

– پیشنهاد شما برای استفاده و آشنایی بیشتر مردم با این هنر چیست؟

من پیشنهادم این هست که دوستانی که در این حرفه فعالیت میکنند سعی کنند که اطلاعات‌شان را به روز کنند. من برای استخدام افراد در راما اسپا با ۱۲۰ نفر مصاحبه کردم و متاسفانه هیچ کدام از این افراد آموزش‌های پیشرفته‌ی صحیحی ندیده بودند. باید به قسمت علمی توجه بیشتری شود و دوره‌های آموزشی را حرفه‌ای و فشرده دنبال کنند.

– صحبت پایانی….

ببینید من همیشه به همه پیشنهاد می‌کنم که برای هر کاری عجله نداشته باشند. متاسفانه برخی از افراد وقتی وارد این حرفه میشوند بعد از گذشت دو هفته می‌خواهند درآمد کسب کنند. این ممکن نیست. باید دست پر وارد بازار کار شد. دست پر نه از نظر مالی، بلکه از نظر علمی. متاسفانه هرکس وارد این کار می‌شود بلافاصله می‌خواهد که درآمدش را برداشت کند. ما زمانی که کار رو شروع کردیم تا یک سال رایگان به اقوام خدمات می‌دادیم تا زمانی که کار را جدی شروع کردیم.
در نهایت ممنون از شما و پیشنهاد می‌کنم شما هم از خدمات ما استفاده کنید تا این حرفه را از نزدیک حس کنید.

مصاحبه گیرنده: فاطمه عیدزاده

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=7545
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.