• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
3

صمد درویشی: هتلداری فراتر از یک شغل است / در حال حاضر قیمت هتل ها در مقایسه با بلیت هواپیما پایین است

  • کد خبر : 7516
  • 26 مهر 1396 - 9:36
صمد درویشی: هتلداری فراتر از یک شغل است / در حال حاضر قیمت هتل ها در مقایسه با بلیت هواپیما پایین است

صمد درویشی متولد ۱۳۶۲ است و از سال ۱۳۸۰ برای کار به جزیره کیش آمده است. وی یکی از جوانان موفق در عرصه گردشگری است که پس از طی کردن پله‌های ترقی اکنون مدیر داخلی هتل سارا کیش است.

پایگاه خبری “کیشوند نیوز” در نظر دارد گفت و گوی اختصاصی با افراد حقیقی یا حقوقی ساکن در جزیره کیش داشته باشد. این مصاحبه ها به منظور آشنایی هرچه بیشتر کیشوندان با این عزیران و در نتیجه رفع برخی نیازها و یا خدمات رسانی هرچه بهتر به کیشوندان صورت می گیرد.

بدین منظور با صمد درویشی یکی از جوانان موفق جزیره کیش در عرصه گردشگری و هتلداری به گفت‌و گو پرداختیم.

  • با سلام خدمت جناب درویشی. ابتدا خودتان را به‌طور کامل برای مخاطبان معرفی نمایید:

بنده صمد درویشی متولد ۱۳۶۲ هستم و از سال ۱۳۸۰ وارد جزیره کیش شدم و از همان ابتدا در هتل‌های کیش مشغول به‌کار شدم. با توجه به اینکه در این شغل در حال فعالیت بودم لازم دانستم که به‌صورت آکادمیک نیز این رشته را ادامه بدهم، بدین منظور مدرک کارشناسی هتلداری را اخذ نمودم.

درویشی

  • چطور شد که به کیش آمدید و به‌عنوان مدیرداخلی هتل سارا انتخاب شدید؟

با توجه به اینکه محل سکونت من استان هرمزگان است و شرایط کاری کیش مناسب بود، به جزیره کیش آمدم و به طور اتفاقی وارد هتلداری شدم. در ابتدا قصد ماندن در این عرصه را نداشتم ولی رفته رفته به این کار علاقه‌مند شدم. قبل از اینکه به‌عنوان مدیر داخلی هتل انتخاب شوم، در بخش‌های مختلفی از هتل مشغول به‌کار بودم. از کار خدماتی گرفته تا امور اداری و … تا اینکه مدیران هتل سارا به بنده اعتماد کردند و من را به‌عنوان مدیر داخلی این هتل انتخاب کردند.

  • شغل هتلداری را چطور توصیف می کنید؟ از نظر بازار کار و …

هتلداری فراتر از یک شغل است و نمی‌تواند صرفاً یک شغل باشد، هتلداری را می‌توان به چند بخش مختلف تقسیم بندی کرد. می‌توان به آن از دیدگاه علمی نگاه کرد. وقتی که وارد این عرصه می‌شوید، متوجه گستردگی کار و فضای موجود می شوید. در دنیا به رشته هتلداری به‌صورت حرفه‌ای بررسی می‌شود. به‌نظر من هر هتل می‌تواند یک کارگاه آموزشی باشد چون ما ا انسان‌ها و سلایق مختلفی مواجه هستیم. همه هم به‌دنبال خدمات و کیفیت خوب هستند. در هتلداری باید در هر لحظه از روز با مسافر با انرژی و لبخند برخورد کنیم تا بتوانیم این انرژی را به گردشگر هم منتقل کنیم. بدین منظور نمی‌توان آن‌را صرفاً به‌عنوان یک شغل با تایم اداری محدود کرد.

  • برنامه و هدف شخصی تان برای آینده چیست؟

با توجه به اینکه در کشور ما چندسالی است اهمیت زیادی به بحث گردشگری می‌دهند و این حرفه در حال توسعه و گسترش هست و اینکه دیدگاه سنتی از این حرفه برداشته شده است. دیگر نمی‌توان بدون علم، تجربه و هنر در این چرخه رقابتی حضور داشت و  باید با این توسعه پا به پا حرکت کرد و خودمان را به‌روز کنیم که یکی از اهدافی است که همواره بدنبال آن هستم.

  • راجع به هتل سارا بگوئید. مالک آن کیست؟ وجه تمایز هتل سارا با هتل‌های دیگر و اینکه چرا یک مسافر باید به هتل سارا بیاید؟

هتل سارا زیر مجموعه شرکت سارا است که به‌صورت هیئت مدیره اداره می‌شود. مالکین هتل سارا انسان‌های روشنفکری هستند که با این صنعت به خوبی آشنا هستند. برخی هتل‌ها را می‌بینیم که به‌صورت غیر تخصصی اداره می شوند که خدا را شکر ما این مشکل را نداریم.  شروع کار این هتل از سال ۱۳۸۷ بوده و وجه تمایز آن با دیگر هتل‌ها موقعیت مکانی این هتل هست که در مرکز جزیره قرار دارد که این امر رفتن به بازارها و مراکز خرید و دریا را برای مسافران آسان کرده است. پرسنل خوش برخورد از عواملی هست که بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند هتل سارا را برای اقامت در جزیره کیش انتخاب کنند. هر هفته کلاس‌های آموزشی برای پرسنل هتل برگزار می گردد. تنوع در تورهای هتل هم در نوع خودش جذاب است.

  • این روزها گفته می‌شود که تعداد گردشگر و رونق اقتصادی در جزیره کیش افت کرده است. چه عواملی را باعث این رکود می‌دانید؟ آیا هتل سارا هم با رکود مواجه است؟ چه پیشنهادی برای رفع این مشکل دارید؟

متأسفانه در سال گذشته ما هم با این رکود گردشگر مواجه بودیم، طبق آمارهایی که اعلام می‌شود رشد ۱۱ درصدی در افزایش گردشگر نسبت به مشابه سال قبل اعلام شده است. اما ما که در هتل هستیم چنین چیزی را مشاهده نکرده‌ایم. شما به بازارهای کیش هم که سر بزنید می بینید که باز هم اینچنین نبوده که درصد گردشگر به صورتی باشد که همه راضی باشند. هتل ما هم از این حیث استثنا نبوده و متاثر از این امر بوده است. البته این را بگویم که شاید این افزایش آمار بدلیل افزایش میزان اقامتگاه‌ها به چشم نیاید.

علیرغم اینکه خیلی‌ها این را بهانه می‌کنند که تورهای خارجی ارزان است و مردم به کشورهای همسایه می روند، اما به عقیده من با کمک گرفتن از افراد خبره و اساتید در حوزه گردشگری و با توجه به جمعیت ۸۰ میلیونی کشورمان، و با توسعه زیرساخت‌های لازم می‌توان گردشگر زیادی را به کیش آورد و به اقتصاد جزیره رونق بخشید. آژانس‌های گردشگری و مسافرتی هم امروزه تبلیغ بیشتری برای هتل‌ها و تورهای خارجی انجام می‌دهند که اگر بتوانند بین این تبلیغ‌ها، تبلیغ بیشتری از سفر به کیش را هم جا بدهند، باز هم می‌توان به جذب گردشگر کمک کرد. قیمت بلیت هواپیماها هم کمی بالا است این در حالی است که در حال حاضر بدلیل رقابتی شدن در جذب مسافر و افزایش تعداد اقامتگاه‌ها، قیمت هتل‌ها خیلی پایین است.

  • میزان رضایتمندی گردشگران از سفر به کیش چگونه است؟ آنها چه پیشنهادات انتقاداتی دارند؟

رضایتمندی معمولاً به خواسته و تقاضای گردشگر هم مربوط است. با توجه به اینگه گردشگری در دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است و به‌صورت علمی به آن نگاه می‌شود نحوه خدمات دهی نسبت به چندین سال گذشته تغییر کرده است. گردشگر هم مثل گردشگر چندین سال قبل نیست و هنگامی که وارد محلی می‌شود انتظار بهترین شرایط را دارد. افرادی که به کیش می‌آیند رضایتمندی نسبتاً خوبی از سفر خود دارند که البته باید بهتر بشود. پیشنهاد من هم این است که آموزش‌های علمی روز دنیا به تمامی هتلداران ارائه داده شود.

 

درویشی

 

  • چه درخواست یا انتظاری از مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد کیش جناب آقای دکتر انصاری لاری دارید؟

در ابتدا تشکر می کنم از مدیرعامل پیشین سازمان منطقه آزاد کیش که به زیرساخت‌های گردشگری توجه خاصی داشتند و سازماندهی و نظم خوبی را در رابطه با بلیت فروشی و گردشگری کیش انجام دادند.

سوابق کاری آقای دکتر انصاری لاری را مطالعه کردم، ایشان صحبت‌هایی کردند که واقعاً همه‌ی ما و صنعت گردشگری امیدوار شدیم، و من هم به‌عنوان جزئی از خانواده گردشگری کیش به بهبود شرایط فعلی خیلی خوشبین هستم. اگر جناب آقای دکتر انصاری بتوانند با یک تیم متخصص حوزه گردشگری و تعامل خوب با جامعه هتلداران در این بخش فعالیت کنند قطعاً روزهای خوبی را شاهد خواهیم بود.

  • حرف آخر…

از شما و همکارانتون در پایگاه خبری کیشوند نیوز تشکر می‌کنم. به عینه می بینم که در اکثر مراسمات در جزیره کیش به‌صورت فعال حاضر هستید و دردها و مشکلات و اخبار کیشوندان را به جامعه و گوش مسئولین می‌رسانید و به‌انها رسیدگی می‌کنید. همچنین از مجموعه هیئت مدیره شرکت و هتل سارا تشکر می‌کنم که واقعاً در این بحث رکود اقتصادی در زمینه گردشگری با ما همراه بودند و ما را یاری کردند. و از نظر حقوق و مزایا برای پرسنل چیزی کم نگذاشتند و هرگاه خواسته‌ای از هیئت مدیره داشتیم با کمال میل پذیرفته‌اند و دوست دارند که خدمات به مسافرین هتل سارا به نحو مطلوب صورت پذیرد. در نهایت نیز از جامعه هتلداران کیش نیز تشکر ویژه دارم.

مصاحبه گیرنده: جواد جعفری

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=7516
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.