• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
3

کشتی سانی; میراث نافرجام رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور برای گردشگری کیش

  • کد خبر : 6477
  • 07 شهریور 1396 - 17:52
کشتی سانی; میراث نافرجام رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور برای گردشگری کیش

پروژه کشتی اقیانوس پیمای سانی اکنون یک پروژه شکست خورده‌ است و هر روز که از پارک بودن این کشتی در بندرگاه کیش می‌گذرد هزینه‌های بسیاری را در بر دارد و مسئولان باید جوابگوی این خسارت وارده باشند.

به گزارش کیشوند نیوز، فروردین ماه امسال بود که سازمان منطقه آزاد کیش با هیاهوی فراوان از ورود یک کشتی اقیانوس پیما با نام سانی (SUNNY) به آب‌های جزیره کیش خبر داد. ذوق‌زدگی برخی‌ها از این اتفاق به حدی بود که از آن به‌عنوان محصولات پسابرجامی یاد می‌کردند. در مرثیه‌‌ای برای این کشتی همین بس که ۲ وزیر ( آخوندی و علوی ) و یک مشاور رئیس جمهور (ترکان) برای افتتاح و بازدید از آن به کیش آمدند.

اما دیری نپایید که زمزمه‌هایی مبنی بر به صرفه نبودن و حتی ضرر ده بودن این کشتی به گوشمان رسید به نحوی که گفته می‌شود هزینه تعمیر و نگهداری این کشتی ماهانه چیزی حدود چند ده میلیون تومان است و کل ماحصل آن در این ۶ ماهه، ۶ سفر رفت و برگشت تفریحی به جزیره قشم است.

در این راستا شب گذشته موسوی مدیر عامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگا‌ههای سازمان منطقه آزاد کیش در برنامه زنده تلویزیونی به‌مناسبت هفته دولت نیز به ناموفق بودن پروژه کشتی سانی اذعان کرد و سه عامل را برای شکست در این پروژه عنوان کرد: ۱- عدم فرهنگ سازی و نهادینه نشدن حمل و نقل سفرهای دریایی ۲- وجود دوران رخوت و رکود سفرها در جزیره کیش ۳- عدم حمایت و استقبال سازمان‌ها، موسسات و همچنین آژانس‌ها و سرمایه‌گذاران.

خود این دلایل ذکر شده نیز جای بسی تأمل و بحث دارد. اول اینکه عدم فرهنگ سازی یا حمایت سازمان‌ها و موسسات برای انجام چنین پروژه‌ای و صرف هزینه‌های کلان، چیزی نیست که بعد از انجام پروژه صورت بگیرد و باید چنین مطالعات اولیه، امکان‌سنجی و بررسی‌هایی قبل از اجرای طرح انجام شود.

دوم اینکه تقریباً تمامی اخباری که در مدت گذشته از روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش در رابطه با آمار گردشگران به جزیره کیش منتشر می شود، خلاف ادعای آقای موسوی مبنی بر رخوت و رکود سفر است؟!

درنهایت، کشتی به اصطلاح اقیانوس پیمای سانی که با مشارکت سازمان منطقه آزاد کیش و بخش خصوصی ‌رنت شده است، احتمالاً دیگر نتوان آن‌را کروز نامید چون طبق شنیده‌ها توانایی مسافت‌های طولانی را به‌دلیل کهولت سن ندارد (که این هم شاید یکی از دلایل ناکامی باشد) و بیشترین مسافت طی شده‌اش از پسا برجام تا کنون، حد فاصل بین کیش و قشم بوده است و بعید به‌نظر می‌رسد که بتواند  پول اجاره خود را در آورده باشد و بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته است.

با علم به مشارکت سازمان منطقه آزاد کیش با بخش خصوصی در این پروژه، حال پیشنهاد ما به مسئولان مربوطه جهت تنویر افکار عمومی این است که اولاً میزان هزینه تعمیر و نگهداری کشتی سانی و درآمد حاصله اعلام شود، ثانیاً مفاد قرارداد اجاره این کشتی شفاف سازی گردد و در صورت زیان‌ده بودن کشتی، در صورت امکان قرارداد کنسل گردد و از هزینه‌‌های آتی جلوگیری گردد.

پی نوشت:

پایگاه خبری کیشوند نیوز یکی از معدود خبرگزاری‌های است که در راستای حمایت از گردشگری جزیره کیش و رونق اقتصادی از بدو ورود این کشتی تاکنون، اخبار و اطلاعیه‌های مربوط به سفرهای این کشتی را بدون هیچ چشم‌داشتی منتشر و اطلاع‌رسانی می‌کند. این خبر نیز بعد از اعلام خود مسئولین مربوطه راجع به کشتی سانی تکمیل و سپس منتشر گردید.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=6477
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.