• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

کارگاه پیشگیری از انتقال HIV از مادر به کودک برگزار گردید

  • کد خبر : 5640
  • 24 تیر 1396 - 11:45

کارگاه پیشگیری از انتقال HIV از مادر به کودک (PMTCT) و روند اجرای برنامه جهت ماما ها، مراقبان سلامت و پزشکان شاغل در مراکز و پایگاه های سلامت مرکز توسعه سلامت کیش و نمایندگانی از بیمارستان کیش برگزار شد.

به گزارش کیشوند نیوز از روابط عمومی مرکز توسعه و سلامت کیش، دکتر رضانیا رئیس مرکز توسعه سلامت کیش تشریح کرد: در جلسه مذکور کلیه هماهنگی های مربوط به اجرای برنامه (PMTCT) پیشگیری از انتقالHIV از مادر به کودک برنامه ریزی گردید. در این  برنامه مقرر شد کلیه زنان باردار مراجعه کننده از لحاظ اچ آی وی تست شوند و همچنین زنان باردار یکه زمان زایمان به بیمارستان (زایشگاه) مراجعه می کنند اگر وضعیت اچ آی وی آنها مشخص نیست قبل از زایمان حتما تست گردیده و در صورت مثبت بودن نتیجه ، اقدامات سریع درمانی برای مادر و نوزاد انجام شود.
وی تصریح کرد: بر طبق این برنامه مادر از زمان تصمیم به بارداری تا لحظه زایمان و پس از آن از نظر ابتلا به بیماری ایدز تحت نظر قرار می‌گیرد و اقدامات لازم برای پیشگیری از انتقال این ویروس به نوزاد انجام خواهد شد.

وی همکاری تمامی اجزای اجرای این برنامه را در پیشبرد هرچه بهتر آن حایز اهمیت دانست و تصریح کرد: در این کارگاه مباحثی همچون معرفی اصول کلی طرح آموزش اچ آی وی، آموزش ایدز ، الگوریتم تشخیص اچ آی و روند اجرای برنامه PMTCT مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گفته این مسئول :این کارگاه با هدف ارتقاء و توسعه برنامه PMTCT بوده است. این برنامه یکی از رویکردهای مهم در ایجاد دسترسی برای انجام خدمات مشاوره،آموزش ،آزمایش HIVو در نهایت درمان و مراقبت مادران باردار HIV مثبت و پیشگری ازابتلا کودکان متولد شده از مادران مبتلا به HIV می باشد. همچنین این رویکرد یکی از راههای رسیدن به اهداف شناسایی ۹۰% مبتلایان –درمان ۹۰% افراد شناسایی شده  – به حداقل رساندن بار ویروسی در۹۰ % بیماران تحت درمان می باشد .

در این کارگاه ضمن ارائه مطالب بسته آموزشی PMTCT ، به اهمیت و آموزش بکار گیری برنامه توصیه به انجام آزمایش اچ آی وی PIT  یا ( Provider-Initiated Testing ) و روش صحیح تست سریع اچ آی وی ، تاکید گردید.

هدف از اجرای این برنامه که پیوندی میان برنامه بیماری‌های واگیر و سلامت باروری و سلامت خانواده است، حذف انتقال اچ آی وی از مادران به نوزادان است که با حضور مراقبان سلامت ،پزشک و ماما هاو کلیه پرسنل مرکز توسعه سلامت کیش و نمایندگانی از بیمارستان کیش جهت مادران باردار اجرایی گشت.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=5640
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.