• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
4

کیش، ثبت احوال مستقل ندارد/ درخواست های ثبتی کیشوندان به بندرلنگه ارجاء داده می شود!

  • کد خبر : 5496
  • 15 تیر 1396 - 10:30
کیش، ثبت احوال مستقل ندارد/ درخواست های ثبتی کیشوندان به بندرلنگه ارجاء داده می شود!

ثبت احوال کیش به صورت یک نمایندگی اداره می شود و برای هر کار کوچکی باید مدارک به لنگه ارسال شود تا درخواست ها انجام پذیرد یا باید کیشوندان به شهرهای دیگر سفر کنند که در هر دو صورت مشمول صرف زمان و هزینه است .

به گزارش کیشوند نیوز و به نقل از کیش پرس، سازمان ثبت احوال کشور یکی از سازمان های دولتی ایران است که جمع‌آوری اطلاعات و آمار جمعیتی کشور ایران را به عهده دارد. این سازمان با وظایف و عملکردی مستقل، از نهادهای زیرمجموعه وزارت کشور است. این سازمان وظیفه تهیه اطلاعات ثبتی اساسی مانند زاد و ولد، مرگ و میر، ازدواج و نیز صدور مدارک هویتی مانند  شناسنامه را بر عهده دارد.

بنابراین گزارش، در جزیره کیش از سال های دور ثبت احوال در حد یک نمایندگی تنها فعالیت های جزئی مربوط به وظایف سازمان ثبت احوال را انجام می دهد در حالیکه بسیاری از ادارت مهم کشور در کیش به صورت مستقل در حال ارائه خدمات به کیشوندان و گردشگران هستند.

جزیره کیش با جمعیت ۳۷ هزار نفری و یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر گردشگر در سال دارای شرایط ویژه ای است که بخش های مختلف دولتی، نمایندگی های خود را به ادارات مستقل تبدیل کرده و به ارائه خدمات مستقل در کیش پرداخته اند.

تبدیل نمایندگی ثبت احوال کیش به اداره مستقل یکی از مطالبات مردمی است که طی هفته های گذشته خبرنگار ما تا مراحل کشور آن را پیگیری کرده است اما همچنان پاسخ روشنی از سوی مسئولان کشوری در این خصوص دریافت نشده است.

با پیگیری های انجام شده در کیش “نیاز گلبندی” رئیس ثبت احوال کیش حاضر به مصاحبه نشد و گفت که اختیاراتی در این خصوص به وی داده نشده است.

 

**ابراهیم رضوانی، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در این رابطه گفت: ثبت احوال یک سازمان دولتی است که زیر نظر وزارت کشور فعالیت کرده و دارای رده های استانی، شهرستانی است و در استان هرمزگان اداره ثبت شهرستان بندر لنگه زیر نظر ثبت احوال هرمزگان درحال فعالیت است از این رو ثبت احوال جزیره کیش تنها به صورت یک نمایندگی از شهرستان بندرلنگه فعالیت کرده و تمام درخواست ها باید برای رسیدگی به شهرستان لنگه ارسال شود در حالی که این روند زمان بسیاری برای یک درخواست که به سادگی در کیش قابل رسیدگی است، تلف می کند.

وی افزود: تبدیل شدن ثبت احوال کیش به یک اداره یک قاعده نیست و یک استثناء است اما با توجه به اینکه در کشور برخی از مناطق به دلیل موقعیت خاص توسط دستگاه های اجرایی در جایگاه شهرستان تعریف شده اند و کیش یکی از این موارد است و همه شاخه های دستگاه های اداری در این شهر بر اساس مبنای یاد شده در سطح اداره تعریف شده اند حتی در حوزه قضایی نیز کیش دارای دادگستری  است.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش همچنین با بیان اینکه ثبت احوال نیز باید در این رده مانند دیگر ادارات رشد می کرد اما به صورت یک نمایندگی باقی مانده و اختیارات یک اداره را ندارد، اظهار کرد: پیگیری های لازم از سوی سازمان صورت گرفته و قرار بر این بود تا تفاهم نامه ای با سازمان ثبت احوال در این خصوص صورت پذیرد اما برخلاف آنچه انتظار می رفت که اداره ثبت احوال استان نیز از این موضوع استقبال کند، شرط و شروط نامتعارفی که مسئولان ثبت احوال برای تبدیل نمایندگی به اداره مستقل بیان کردند موجب شد تا از این امر صرف نظر شده و در یک تقاضا باقی بماند.

وی با بیان اینکه ادارات کیش با کمک های اولیه سازمان منطقه آزاد کیش توانستند از نمایندگی تبدیل به استان شوند،افزود: سازمان منطقه آزاد کیش به هیچ اداره ای مالکیت زمین و ساختمان واگذار نکرده و تنها در حد نیاز برای حضور اولیه،  ادامه مسیر، تغییر و تحولات تبدیل به اداره و استقلال کمک می کند.

رضوانی ادامه داد: سازمان هیچ تکلیفی در این خصوص ندارد و در هیچ بخش از قوانین نیز چنین وظیفه ای برای سازمان تعریف نشده  اما سازمان منطقه آزاد کیش داوطلبانه در این مسیر گام برداشته و شاید همین کمک ها برای برخی از سازمان ها و نهادها مانند ثبت احوال ایجاد سوء تفاهم کرده است که سازمان وظیفه دارد به همه ادارات مالکیت واگذار کند.

وی تاکید کرد: هلال احمر، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و دیگر ادارات مانند ثبت احوال در ابتدای راه کمک هایی را برای استقلال از سازمان دریافت کرده و در نهایت با همکاری نهادهای مردمی و ادارات استانی خود مستقل شدند در حالیکه ثبت احوال نیز در همین روند قرار گرفته و هنوز نتوانسته ساختار مناسب خود را تعریف کند لذا تجهیزاتی که هم اکنون نیز در اختیار نمایندگی ثبت احوال کیش در اختیار این بخش قرار دارد متعلق به سازمان منطقه آزاد کیش می باشد.

وی با اشاره به اینکه کیش در میان آب محصور است و رفت و آمد برای هر کار کوچکی از کیش برای کیشوندان هزینه بسیاری دارد، ادامه داد: ثبت احوال کیش به صورت یک نمایندگی اداره می شود و برای هر کار کوچکی باید مدارک به لنگه ارسال شود تا درخواست ها انجام پذیرد یا باید کیشوندان به شهرهای دیگر سفر کنند که در هر دو صورت مشمول صرف زمان و هزینه است که با تبدیل ثبت احوال کیش به یک اداره مستقل این مشکلات نیز برطرف شده و یکی از دغدغه ها و مطالبات مهم و بحق مردم انجام می شود.

حجت الاسلام علیدادی، امام جمعه کیش نیز گفت: ثبت احوال یک سازمان دولتی است که موظف است خدمات خود را به مردم ارائه دهد و در این مسیر نباید شرط و شروطی قائل شود.

وی با بیان اینکه خدمات دهی در هر منطقه متناسب با جمعیت دارای تعریف خاصی است، اظهار کرد:  اگر می خواهیم این سرویس دهی در جزیره کیش با توجه به موقعیت کیش انجام شود نه تعریف جمعیتی که در شرح وظایف آمده باید کمک هایی به ثبت احوال شود تا این اتفاق بیافتد اما کمک و درخواست ها باید معقول،متعارف بوده و قابلیت انجام داشته باشد.

علیدادی خاطر نشان کرد: احساس می کنم ثبت احوال در تفاهم نامه درخواستی نتوانسته به صورت فنی درخواست های خود را مطرح کند و امیدوارم با همدلی دو بخش سازمان ثبت احوال و سازمان منطقه آزاد کیش مشکلات و معضلات این بخش برطرف شده و خواسته های مردم در اولویت قرار گیرد.

صدرو شناسنامه، تعویض، عکسدار شدن شناسنامه، صدور کارت ملی هوشمند، رفع حل اختلاف، گواهی تجرد، استعلام از جمله خدماتی است که ثبت احوال در اختیار شهروندان قرار می دهد اما در جزیره کیش برای دریافت این خدمات مدارک باید به لنگه ارسال شود.

 

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=5496
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.