• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
0

کیش شهری بدون چراغ قرمز / کثیفی خودرو تخلف محسوب می شود!

  • کد خبر : 4905
  • 12 خرداد 1396 - 10:27
کیش شهری بدون چراغ قرمز / کثیفی خودرو تخلف محسوب می شود!

فرهنگ احترام به قوانین به ویژه قوانین راهنمایی و رانندگی، حفظ محیط زیست و احترام به حقوق شهروندی در میان ساکنان جزیره کیش نهادینه شده است.

به گزارش کیشوند نیوز و به نقل از کیش پرس، توجه به قوانین در هر جامعه ای از اصول اولیه است که در رشد و توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن اهمیت ویژه ای دارد از این رو  جزیره کیش در میان شهرهای کشور توانسته رتبه نخست رعایت برخی قوانین به ویژه قوانین راهنمایی و رانندگی را به خود اختصاص دهد و این موضوع تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری شده است.

رعایت مواردی که در دیگر شهرهای کشور کمتر مورد توجه قرار می گیرد مانند بستن کمربند ایمنی که در میان ساکنان جزیره مرجانی کیش عملی بسیار عادی و ضروری است.

ساکنان جزیره کیش که کیشوند خوانده می شوند رعایت برخی اصول اجتماعی را به فرهنگی تبدیل کرده اند که آوازه آن امروزه در داخل و خارج کشور پیچیده و به عنوان الگویی برای دیگر شهرها مطرح می شود.

کیش چراغ قرمز ندارد / بی دلیل بوق بزنید جریمه می شوید

رضا سخایی، رئیس پلیس راهور کیش گفت: جزیره کیش تنها شهری در کشور است که با وجود جمعیت ۳۷ هزار نفری چراغ قرمز ندارد با این حال ترافیک روان و آرامی دارد و شما می توانید در کمترین زمان به مقصد برسید.

وی افزود: بسیاری از قوانین راهنمایی و رانندگی که در شهرهای دیگر کمتر مورد توجه رانندگان قرار می گیرد در جزیره کیش نهادینه شده و مردم به عنوان یک برنامه عادی روزانه به آن نگاه کرده و آن را رعایت می کنند.

سخایی با اشاره به اینکه رعایت حق تقدم در تقاطع و دور میدان براساس آئین نامه راهنمایی و رانندگی بدون حضور پلیس و وجود چراغ قرمز از مواردی است که کیشوندان رعایت کرده و اهمیت فراوانی برای آن قائل هستند و به وسیله نقلیه ای که ابتدا وارد میدان می شود اجازه عبور می دهند.

بوق زدن های غیر ضروری در دیگر شهرهای ایران امری عادی است به گونه ای که مردم گاه برای سلام کردن به یکدیگر یا اعلام حضور خود از بوق استفاده می کنند بدون اینکه به ایجاد آلودگی صوتی در محیط توجه کنند؛ پرهیز از بوق زدن های غیر ضروری ازدیگر مواردی است که به گفته رئیس پلیس راهور کیش مردم به آن اهمیت می دهند.

به گفته سخایی حرکت با سرعت مطمئنه و مجاز که در بسیاری از معابر و خیابان ها ۶۰ کیلومتر برساعت می باشد همچنین توجه به تابلوها و علائم رانندگی از دیگر مسائلی است که کیشوندان آن را رعایت می کنند.

وی افزود: تمیزی ظاهری خودرو از مواردی است که در شهرها کمتر مورد توجه قرار می گیرد  و کمتر مواردی دیده شده که خودرو به علت کثیفی مشمول جریمه شود اما در جزیره مرجانی کیش خودروی کثیف جریمه می شود و مردم برای ظاهر خودرو اهمیت ویژه ای قائل هستند.

انجام به موقع معاینه فنی، رعایت سبقت از سمت راست و پرهیز از حرکت به صورت دنده عقب از دیگر مواردی است که رئیس پلیس راهور کیش بر رعایت آن ها از سوی کیشوندان تاکید کرده و افزود: تمامی موارد راهنمایی و رانندگی در کیش به خوبی رعایت می شود اگر چه این موارد گاه توسط برخی افراد ناآگاه ممکن است نقض شود تا به صورت صددرصد اجرا نشود اما رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در کیش در میان مردم کیش به صورت یک فرهنگ در آمده و نهادینه شده است.

وی تصریح کرد: با وجود فرهنگ بالای رعایت قوانین در میان مردم پلیس همواره آماده ارائه خدمات بوده و به صورت شبانه روزی در شهر در حال تردد و رصد می باشد و با تخلفات راهنمایی و رانندگی برخورد کرده و حافظ آرامش و آسایش ساکنان و گردشگران جزیره  واین جاذبه مهم گردشگری است.

رعایت پاکیزگی شهر وساحل توسط کیشوندان

احترام به حقوق شهروندی و رعایت پاکیزگی محیط شهری از دیگر مواردی است که ساکنان جزیره کیش به آن توجه داشته و تلاش می کنند این قوانین را به فرزندان خود نیز بیاموزند.

در جزیره کیش، کمتر دیده می شود که مردم به سادگی زباله ها را در خیابان رها کنند و یا از خودروی خود زباله به بیرون پرتاب کنند؛ این عمل در میان ساکنان جزیره کیش بسیار ناپسند بوده و با فرد خاطی برخورد و آن تذکر داده می شود.

پاکسازی ساحل زیبای کیش و تشکیل گروه هایی برای این منظور از دیگر ویژگی های کیشوندان است که بسیار به آن توجه می شود به همین منظور گروه های مختلف روزهای جمعه  از ساعت های ابتدایی روز به صورت خودجوش و گاه با همکاری شرکت عمران و خدمات کیش اقدام به پاکسازی ساحل کرده وزباله هایی را که آب به ساحل می اورد یا برخی گردشگران بی توجه در ساحل رها می کنند جمع آوری کرده و زیبایی را به ساحل دریای زلال کیش باز می گردانند.

اخلاق خوش و برخورد مناسب کیشوندان با یکدیگر و گردشگران

اخلاق خوش و برخورد مناسب با دیگران به خصوص گردشگران از دیگر خصیصه های ویژه و مورد توجه در میان مردم کیش است.

ساکنان جزیره کیش اگرچه از شهرهای مختلف ایران اسلامی در این بخش از خطه ایران زمین گرد هم آمده اند ما در کناریکدیگر فرهنگ احترام و خوش خلقی را در میان خود نهادینه کرده و با احترام و مهربانی با یکدیگر و گردشگران جزیره  برخورد می کنند.

سمیه فاطمی از ساکنان جزیره کیش است و در خصوص فرهنگ بالای مردم و احترام به قوانین در جزیره کیش گفت: در جزیره کیش وقتی می خواهید از خیابان عبور کنید مطمئن باشید که رانندگان به حقوق شما احترام گذاشته و برای شما می ایستند در حالی که در شهرهای دیگر کمتر پیش می آید که خودروها برای عابر پیاده توقف کرده و اجازه عبور بدهند البته عابرین هم در کیش به همان میزان قوانین را رعایت کرده و به یکباره وارد خیابان نمی شوند و با توجه به قوانین از خیابان عبور می کنند.

وی افزود: مردم در کیش زباله های خود را در خیابان رها نمی کنند و اگر هم زباله ای دیده می شود مربوط به افراد ناآگاه یا بی توجهی است که باید با آن ها برخورد شود.

فاطمی ادامه داد: در کیش همه بلوارها و خیابان ها گلکاری شده و زیبایی خاصی به شهر بخشیده اما هیچ کس به گل ها دست نمی زند و آن ها را از شاخه جدا نمی کند حتی بچه ها هم یاد گرفته اند که گل ها را از شاخه ها نچینند؛ آن ها یاد گرفته اند که گل ها به شهر زیبایی می بخشند و این زیبایی با چیده شدن گل ها از بین می رود.

مشارکت عمومی شاخصه‌ای مهم میان مردم

ساکنان جزیره کیش در ویژه برنامه هایی که نیازمند مشارکت عمومی است نشان داده اند که در جایگاه نخست قرار دارند. شرکت در برنامه های عام المنفعه، حضور در مراسم های مذهبی، همکاری در برقراری نظم و انضباط اجتماعی، همکاری و مشارکت در حفظ پاکیزگی شهر و ساحل ، مشارکت در پذیرایی از گردشگران در ایام نوروز و جشنواره ها، همیاری در توسعه سلامت اجتماعی، حضور حداکثری در رویدادهای سیاسی و اجتماعی مانند انتخابات، همیاری و امداد رسانی در هنگام بروز حوادث از جمله مواردی است که در میان ساکنان جزیره کیش به عنوان قوانین اجتماعی مورد احترام قرار گرفته و همه مردم آن را رعایت می کنند.

برگزاری دوره های آموزش فرهنگ کیشوندی

اهمیت رعایت قوانین و احترام به حقوق شهروندی در کیش امروزه به عنوان یک دوره آموزشی برای کسانی که وارد کیش شده و تصمیم به سکونت در کیش می گیرند در دانشگاه علمی و کاربردی تدریس می شود و شرکت کنندگان گواهی کیشوندی دریافت می کنند.

ابراهیم رضوانی معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در این خصوص معتقد است این دوره ها در راستای ارتقاء سطح دانش کیشوندان در زمینه معیارهای فرهنگی، اجتماعی واقتصادی جزیره و ترویج فرهنگ شهروندی برگزار می شود.

به گفته این مقام مسئول در معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان، برگزاری دوره ای آموزشی فرهنگ کیشوندی از آذر ماه ۱۳۹۳ آغاز شده و تاکنون پنجاه دوره از این کلاس ها برگزار شده است.

ارتقای سطح دانش و اطلاعات افراد ساکن در جزیره کیش از شرایط و معیارهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، گردشگری و زیست محیطی، ترویج فرهنگ صحیح شهروندی و ایجاد انگیزه در ساکنان کیش جهت پایش قانون مداری موجود در سطح جزیره از مهم ترین اهداف برگزاری این دوره های آموزشی است که به همت سازمان منطقه آزاد کیش و با همکاری دانشگاه جامع علمی – کاربردی برگزار می شود.

کیش شناسی، معرفی فرصت های سرمایه گذاری در کیش، مهارت های زندگی، قوانین و مقررات مناطق آزاد، فرهنگ زندگی شهری، آشنایی با قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، آسیب شناسی اجتماعی  و قرائت گروهی میثاق نامه کیشوندی از جمله بخش های متنوع دروه های آموزش فرهنگ کیشوندی است.

حسین زاده /

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=4905
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.