• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
11

از ساخت سایت‌های مصنوعی تا قلمه زنی/ اقدامات محیط زیست کیش برای محافظت از مرجان‌ها

  • کد خبر : 28363
  • 27 مرداد 1402 - 11:45
از ساخت سایت‌های مصنوعی تا قلمه زنی/ اقدامات محیط زیست کیش برای محافظت از مرجان‌ها

ایجاد زیستگاه های مصنوعی با آماده سازی ۲هزار قلمه مرجان و ساخت سازه های بتنی از اقدامات محیط زیست کیش و شیلات هرمزگان برای محافظت از مرجان ها است.

مریم محمدی رئیس اداره محیط زیست کیش در گفتگو با خبرنگار کیشوندنیوز به تشریح اقدامات صورت گرفته شده برای حفاظت و احیاء مرجان‌های کیش پرداخت و عنوان کرد: متأسفانه استفاده بیش از ظرفیت از سایت‌های غواصی توسط گردشگران و تغییر شرایط اقلیمی و ماندگاری گرما باعث از بین رفتن برخی مرجان‌ها به ویژه مرجان‌های در عمق کم شده است.

وی گفت: بنا به دستورالعملی که از طرف سازمان محیط زیست دریافت کردیم باید به صورت ادواری سایت‌های طبیعی را برای استفاده از گردشگران آماتور ممنوع کنیم تا به احیاء زیستگاه‌های طبیعی فرصت بدهیم به همین خاطر باید زیستگاه‌های مصنوعی را ایجاد کنیم.

محمدی بیان داشت: ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی باعث کم کردن فشار از ایستگاه‌های طبیعی می‌شود و با این هدف اقدام به قلمه زنی و تکثیر مرجان‌ها و همچنین ساخت سازه‌ها برای زیر آب کردیم.

وی با عنوان اینکه مرجان‌ها به دو شیوه جنسی و غیر جنسی تکثیر می‌شوند، افزود: در چندین سایت جزیره کیش بیش از ۲ سال است که با استفاده از خاصیت تکثیر غیرجنسی مرجان ها و قلمه زنی آنها بر روی سازه های درختی و عنکبوتی نسبت به تکثیر آنها اقدام شده است.

رئیس اداره محیط زیست کیش ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۲هزار قلمه مرجان مرجان داریم که اغلب از نوع شاخ گوزنی هستند، این مرجان‌ها را در سایت‌هایی که قبلا مرجانی بوده و الان به هر دلیلی از بین رفته قرار می‌دهیم و یا آنها را روی سازه‌های مصنوعی منتقل می‌کنیم.

وی گفت: مرجان‌ها وقتی به صورت جنسی تکثیر می‌شوند لارو آنها با جریان آب حرکت می‌کند و به جسم سخت که می‌رسد تثبیت می‌شود و رشد می‌کند، سازه‌های بتنی اگر در محل مناسبی در مسیر لارو مرجان باشد لارو روی آن می‌نشیند و رشد می‌کند و تبدیل به زیستگاه مصنوعی مرجانی می‌شود.

محمدی بیان داشت: ایجاد زیستگاه‌ با سازه‌های مصنوعی نیز از دیگر اقدامات است که برای آن ۱۵ قالب فلزی مصنوعی به شکل هرمی و گرد یا استوانه‌ای ساخته شد و در حال حاضر۳۰۰ سازه بتنی آماده داریم.

وی افزود: مدتی است با جداسازی سنگ‌های بزرگ مرجانی از حفاری‌ها، آن‌ها را برای ایجاد سایت‌های مصنوعی جمع‌آوری کردیم و حدود ۲هزار تن سنگ مرجانی جمع شده است.

رئیس اداره محیط زیست کیش ادامه داد: این سنگ‌ها یکی از بهترین مکان‌ها برای استقرار و رشد لارو مرجان‌ است و یکی از سایت‌هایی که چند سال قبل با سنگ ایجاد کردیم امروز شرایط خوبی پیدا کرده است.

وی گفت: در حال حاضر ۶۰۰ سازه بتنی به اشکال هرمی، استوانه‌ای و گرد موجود است که ۳۰۰ سازه آن توسط منطقه آزاد کیش و ۳۰۰ سازه بتنی دیگر توسط شیلات استان در اختیار کیش قرار داده است.

محمدی اظهار داشت: مطالعات در خصوص شناسایی نقاط جانمایی سازه‌ها در زمان ساخت آنها انجام گرفت و با هماهنگی با نماینده کلوبداران مقرر شد سایت‌ها در سه منطقه سیمرغ، ماشه و نزدیک اسکله تفریحی ایجاد شود.

وی در پایان افزود: امیدواریم که استفاده کنندگان از دریا برای توسعه و افزایش اینگونه از زیستگاه‌ها کمک کنند چون هزینه ساخت و حمل این سازه‌ها خیلی زیاد است و همه دست به دست هم دهیم تا سایت‌های مصنوعی گسترش پیدا کند.

انتهای پیام/ ۱۰۱۲

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=28363
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. متاسفانه محیط زیست کیش طی سالیان اخیر با سکوت ووهمراهی در تخریب آب شیرین کن های مجاز و غیر مجاز کیش صدمات عظیمی به بستر مرجانی در سواحل نزدیک کیش زده است حال با منابع مالی ملی و از جیب مردم میخواهد یک از هزار صدمات را جبران کند.
    چند روز قبل در قایقی که در مقابل پارک سیمرغ و مقابل برج شارکس قرار گرفت خبر از بوی تعفن شدید فاضلاب انسانی گزارش شد که نشان میدهد با مماشات و خواب این اداره فاضلاب جدیدی در ساحل سیمرغ در آب رها می شود.
    به هر حال مدافعین محیط زیست لازم است به خسارات ناشی از سهل انگاری های رخداده نظر بیندازند و بیش از پیش جلوی صدمات را بگیرند و اداره محیط زیست کیش نیز از پول همانهایی که با مماشاتشان به این بستر صدمه زدند کار احیا را پی بگیرند و نه از جیب مردم.