• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
0

پل خلیج فارس حلقه اصلی ۴ پروژه بزرگ و کلیدی در توسعه کریدور استراتژیک شمال به جنوب کشور

  • کد خبر : 26543
  • 12 آذر 1401 - 20:35
پل خلیج فارس حلقه اصلی ۴ پروژه بزرگ و کلیدی در توسعه کریدور استراتژیک شمال به جنوب کشور

مدیر پروژه ملی پل خلیج فارس با اشاره به اهمیت اتمام این پروژه که به یک آرزوی دیرینه برای مردم خطه جنوب کشور بالاخص مردم شریف جزیره قشم تبدیل شده است گفت: این پروژه ملی، حلقه اصلی و مفقوده ۴ پروژه کلیدی در توسعه کریدور شمال به جنوب کشور و به تبع جزیره قشم است که با اتمام آن پس از یک دهه، ارتباط زمینی و ریلی بین جزیره قشم و سرزمین اصلی ایجاد می شود.

به گزارش کیشوندنیوز به نقل از فیدار آریا، علیرضا زارع در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما با اشاره به اینکه روند اجرایی پل از سال ۹۰ آغاز شد اظهار کرد: پروژه خلیج فارس ذیل طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس و شامل ۴ پروژه پل خلیج فارس، توسعه بندر کاوه، احداث ۴ لاین بزرگراه از بندر کاوه تا سرزمین اصلی و خط راه آهن بین سرزمین اصلی و جزیره قشم است که انجام تمامی پروژه ها وابسته به اتمام پروژه پل است.

وی با بیان اینکه این طرح اواخر دهه ۸۰ مجوز هیئت وزیران را دریافت کرده و به مناقصه گذاشته می شود افزود: از سال ۹۰ تا ۹۳ پروژه با تزریق منابع مالی از سوی دولت به صورت فعال شروع به فعالیت می کند اما از سال ۹۳ تا ۹۵ فعالیت ها به دلیل عدم دسترسی به تامین منابع مالی به روش فایناس با محدودیت روبرو می شود و از سال ۹۵ به طور کامل غیرفعال و مسکوت می ماند.

زارع با اشاره به اینکه تمامی هزینه هایی که در این طرح صورت گرفته از منابع مالی دولتی تامین شده است ادامه داد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییراتی که در دبیرخانه و مدیریت سازمان منطقه آزاد قشم صورت گرفت عزم سازمان، دبیرخانه و دولت مردمی بر اتمام این  پروژه جزم شد که در نهایت در دی ماه سال ۱۴۰۰ با حضور و بازدید رئیس جمهور محترم  و دستور مستقیم ایشان بر مساعدت دولت در اتمام پروژه پیگیری ها برای احیاء مجدد عملیات این پروژه استراتژیک در حال انجام است.

وی از اختصاص ۲۰ هزار میلیارد ریال منابع دولتی و ۵ هزار میلیارد ریال از سوی سازمان منطقه آزاد قشم برای تکمیل بخشی از پروژه خبرداد و افزود: مابقی هزینه ها به روش های تامین مالی از طریق فایناس با شرکت های بین المللی خارجی در دستور کار قرار دارد.

به گفته مدیر پروژه پل خلیج فارس، پیگیری ها برای دریافت منابع وعده داده شده دولتی در حال انجام است و روند دریافت این منابع تا سازمان برنامه و بودجه رسیده است و اکنون نیاز به اختصاص نهایی سهم دولتی منابع از سوی مسئولان بالادستی دارد.

وی در رابطه با تامین منابع از طریق فاینانس نیز تاکید کرد: در حال رایزنی برای دریافت مجوزهای مربوطه از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هستیم که بتوانیم تضمن های دولتی مورد نیاز فاینانس ها را تامین کنیم. مذاکرات با شرکت های مورد نظر در حال انجام است و تقریبا به نتیجه نهایی رسیده لیکن تنها حلقه مفقوده این بخش نیز تضامین دولتی است که یک همت از سوی مسئولان را می طلبد.

زارع برآورد هزینه کل احداث پل خلیج فارس را حدود۴۶۰ میلیون یورو عنوان کرد و افزود: تاکنون حدود ۷۰ میلیون یورو یعنی حدود ۱۶ درصد از منابع دولتی هنگام شروع به پروژه تزریق شده است و ۳۹۰ میلیون یورو دیگر نیاز است که از این میزان هم ۲ هزار میلیارد تومان توسط دولت و ۵۰۰ میلیارد تومان از طریق سازمان منطقه آزاد قشم قرار است تامین شود و مابقی نیز از طریق روش های مالی دیگر مانند فایناس تامین خواهد شد.

مدیرپروژه پل خلیج فارس ادامه داد: بندرکاوه یک طرح سرمایه گذاری سود آور است که سرمایه گذاران بسیاری تمایل به حضور در این عرصه دارند اما تا زمانی که پل خلیج فارس به اتمام نرسد سرمایه گذاران ریسک حضور در این سرمایه گذاری را نخواهند پذیرفت زیرا اصل سرمایه گذاری در بندر کاوه منوط به وجود راه ارتباطی زمینی بین بندر و سرزمین اصلی است که وابسته به اتمام پروژه پل است.

وی افزود: تمامی راهکارها و روش های تامین مالی توسط کارشناسان این حوزه سنجیده شده است و با توجه به شرایط موجود راهکار نهایی در حال پیگیری برای تامین تتمه هزینه ساخت (به غیر از سهم ۲ هزارمیلیاردی دولت و ۵۰۰ میلیاردی سازمان منطقه آزاد قشم) از محل فاینانس بوده است.

به گفته زارع در صورت تزریق منابع مالی به صورت مداوم و مستمر و بروز نکردن موانع و مشکلات جدید در مسیر ادامه طرح به نظر می رسد ابر پروژه پل خلیج فارس به مدت ۲ و نیم تا ۳ سال از شروع مجدد وارد مدار بهره برداری شود.

وی یکی از دلایل اهمیت احداث این پروژه را تسهیل ارتباط زمینی و ریلی سرزمین اصلی و جزیره قشم که بزرگترین جزیره کشور است عنوان کردو افزود: جدای از توسعه کریدور شمال به جنوب کشور به واسطه ارتباط این جزیره به سرزمین اصلی، ارتباط بندر کاوه با عمق آب خور حدود ۱۹ متر و قابلیت بارگیری و باراندازی حدود ۲ میلیون کانتینر در سال که یک قابلیت بالای اقتصادی به شمار می رود، افزایش میزان تردد گردشگران تا ۱۸ هزار نفر در روز که رونق گردشگری و اقتصادی جزیره را در پی خواهد داشت از دیگر شاخصه های توجیه پذیری ساخت این پروژه قلمداد می شود.

مدیر پروژه پل خلیج فارس همچنین با اشاره به تاریخچه آغاز این طرح افزود: از سنوات دور صحبت از ارتباط میان قشم و سرزمین اصلی بوده است که در ابتدا صحبت از احداث تونل و پل به میان آمده است اما به دلیل هزینه های بالا و مشکلاتی که احداث تونل می توانست داشته باشد، طرح تونل به لحاظ فنی و هزینه ای کاملا منتفی شده و طرح ساخت پل مد نظر قرار می گیرد که از سال ۹۰ با برگزاری مناقصه این طرح توسط پیمانکار شروع می شود و در سال ۹۵ به صورت کامل مسکوت می ماند اما با روی کارآمدن دولت سیزدهم بر راه اندازی و احیاء طرح از سوی مسئولان وریاست جمهوری عزم جزم صورت می گیرد.

وی ادامه داد: در بخش دریایی این پروژه، پایه ها با فاصله ۳۶۰ متری از هم مبتنی بر سیستم سازه ای کابلی و با استفاده از کیسون ها و پایه ها در حوضچه خشک ساخته می شوند و سپس به محل نهایی در وسط دریا منتقل و  در آب غرق می شوند. با توجه به سیستم منحصر بفرد این سازه کابلی جذابیت های بصری ناشی از این پل بر تمامی مزایای این سازه مهندسی خواهد افزود.

به گفته زارع طول کلی پل ۳هزار ۴۳۰ متر و عرض مفید عرشه ۳۱٫۵ متر دارای ۴ لاین بزرگراه و یک لاین عبور قطار به همراه پیاده راه و راه های اضطراری در نظر گرفته شده است.

 گفتنی است با احداث پل خلیج فارس، ترانزیت کالا از منطقه آزاد قشم توجیه اقتصادی بیشتری پیدا کرده و مسیر امن‌تر، سریع‌تر و مطمئن‌تری برای ترانزیت کالا از طریق کریدور شمال-جنوب کشور  ایجاد می‌شود.

احداث پل خلیج فارس و تکمیل شبکه حمل و نقل موجود در جزیره قشم با توجه به پتانسیل‌های بالای منطقه آزاد قشم می‌تواند زمینه‌ساز رشد و شکوفایی بیشتر قشم و نقش‌آفرینی اقتصادی و تجاری این جزیره در عرصه رقابت منطقه‌ای در حوزه خلیج فارس شود.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=26543
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.