• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
3

نقدی بر یکشنبه سیاه/ گرانی اصلی‌ترین عامل کاهش سفر به کیش

  • کد خبر : 25529
  • 25 مرداد 1401 - 10:27
نقدی بر یکشنبه سیاه/ گرانی اصلی‌ترین عامل کاهش سفر به کیش

اصلی ترین عامل عدم استقبال از جزیره کیش و فاجعه اقتصادی که در انتظار این جزیره می باشد فقط و فقط به مسائل اقتصادی جامعه و افزایش بی رویه قیمت در این جزیره بستگی دارد و نه هیچ عامل دیگری.

۲۳ مرداد ۱۴۰۱ به ابتکار تعدادی از رستوران های جزیره کیش به نام یکشنبه سیاه نام گذاری شد و قرار بر آن شد که این رستوران ها تمامی خدمات و غذاهای خود را با ۵۰% تخفیف عرضه کنند. فارغ از ایرادات بسیار مهمی که در بحث مارکتینگ و جذب مشتری بر این ایده وجود دارد که نشان دهنده عدم کارشناسی دقیق این موضوع و ایرادات جدی به این ایده می باشد، در زیر به تحلیل برخی از مهم ترین اهداف و تحلیل های کاربردی جهت مدیریت کلان در حوزه گردشگری جزیره کیش می پردازیم :

  • استقبال پیش بینی نشده و بسیار زیاد مردم از این طرح که منجر به بسته شدن بسیار از رستوران ها قبل از ساعت ۱۰ شب شد، نشان دهنده این موضوع است که اصلی ترین عامل عدم استقبال از جزیره کیش و فاجعه اقتصادی که در انتظار این جزیره می باشد فقط و فقط به مسائل اقتصادی جامعه و افزایش بی رویه قیمت در این جزیره بستگی دارد و نه هیچ عامل دیگری.
  • چرایی خالی بودن رستوران ها در سه ماه گذشته و هجوم مشتریان کیشوند و مسافر در این روز نشان دهنده این موضوع است که در صورتی که مدیران ارشد دولتی و حاکمیتی قصد بر توسعه گردشگری دارند فقط و فقط یک فرمول ساده وجود دارد و آن ارائه یارانه گردشگری به بخش های خصوصی در جهت کنترل قیمت برای مصرف کننده می باشد.
  • یارانه گردشگری با ارزان سازی سفر کاملا متفاوت است در اصل ارزان شدن سفر معمولا کاهش کیفیت سفر را هم در پی دارد اما طرح یارانه گردشگری با شرکت هایی که بخواهند کیفیت خدمات خود را پایین بیاورند بسته نمی شود و نکته دیگری هم که وجود دارد این است که در این طرح سفر ارزان نمی شود بلکه بخشی از هزینه سفر توسط دولت با هدف آشنا سازی به قصد انبوه سازی مسافر در این مسیرها پرداخت می شود.
  • در کنار موارد فوق اتفاق بسیار ناگواری که رخ داد عدم مدیریت صحیح برخی از رستوران های برند و مطرح جزیره بود. به طوری که در برخی از موارد در حالی که مشتریان بیش از سه ساعت را در فضای رستوران گذراندند و حتی بعد از دریافت سفارش غذا ، رستوران قادر به پاسخگویی و ارائه خدمات نبود. این موضوع در کنار تمام موارد یاد شده فوق بیانگر این موضوع است که اگر ما از حاکمیت انتظار داریم که بتواند زیرساخت ورود گردشگر را فراهم کند می بایست مدیران رستوران ها که اکثرا افراد به نام و شناخته شده ای در این حوزه هستند توانایی مدیریت سالن آشپزخانه خود را داشته باشند.

امید است با این آزمون و خطای انجام شده راهکارهای مناسبی در جهت رونق جزیره کیش اتخاذ شو و قبل از ایجاد بحران جدی در بحث اقتصادی جزیره مشکلات آن برطرف شود.

یادداشت از: دکتر مرتضی معاون هاشمی
مدرس گروه صنایع پردیس کیش دانشگاه تهران

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=25529
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. جناب دکتر معاون هاشمی درود
    توضیحا نسخه جنابعالی هم قطعا و یقینا تاثیری در کلیت موضوع نخواهد داشت چرا که بحث یارانه به صنعتی خاص منجمله صنف رستوران همچنان باعث خلق یک رانت خواهد بود و رقابت را قلع و قمع می‌کند و شاید از نظر یک کیشوند چاره ساز باشد اما تاثیر زیادی روی چرخه اصلی اقتصاد جزیره که مسافر است نخواهد داشت. .امروز هتل ها بیشترین و بالاترین تخفیف ها را ارائه داده اند و نرخی حتی کمتر از مسافرخانه ها را البته بدون کاستن از خدمات ،ارائه می‌کنند بگونه آب که آن نرخ حتی کمتر از نرخ صبحانه های آنهاست اما گرانی بلیط تقریبا قشر متوسط را از سفر منع می‌کند و قشر ثروتمند هم برای سفر نقاط خارجی را مد نظر می‌گیرند .چاره چیزی ورای ارزان سازی یکی دو رستوران است که تنوع بیشتر مراکز تفریحی ، نرخ هزینه های منطقی ، ارزانسازی مسافرت به جزیره و در دسترس بودن همیشگی وسیله و …..