• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
0

قیمت بلیط هواپیما کمتر از یک پرس چلوکباب با مخلفات است!

  • کد خبر : 25381
  • 05 مرداد 1401 - 15:43
قیمت بلیط هواپیما کمتر از یک پرس چلوکباب با مخلفات است!

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که درحال حاضر قیمت بلیط هواپیما از قیمت یک پرس چلوکباب با مخلفات پایین‌تر است و شرکت‌های هواپیمایی هزینه‌های گزافی برای یک پرواز باید پرداخت کنند که اکثر این هزینه‌ها به نرخ دلار محاسبه می‌شود اما قیمت بلیط هواپیما ریالی است.

به گزارش کیشوندنیوز، عبدالرضا موسوی اظهار کرد: برخی انجمن‌ها بدون هیچ اطلاع و تخصصی در صنعت هوانوردی اظهار نظر می‌کنند و متاسفانه برخی از دستگاه‌ها بر اساس همین اظهار نظرها تصمیم گیری می کنند اما باید بدانیم که قیمت یک چلوکباب با نوشابه و دسر و مخلفات زیر یک میلیون نیست و بیشتر از قیمت بلیط هواپیماست.

وی افزود: شرکت‌های هواپیمایی دنبال ارائه خدمات خوب هستند نه ثروت اندوزی اما باید بگوییم به دلایل و مشکلات مختلف از جمله مسائل مالی و اقتصادی از مجموع ۳۳۳ فروند از هواپیماهای مسافری، حدود نیمی از آنها غیر فعال و زمین گیر هستند.                    

وی با اشاره به این که تراز شرکت های هواپیمایی منفی است و ایرلاین ها زیان‌ده هستند ادامه داد: بلیط هواپیما در بازار سیاه قیمت‌های متفاوتی پیدا کرده و آدمهای مختلفی در این زمینه تماس می گیرند و  دنبال  بلیط هواپیما هستند. اما باید گفت که همیشه و در محاسبه قیمت بلیط هواپیما نرخ پایین تری از ارز آزاد راه محاسبه کردیم تا مردم کمتر فشار را تحمل کنند به عنوان مثال در سال گذشته نرخ ارز ۲۲ هزار تومانی برای بلیط هواپیما در نظر گرفته بودیم و مبنای محاسبه قیمت بلیط هواپیما در آخرین نرخ نامه مصوبه ۲۵ هزار تومان  است.

موسوی اضافه کرد: ۶۰ درصد از هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی است که می‌توان به خرید قطعات، آموزش نیروها، نشریات و غیره اشاره کرد به عنوان مثال روغن، لاستیک هواپیما و حتی موکت کف هواپیما و روکش صندلی‌ها از خارج تامین می‌شود چرا که باید دارای استانداردهای خاصی باشد. همچنین بیمه مسافران، بیمه‌های بین‌المللی است که با نرخ ارز آن را پرداخت می‌کنیم و با وجود این حجم از هزینه‌های ارزی نرخ بلیت هواپیما به صورت ریالی دریافت می‌شود. یکی دیگر از مسائلی که در پروازهای داخلی هزینه‌های ما را شامل می‌شود هزینه‌های فرودگاهی و هندلینگ، پارکینگ هواپیما و نشست و برخاست است که با نرخ ارز محاسبه شده و شرکت فرودگاه‌ها آن را از ما دریافت می‌کنند. همچنین حدود ۱۱ درصد قیمت بلیت هواپیما عوارضی است که دستگاه‌های مختلف از شرکت‌های هواپیمایی دریافت می‌کنند.

وی با بیان این‌که هزینه‌های فرودگاهی طی ۱۰ سال گذشته ۷۰ برابر افزایش پیدا کرده است، گفت: به عنوان مثال در سال ۱۳۹۴ هزینه یک نشست و برخاست هواپیما MD در فرودگاه‌های اهواز، مشهد و مهرآباد به ترتیب ۴۳۲ هزار تومان، ۶۷۲ هزار تومان و ۶۷۴ هزار تومان بوده است که در سال گذشته به چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، شش میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. این هزینه‌ها سبب شده که نه تنها ایرلاین‌ها سهمی از فروش بلیت هواپیما ندارند بلکه به دلیل زیان انباشته و بدهی‌های زیاد به دستگاه‌های مختلف مانند شرکت فرودگاه‌ها، سازمان هواپیمایی، شرکت نفت و غیره تراز منفی دارند.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار کرد: اگر بخواهیم یک موتور هواپیمای ایرباس ۳۳۰ را تعمیر کنیم پنج میلیون دلار هزینه بر می‌دارد که با آن می‌شود دو سال و حدود ۴۰۰۰ نشست و برخاست انجام داد. با احتساب هزینه‌های تعمیر موتور دوم هواپیما هزینه هر ساعت پرواز برای یک لگ پروازی ۵۰۰۰ دلار است که به بیش از ۱۶۰ میلیون تومان می‌رسد. در حالی که اگر یک هواپیما با ظرفیت کامل در مسیر تهران – اهواز پرواز کند نهایتا ۱۳۰ میلیون تومان نصیب ایرلاین می‌شود.

موسوی تصریح کرد: می‌دانیم که قیمت بلیت هواپیما از توان خرید مردم خارج است اما با این قیمت‌ها ایرلاین‌ها هم زیان‌ده شده‌اند اما اگر نوسازی هم اتفاق بیفتد و ناوگان جدیدی به صنعت هوانوردی اضافه شود هزینه‌های هر پرواز تا سه برابر افزایش می‌یابد./همشهری

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=25381
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.