• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

صدور مجوز واردات خودروهای برقی به کیش/ حضور ۱۴ هزار شرکت صوری در مناطق آزاد/می‌خواهیم مناطق آزاد را بدون زمین‌فروشی اداره کنیم

  • کد خبر : 25168
  • 05 تیر 1401 - 16:57
صدور مجوز واردات خودروهای برقی به کیش/ حضور ۱۴ هزار شرکت صوری در مناطق آزاد/می‌خواهیم مناطق آزاد را بدون زمین‌فروشی اداره کنیم

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت:‌از ۲۴ هزار شرکتی که در مناطق آزاد و ویژه ثبت شده‌اند ۱۴ هزار شرکت به شکل صوری و برای استفاده از معافیت اقتصادی ثبت شده است.

به گزارش کیشوندنیوز به نقل از فارس، دبیرشورایعالی مناطق آزاد گفت: معافیت مالی ۲۰ ساله برای فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد باید از زمان تأسیس منطقه باشد. یعنی سرمایه‌گذارانی که به عنوان مثال ۱۰ سال پس از راه‌اندازی منطقه ورود کنند باید از باقیمانده این زمان یعنی ۱۰ سال از معافیت برخوردار شوند اما برخی از فعالان اقتصادی از معافیت ۲۰ ساله استفاده می‌کنند. همچنین مالیات بر عایدی سرمایه برای مناطق آزاد هم در حال تدوین است و می‌خواهند مناطق آزاد را هم مشمول مالیات بر عایدی کنند اما ما مانع می‌شویم. مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد از ۱۳ آبان ابلاغ شد و باید اجرا شود. در مناطق آزاد هم باید مالیات ارزش افزوده پرداخت شود. برخی اصناف بعضاً دو بار مالیات ارزش افزوده می‌دهند یعنی یک بار کالا که در سرزمین اصلی از شرکت مانند ذوب‌آهن خریدار شده مالیات ارزش افزوده پرداخته شده و یکبار هم در منطقه آزاد ۱۳ درصد مالیات می‌دهند. بنابراین برخی از کالاها دو بار مالیات ارزش افزوده می‌دهند که برای تولیدکننده مقرون به صرفه نیست. یکی از معضلات فعالان اقتصادی در مناطق آزاد تعدیل نیروی انسانی و کاهش مقدار تولید  است. در جلسه سران قوا هم این مسئله بررسی و قرار شد متوقف شود و باید قوانین در خود مناطق آزاد سیر خود را طی کند. 

حضور ۱۴ هزار شرکت صوری در مناطق آزاد

وی در اراتباط با بحث فعالیت صوری شرکت‌ها در مناطق آزاد و فعالیت آنها در سرزمین اصلی افزود:  در حال حاضر ۲۴ هزار شرکت در مناطق آزاد فعالیت دارند که ۱۴ هزار شرکت از  جمله شرکت‌هایی هستند که فعالیت صورتی داشته و فقط نام آنها در منطقه ثبت شده است. بسیاری از آنها در تهران و شهرهای دیگر فعالیت دارند. تفاهم‌نامه‌ای با سازمان ثبت اسناد امضا شد که شرکت‌های صوری در منطقه آزاد شناسایی شود و توقف فعالیت آنها داده شود. در یکی از برج‌های منطقه آزاد کیش در طبقه سوم بیش از ۳۵۰۰ شرکت به یک آدرس ثبت شده بودند که باید فعالیت این شرکت‌ها متوقف شود و این به همکاری مشترک بین منطقه آزاد و سازمان ثبت اسناد صورت گرفت. هدف جلوگیری از شرکت‌های تقلبی و فیک است. اگر شرکت‌ها برای فرار مالیاتی در منطقه آزاد ثبت شده‌اند، شناسایی شده‌اند و عمده آنها برای همین هدف ثبت شده‌اند. برخی از شرکت‌ها پروانه بهره برداری می‌‌گیرند اما فعالیتی ندارند. ما به شرکت‌هایی که پروانه بهره‌برداری داشتند و سه سال از فعالیت آنها بگذرد و لیست بیمه داشته باشند بعد از این موارد اجازه می دهیم زمین به نام خود در مناطق آزاد داشته باشند و این کنترل‌ها هر روز دقیق‌تر انجام می‌شود. در مورد زمین‌فروشی در منطقه آزاد طی چند سال گذشته ۱۰ میلیون و ۸۰۸ هزار متر مربع از زمین‌های مناطق آزاد طی سال‌های گذشته به افراد و شرکت‌ها واگذار شده بود که ما تلاش کردیم و از این رقم، به ارزش ۸۳٫۷ هزار میلیارد تومان از این زمین‌ها را برگرداندیم و این مربوط به عملکرد ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰ است و ما می‌خواهیم مناطق آزاد را بدون زمین‌فروشی اداره کنیم.

ما به سمت مدل مشارکتی حرکت کردیم تا فعال اقتصادی پول برای زمین ندهد بلکه به جای پول زمین برای پروانه بهره‌برداری منابع باید بیاورد. برخی از افراد علاقه‌مند هستند با منطقه آزاد شریک باشند و زمین به صورت مشارکتی دریافت کنند برخی هم می‌گویند ما شریک نمی‌خواهیم از پروانه بهره‌برداری در منطقه آزاد سه سال از تولید آن باید بگذرد تا بتوانیم پروانه بهره‌برداری و زمین بدهیم.

سعید محمد در رابطه با وضعیت خودرو در مناطق آزاد اظهار داشت:  خودروهایی که در منطقه آزاد تردد می‌کندن امکان حضور در سرزمین اصلی ندارند. از سال ۹۷ به بعد واردات خودرو ممنوع شد و بسیاری از خودروها از منطقه آزاد خارج شدند. در خوزستان یک مصوبه گذرانده شد که این خودروها بتوانند در سطح استان تردد کنند الان خودرو در منطقه آزاد نیست و تا شعاع ۸۰ کیلومتری خارج از استان هم می‌توانند سالی یک تا دو بار تردد داشته باشند و برخی از منطقه آزاد قشم و کیش که جزیره هستند امکان کمتری برای حضور در سرزمین اصلی دارند. در کیش که منطقه آزاد گردشگری است با خودروهای خارجی معروف شده است. از سال ۹۷ که واردات انجام نشد، هم‌اکنون در کیش با مشکل حمل و نقل مواجه هستیم. مجوزی که صادر شده برای خودروهای برقی است که می‌تواند وارد شود. همچنین برای جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ نیاز به خودروهای نو است که اگر گردشگران خارجی و تماشاگران فوتبال جام جهانی به منطقه آزاد کیش بیایند امکانات فراهم شود. باید وزارت صمت مجوز بدهد تا خودروهای برقی روزآمد وارد شود و وضعیت حمل و نقل مناطق آزاد بهتر شود.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=25168
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.