• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
3

نادر کشتکار: کیش دوباره پیشانی ارتباط اقتصاد ایران و جهان خواهد شد

  • کد خبر : 24450
  • 15 اسفند 1400 - 10:57
نادر کشتکار: کیش دوباره پیشانی ارتباط اقتصاد ایران و جهان خواهد شد

نادر کشتکار گفت: بسیار خوشوقتم اعلام کنم در سال آینده و با اجرای توافق های جدید کشورمان با جهان، درهای مناطق آزاد دوباره به روی سرمایه های جدید و سرمایه گذاران باز می شود و شاهد رونق و رشد اقتصادی در این مناطق خواهیم بود و کیش دوباره پیشانی ارتباط ایران با جهان خواهد شد.

به گزارش کیشوندنیوز، رییس هیات مدیره مجمع توسعه و نوآوری سازندگان کیش در نشستی خبری که با موضوع حذف اخذ مالیات برارزش افزوده در مناطق ازاد تجاری و صنعتی برگزار شد، با تاکید بر اینکه این مهم حاصل همدلی و همراهی بخش خصوصی و مجلس بود، گفت: استدلال ها و بحث های کارشناسی ما به عنوان مجمع سازندگان کیش با تصمیم گیران در مجلس و دولت از مدتی قبل شروع شد و جلسات متعددی با روسای کمیسیون ها و فراکسیون های مجلس و همچنین وزارت اقتصاد داشتیم و تلاش کردیم مجلس و دولت را مجاب کنیم که این قانون به سود رشد و توسعه مناطق آزاد نیست و با روح تشکیل این مناطق مغایر است.

وی با تاکید بر اینکه “یکی از جاهایی که قانون گذار با هدف رشد اقتصادی، قانون مالیات بر ارزش افزوده را در آنجا اعمال نکرد ، مناطق آزاد تجاری است” خاطرنشان کرد: طی چند سال اخیر شاهد ظهور مناطق آزاد جدیدی بودیم که بدلیل عدم  مشخص بودن حدود و ثغور ، عملا امکان نظارت چندانی بر آنها وجود ندارد؛ بنابراین در مصوبه اخیر هر منطقه آزادی که حدود آن قابل احصا بوده و تراز تجاری مثبت داشته باشد از شمول قانون مالیات بر ارزش افزوده خارج خواهد شد.

کشتکار گفت: مجمع سازندگان کیش طی ۱۸ ماه فعالیت خود با حضور فعالان اقتصادی کیش، یک استراتژی داشته است و آن اینکه بدون هیاهوی تبلیغاتی و بی سر و صدا، مطالبات عمومی شهروندان و فعالان اقتصادی کیش را پیگیری کند.

رییس هیات مدیره مجمع سازندگان کیش تاکید کرد: اعتماد سازی و تعامل دوسویه و منطقی بخش خصوصی و حاکمیت باعث شد مسئولان و نهادهای تصمیم گیر با مطالبات بخش اقتصادی همراه و همدل شوند. در واقع حذف اخذ مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد نشان داد که در صورت همراهی و هماهنگی بخش خصوصی، صدای فعالان اقتصادی در نهاد های حاکمیتی شنیده خواهد شد.

کشتکار گفت: باور دارم ارتباط درست بین بخش خصوصی و نهادهای حاکمیتی همواره نتایج مبارک و خجسته ای خواهد داشت. متاسفانه عده ای تلاش می کنند مناطق آزاد را زمین بزنند و ما به عنوان مجمع وظیفه خود می دانیم که با اعتماد سازی و ارتباط دو سویه با مسئولان زمینه ساز رشد و توسعه فعالیت های اقتصادی در مناطق آزاد باشیم.

وی گفت: من به نوبه خودم از کسانی که در این تصمیم مهم در حذف قانون ارزش افزوده کنار ما بودند تشکر می‌کنم و به طور خاص از آقای دکتر خاندوزی، وزیر محترم اقتصاد، دکتر پورابراهیمی، رییس محترم کمیسیون اقتصادی مجلس، خانم دکتر پاشایی، رییس فراکسیون مناطق آزاد مجلس، مهندس جباری، نماینده محترم مجلس ممنون و متشکر هستم، همچنین از اقای دکتر سعید محمد، مشاور محترم رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تشکر ویژه دارم که از هیچ تلاشی برای حل این مشکل کوتاهی نکردند.

وی تاکید کرد: ما در مجمع سازندگان کیش یک هدف اصلی داریم و آن حفظ و حمایت از سرمایه های کیش است. با همین نیت بود که بر مبنای یک کار کارشناسی سنگین در مجمع، شرایطی در قانون گنجانده شد تا کیش به عنوان قدیمی ترین منطقه آزاد کشور، از شمول اخذ مالیات بر ارزش افزوده خارج شود. البته نگاه آقای سعید محمد هم در این حوزه، نگاه بسیار دقیق و کارشناسی بود و در این خصوص بسیار یاریگر ما بودند و مطمئنم ایشان برای حل مشکلات کیش و سایر مناطق آزاد و ویژه کشور کماکان تلاش های مفیدی خواهند داشت.

کشتکار همچنین گفت: موضوع مهم دیگری که مجمع به دنبال آن است اجرای قانون مترقی چگونگی اداره مناطق آزاد است، این قانون تا به حال بیش از ۳۰ درصد اجرا نشده است و بسیاری از خلاءهای موجود در این قانون پیش بینی شده و قابل حل است. مثلا ما هنوز در کیش، یک بانک آف شور نداریم و این مشکل از سمت فعالان اقتصادی نیست، مشکل از سیاستگذاران است که هنوز موانع قانونی این موضوع را حل نکرده اند

کشتکار گفت: بسیار خوشوقتم اعلام کنم در سال آینده و با اجرای توافق های جدید کشورمان با جهان، درهای مناطق آزاد دوباره به روی سرمایه های جدید و سرمایه گذاران باز می شود و شاهد رونق و رشد اقتصادی در این مناطق خواهیم بود و کیش دوباره پیشانی ارتباط ایران با جهان خواهد شد.

همچنین تهمورث قاسمی، دبیرکل مجمع سازندگان کیش نیز در این نشست با تاکید بر اینکه این مصوبه حاصل همراهی و هم‌صدایی بخش خصوصی و تعامل فعالان اقتصادی با نهادهای قانونگذار و اجرایی بود گفت: از ابتدای الزام اخذ مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد با هماهنگی همه فعالان اقتصادی جزیره کیش تلاش کردیم که مطالبات و مشکلات آنان را به دولت و مجلس انعکاس دهیم و حذف اخذ مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد حاصل همصدایی بخش خصوصی ، همدلی مجلس و همراهی دولت است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=24450
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.