• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
3

مدیر مجموعه مبین خلیج فارس (مدرسه سبز) کیش: هدف ما تغییر نگرش آموزشی است

  • کد خبر : 2442
  • 10 دی 1395 - 16:25
مدیر مجموعه مبین خلیج فارس (مدرسه سبز) کیش: هدف ما تغییر نگرش آموزشی است

گفت و گوی اختصاصی کیشوند نیوز با مدیر مجموعه مبین خلیج فارس (مدرسه سبز) کیش

به مناسبت برگزاری نمایشگاه هفته سبز در جزیره کیش و استقرار پایگاه خبری تحلیلی کیشوند نیوز در این نمایشگاه، بر آن شدیم که گفتگویی هرچند مختصر با آقای شعبانی از مدیران مجموعه دبیرستان مبین خلیج فارس کیش که مجری طرح مدرسه سبز در جزیره زیبای کیش است، داشته باشیم.

با سلام

خودتان و مجموعه هنرستان مبین خلیج فارس را برای خوانندگان معرفی کنید و بگویید این مجموعه چه اهدافی را دنبال می کند؟

شعبانی هستم مدیر مجموعه مبین خلیج فارس کیش و چهار سال از آغاز فعالیت این دبیرستان در کیش می‌گذرد.

هنرستان مبین خلیج فارس، زیر مجموعه موسسه فرهنگی “هم ره افق قریب” می‌باشد که این مؤسسه در سراسر کشور اقدام به ساخت مدرسه برای آموزش و پرورش کرده است و تاکنون ۳۸ مدرسه ساخته است و از این تعداد ۳۰ تای آن‌ را در اختیار آموزش و پرورش قرار داده است و ۸  تای دیگر نیز زیر نظر خود مؤسسه اداره می‌شود و یکی از این ۸ مدرسه در کیش می‌باشد که همین مدرسه مبین خلیج فارس است.

این هنرستان در چهار رشته کامپیوتر، معماری، هتلداری و گردشگری دانش آموز دارد و مجوز راه‌اندازی رشته هوافضا را گرفته‌ایم که ان‌شالله از سال آینده در این رشته هم دانش‌آموز می‌گیریم.

موسسه هم ره افق قریب در شهرهایی که معمولا از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نیستند اقدام به ساخت مدرسه کرده است. هدف از ساخت مدرسه در کیش هم این بوده که برخلاف اسم کیش، در این جزیره نیروهای بسیاری در حال خدمات رسانی هستند که از شرایط مالی خوبی برخوردار نیستند و اینکه ساکنین این جزیره پتانسیل ایجاد فرهنگ در راستای اهداف مدرسه سبز را دارد. بدین منظور با وجود اینکه مدرسه غیر دولتی است، اما حدود نصف دانش آموزان ما به‌صورت رایگان ثبت نام شده‌اند.

چیزی که ما را وادار به حضور در این نمایشگاه و دیگر نمایشگاه‌ها کرده است، تغییر نگرش و فرهنگ‌ سازی است. ما می‌‌خواهیم یک تغییر نگرش ولو اندک، در افکار عمومی ایجاد کنیم.

دبیرستان مبین خلیج فارس

 – چه اقداماتی تا کنون در راستای ایجاد مدرسه سبز در دبیرستان مبین خلیج فارس صورت گرفته است؟

     همانطور که می‌دانید بزرگترین سرمایه هر کشور تربیت نیروی انسانی است و شما تا نیروی انسانی قوی نداشته باشید پیشرفتی در صنایع و علوم مختلف بدست نمی‌آورید.

مطلب بعدی که باید به آن توجه کرد ایجاد فرهنگ سازی برای ساخت مدرسه سبز است. مدرسه سبز با مدرسه شکیل و زیبا فرق دارد. یک مدرسه سبز حدود ۱۰۰ الی ۱۲۰ آیتم دارد که ما حدودا ۶ آیتم از آنرا انجام می‌دهیم. اعتقاد ما در مدرسه سبز کیش این است که باید از امکانات موجود با توجه به اقلیم این جزیره جهت سبز شدن مدرسه استفاده بهینه کرد.

 به‌طور مثال در کیش باید از کولرهای بسیاری استفاده کرد و ما از آب‌های حاصل از تقطیر این کولرها را به یک منبع زیر زمینی بزرگ هدایت می‌کنیم و این آب را به شبکه آب مصرفی جهت مصارف غیر شرب می‌فرستیم. این آب برای شستشو یا مصارف دیگر استفاده می‌شود.

کار دیگری که ما در مدرسه انجام داده‌ایم، جمع آوری آب‌های خاکستری است. منظور از آب خاکستری در واقع همان آب باران و آب روشویی است. این آب وارد مخزن دیگری می‌شود و بوسیله دستگاهی تصفیه می‌شود و وارد شبکه آبیاری گل‌ها و درخت‌های (فضای سبز) مدرسه می‌شود.

مورد سوم استفاده از پنل‌های خورشیدی برای تولید برق در مدرسه است که با توجه به شرایط اقلیمی جزیره کیش ما این کار را انجام داده‌ایم. ممکن است این بخش هزینه بردار باشد، ولی هدف ما ایجاد فرهنگ سازی است و اینکه انرژی فسیلی یک زمانی به پایان می‌رسد و ما مجبور به استفاده از انرژی خورشیدی پایان ناپذیر هستیم.

 انرژی باد هم یک انرژی پایان ناپذیر هست و چرا نباید از آن استفاده کرد. با توجه به اینکه جزیره کیش در فصول مختلف در منطقه بادگیر قرار دارد، بدین منظور در حال طراحی توربین بادی و نصب آن در مدرسه هستیم.

کار بعدی که انجام دادیم احداث گلخانه در مدرسه است که علاوه بر آبیاری آن از آب‌های خاکستری جمع‌آوری شده مدرسه، این گلخانه طوری طراحی شده که با جذب رطوبت هوای جزیره و تبدیل آن به آب، برای آبیاری این گلخانه از آن استفاده می‌شود.

آب انباری که در مناطق جنوبی کشور وجود دارد را طراحی کردیم و ساختیم که این هم یکی دیگر از اقدامات انجام شده در جهت ایجاد مدرسه سبز است.

ما می‌خواهیم این چیزها را دانش‌آموزان از نزدیک لمس کنند و همراه با تحصیل و آموزش، در عمل هم این  تجهیزات را ببینند و از نزدیک آنها را لمس کنند.

  • و اما حرف آخر

این بخشی از فعالیت‌های ما در جهت ایجاد مدرسه سبز در جزیره کیش می‌باشد و قطعا در آینده هم آیتم‌های دیگری به آن اضافه می‌کنیم.

نگاه ما به این مدرسه درآمدزایی نیست و صرفا تغییر نگرش در بین دانش آموزان جهت تربیت نسلی کارآمد برای جامعه است. تلاش گروه خیر و فرهنگی موسسه هم رأی به مدیرعاملی مهندس سباغیان این است که بتوانند گامی در جهت اعتلای فرهنگ بردارند که ما هم سهم کوچکی در این راستا داریم و آن را ادامه می‌دهیم.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=2442
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. بسیار عالی بود

  2. آشنا شدیم ممنون از پایگاه خبری کیشوند نیوز