• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
1

تشکیل کمیته حفاظت از کوسه ماهیان در جزیره کیش

  • کد خبر : 23845
  • 06 دی 1400 - 11:29
تشکیل کمیته حفاظت از کوسه ماهیان در جزیره کیش

اداره محیط زیست کیش در راستای عمل به وظایف قانونی خود و همچنین کمک در جهت حفاظت همه جانبه از کوسه ماهیان موجود در آبهای پیرامونی جزیره کیش و هندورابی، کارگروه حمایت از کوسه ماهیان را تشکیل داد.

به گزارش کیشوندنیوز، کوسه ماهیان از رده ماهیان غضروفی اند که قدمت پیدایش آنها بر روی زمین به حدود چهار صد میلیون سال قبل باز می‌گردد آنها زیستمندانی شکارچی، گوشتخوار و لاشه‌خوار هستند که طیف متنوعی از گروه‌های مختلف ماهیان، نرمتنان، سخت پوستان، سر پایان، خارتنان، پرندگان و حتی پستانداران در رژیم غذایی آنها قرار دارد. میزان زادآوری کوسه ماهیان که عمدتا بچه زا هستند بسیار کم بوده و سن بلوغشان نیز بالاست و این پایین بودن نرخ زاد و ولد و تولید مثل در آنها رشد سالیانه جمعیتشان را تحت تاثیر قرار می دهد.

طبق بررسی‌های محققین اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت(آی یو سی ان) حدود چهل و شش گونه از کوسه ماهیان در آب‌های کشورمان گزارش شده‌اند. که سیزده گونه از آنها در طبقه در معرض خطر انقراض و چهار گونه نیز در طبقه به شدت در معرض خطر انقراض دسته بندی شده‌اند.

در صد سال گذشته تا کنون به دلیل وجود بازار پرسود ناشی از تجارت غیر قانونی کوسه ها جهت استفاده از گوشت، روغن ، باله ها، پوست، دندان‌ها و … تبلیغات گسترده ای توسط سودجویان و قاچاقچیان در جهت ایجاد تصویری ترسناک و مرگ آور در میان مردم صورت گرفته تا با کم ارزش جلوه دادن نقش حیاتی این گونه های ارزشمند در حفظ و پایداری اکوسیستم دریا، زمینه را برای شکارش وقتل عام روز افزون آنها فراهم آورند طبق آمارهای رسمی، در کشور ما نیز سالانه بیش از ده هزار تن از کوسه ماهیان در طی فعالیت های صیادی صید می‌شوند که عموماً به عنوان صید هدف نیستند اما همین میزان از صید بر ذخایر شکننده این ماهیان ارزشمند تأثیر منفی بسزایی دارد.

به همین منظور اداره محیط زیست کیش در راستای عمل به وظایف قانونی خود و همچنین کمک در جهت حفاظت همه جانبه از کوسه ماهیان موجود در آبهای پیرامونی جزیره کیش و هندورابی نسبت به تشکیل کارگروه حمایت از کوسه ماهیان که متشکل از روسا و کارشناسان ادارات محیط زیست، دامپزشکی، اداره امور دریایی، شیلات، فرماندهی دریابانی کیش ، جامعه کلوپداران کیش و انجمن مردم نهاد پرشین شارک اقدام نمود.

طی آن مقرر گردید کلیه اعضای کمیته ضمن برگزاری مستمر جلسات هم اندیشی کارگروه، تمامی ظرفیتهای خود را در جهت برگزاری دوره ها و کلاس های آموزشی، فرهنگ سازی و آگاه سازی دانش آموزان ، جوامع محلی و ساحل نشین در زمان مواجهه با کوسه ماهیان و همچنین ارائه راهکار های عملی و علمی در جهت به حداقل رسانیدن خطرات و آسیب هایی که نسل این آبزیان بسیار ارزشمند را تهدید می کند به کارگیرند.

همچنین در جهت دستیابی هرچه بهتر و مفیدتر تجربیات علاقمندان و فعالان محیط زیست، دعوت می شود ایده ها و نظرات خود را جهت استفاده در برنامه کارگروهها به اداره محیط زیست کیش ارسال کنند.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=23845
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.