• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

بانک ارزی و بورس بین المللی در راه مناطق آزاد

  • کد خبر : 23272
  • 04 آبان 1400 - 13:28

دبیر شورایعالی مناطق آزاد بیان کرد: احداث بانک ارزی و بورس بین المللی از برنامه های جدیدی هستند که دبیرخانه پیگیر راه اندازی آن ها می باشد.

به گزارش کیشوندنیوز، عصر روز دوشنبه ۳ آبان نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز و پتروشیمی با حضور سعید محمد مشاور رییس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، مدیران عامل برخی سازمان های مناطق آزاد کشور، مدیرعامل بانک صادرات و نمایندگان وزارت اقتصاد و دارایی و نفت، سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی گشایش یافت.
در آیین افتتاح این نمایشگاه مشاور رئیس جمهور، ایران را کشوری غنی در زمینه ی ذخایر هیدروکربنی برشمرد و افزود: ایران جز یکی از کشورهای غنی از ذخایر هیدروکربنی است، اما به دلیل عدم تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و بد عهدی هایی که از سوی دیگر کشورها شده نتوانسته ایم در این زمینه پیشرفت داشته باشیم.
محمد با بیان این مطلب که در گذشته با اعتماد به کشورهای خارجی در توسعه میادین نفت و گاز بیشترین ضربه را خورده ایم گفت: در سالیان گذشته با تکیه بر دیگر کشورها در بخش توسعه میادین نفت و گاز قدم برداشتیم که با خلف وعده آن ها نتوانستیم در این بخش پیشرفت داشته باشیم و باعث توقف چندین ساله شد.
سعید محمد بیان کرد: در حال حاضر کشورهایی که دارای ذخایر هیدروکربنی نیستند با دانش، حرکت و اقدامات صحیح و بجا بیشترین استفاده را از این ذخایر در دنیا می کنند اما، ما با داشتن دانش کافی و تجهیزات مطلوب به صادرکننده ماده خام تبدیل شده ایم و در برخی صنایع واردکننده ماده ثانویه ای هستیم که ماده خام آن توسط خودمان صادر شده است.
در نهایت کسی که بتواند عمل فرآوری را انجام دهد بیشترین بهره را می برد.
محمد در خصوص وضعیت نگران کننده انرژی افزود: در حال حاضر بیشترین انرژی کل کشور اعم از مصارف خانگی و صنعتی از منطقه پارس جنوبی تامین می شود و گاز این منطقه در وضعیت مطلوبی قرار نداشته و دچار افت شدید فشار شده است که باید تمهیداتی برای آن در نظر گرفته شود، چون اولین جایی که آسیب می بیند صنعت کشور است، نمونه آن به خاموشی های تابستان گذشته می توان اشاره کرد .
دبیر شورایعالی مناطق آزاد با اشاره بر این مطلب که مناطق آزاد به دلیل داشتن ظرفیت های بالا همچون معافیت های مالیاتی، گمرکی، ورود خروج آسان اتباع بیگانه، دسترسی به آب های آزاد و حمل و نقل ریلی، می توانند، نقش مشوق و تسهیل کننده در عملیات ها داشته باشند، تا با سرعت بیشتری رو به جلو حرکت کرده و عقب افتادگی های گذشته را جبران کنیم.
سعید محمد ادامه داد: معافیت‌های مالیاتی در بخش ارزش افزوده که پیش از این از مناطق آزاد سلب شده بود، با پیگیری‌هایی صورت گرفته تا پایان امسال رفع نقص خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه ما در مجموعه دبیرخانه اهداف و برنامه های جدیدی را دنبال می کنیم گفت: دبیرخانه برنامه های جدیدی را هدف گذاری کرده تا بتواند اعتمادسازی کند، یکی از برنامه های جدید که به قطعیت رسیده است، احداث بانک ارزی می باشد که در مراحل پایانی و تهیه شیوه نامه با بانک مرکزی هستیم.
برنامه بعدی که قرار است انجام شود، راه اندازی تالار بورس بین المللی می باشد که قرار است در فاز اول اوراق پروژه های مناطق آزاد تهیه شود و در فاز دوم سهام اختصاص داده شود.
استفاده از توافق ۲۵ ساله با چین، که یکی از بندهای این توافق نامه همکاری در این حوزه ها می باشد.
سعید محمد موضوع رمز ارزها یکی از برنامه های جدید دبیرخانه عنوان کرد و افزود: بحث رمزارزها یکی از موضوعات مورد توافق با بانک مرکزی و مجموعه اقتصادی دولت است که به شدت پیگیر آن هستیم تا بتوانیم در مناطق آزاد این موضوع را قانونمند کرده و خدماتی را به فعالان اقتصادی در مناطق آزاد ارائه دهیم.
به گفته مشاور رئیس جمهور شرکت های خارجی علاقه مند به سرمایه گذاری در‌ ایران هستند که با انعقاد قراردادهای دو جانبه بین مناطق آزاد کشورها از سرمایه گذاران خارجی نیز می توان استفاده کرد.
همچنین می توان از ظرفیت های صندوق توسعه ملی جهت کمک به فعالان اقتصادی نیز استفاده کرد، که در این زمینه پیشنهادهایی مطرح شده است. یکی از این پیشنهادها دریافت سهیه نفتی به جای ارز؛ وزارت نفت به صندوق توسعه ملی بدهکار می باشد با این روش ما نفت را با سرمایه گذاران تهاتر کرده و آن را تبدیل به ارز می کنیم، در نهایت هم پروژه ها عملیاتی می شوند هم ارز تولید می شود.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=23272
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.