• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
0

آغاز رویداد «سپیدصلح – آبی آرامش – سپید آبی» در جزیره کیش

  • کد خبر : 23085
  • 01 مهر 1400 - 12:46

رویداد فرهنگی و هنری سپیدصلح-آبی آرامش-سپید آبی به مناسبت فرارسیدن هفته دفاع مقدس در جزیره کیش کار خود را آغاز کرد.

به گزارش کیشوندنیوز، این رویداد شب سی و یکم شهریورماه و همزمان با چهل و یکمین سالگرد هفته دفاع مقدس با افتتاح نمایشگاه عکس این هفته در مرکز همایش‌های بین‌المللی جزیره کیش آغاز به کار کرد.
در این نمایشگاه ۳۰قاب خاطره‌ساز از ۲عکاس و یک طراح و گرافیست دفاع مقدس در معرض دید عموم علاقمندان قرار گرفت.
عکسهایی از مهرزاد ارشدی و سعید صادقی و طرح‌های گرافیکی‌ای از حامد مغروری در قالب رویداد «سپیدصلح-آبی آرامش-سپید آبی» تا ششم مهرماه در مجموعه مذکور به نمایش گذاشته خواهد شد‌.
در ادامه و بعد از افتتاح نمایشگاه عکس، نمایش خیابانی «جای پای فرهاد» نیز اجرا شد.
این نمایش خیابانی در قالب بسته فرهنگی رویداد «سپیدصلح-آبی آرامش-سپید آبی» و از ۳۱ شهریورماه تا ششم مهرماه به نویسندگی و کارگردانی سیما علیپور، دانش‌آموخته‌ی تیاتر و از هنرمندان جزیره کیش اجرا می‌شود.
نمایش خیابانی جای پای فرهاد برگرفته از زندگی شهید والامقام فرهاد خادم، از شهدای تحصیلکرده و اقلیت مذهبی جنگ تحمیلی است.
این نمایش ۲۰دقیقه‌ای هر شب ساعت۱۹:۳۰ روزهای یادشده در مرکز همایش‌های بین‌المللی جزیره کیش اجرا می‌شود.
پس از اجرای نمایش یادشده، با حضور عکاسان ایام دفاع مقدس، نشست شب عکس این روزها در چارچوب رویداد «سپیدصلح-آبی آرامش-سپید آبی» برگزار شد.
در این نشست که با حضور سعید صادقی و فرهاد سلیمانی از عکاسان ایام جنگ تحمیلی در سالن رازی مرکز همایش‌های بین‌الملی جزیره کیش برگزار شد، حامد مغروری، گرافیست نسل نوی طراحی دفاع مقدس نیز حضور داشت.
در ابتدای برنامه دکتر رضا اردلان، مدیر فرهنگی و آموزشی سازمان منطقه آزاد کیش به رسم میزبانی ضمن خوشامدگویی به مدعوین اظهار کرد: عکاسان جنگ تحمیلی به خوبی تصاویر این ایام را ثبت کردند تا این فرهنگ به خوبی برای نسلهای آینده به یادگار بماند.
وی اضافه کرد: با توجه به برنامه‌های تعیین‌شده برای ۳۱ شهریور تا ۶مهر به دنبال آن هستیم که از ابزار فرهنگ و هنر برای انتقال مفاهیم و فرازهای ارزشمند رشادت‌های زنان و مردان دفاع مقدس بهره بگیریم.
دکتر سعید پورعلی، معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش نیز اظهار کرد: به عقیده من انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ۲نقطه برجسته توانمندی جامعه محسوب می‌شوند، انقلاب قدرت جامعه‌ای را به رخ کشید که در مقابل نظامی دست‌نشانده، مستبد که برآمده از آرمانهای ملی نبود؛ ایستاد.
وی اضافه کرد: دفاع مقدس نیز نماد بارزی از قدرت جامعه بود به این خاطر که در زمانه‌ای این جامعه حرکت کرد که همه چیز در معادلات به نفع فروپاشی یک مجموعه نوپا حرکت می‌کرد و به همین خاطر دفاع مقدس نیز همانند انقلاب قابل تحلیل است.
این معاون سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه یکی از کارکردهای هنر این است که می‌تواند بستر گفتگو، نقد و عقلانیت را فراهم نماید، بیان کرد: در همین راستا یکی از کارکردهای هنرمند نیز نقد وضع موجود است.
وی جنس آدمهای انقلاب و دفاع مقدس را از جنس نوری برای جامعه تعریف کرد و افزود: این افراد می‌توانند فضای گفتگو، نقد، بیان و اظهار روایات را ایجاد کنند.
دکتر پورعلی با اشاره به اینکه ما در کیش تلاش‌مان این است که با دعوت از یادگاران انقلاب و جنگ، ایشان فرصتی برای ارائه دغدغه‌های‌شان داشته باشند و به ما بگویند که مسیر درست کدام است، گفت: قهرمانان دفاع مقدس مردم ما هستند و راز پایداری ایران و انقلاب و اسلام این است که پیوندش را با مردم تقویت نماید.
وی خاطرنشان کرد: باید مراقبت کنیم که احساس، زبان، بیان و ذهن مردم برای گفتن واقعیت‌ها باز باشد و این موضوع رمز ماندگاری ارزشهای دینی، ملی و‌ تمامیت ارضی کشور خواهد بود.
سعید صادقی دیگر سخنران این گردهمایی عنوان کرد: ما به عنوان شاهدان معصومیت‌ نفس‌های یک ملت امروز باید بدانیم حاصل عکسهای‌مان و در واقع میوه آن برای فرزندان امروز چه بوده است.
وی در بخشی از صحبت‌های خود اضافه کرد: باید بهتر به نسل امروز وصل بشویم و عکس من باید عزت ملی و اعتقادی را به نسل بعدی منتقل نماید و جامعه‌مان را در مقابل بیگانه تنومند نماید.
فرهاد سلیمانی نیز با بیان اینکه نزدیک به ۲میلیون فریم عکس از دفاع مقدس وجود دارد گفت: بعضی از عکسها داستان‌های بسیاری دارند و در این فضا گنجینه‌ای داریم که باید از آن استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه ما در روزگار جنگ «عکاس رزمنده» داشتیم، تصریح کرد: این هنرمندان همانند یک رزمنده به مناطق جنگی می‌رفتند و می‌ماندند.
حامد مغروری نیز بیان کرد: از کودکی با عکسهای بزرگانی مثل سعید صادقی زندگی کردم و با تصاویر تک تک این بزرگان، خودم را در آن زمان تصور میکردم.
وی اضافه کرد: عکاسان روزگار جنگ برای ثبت خوبی‌ها مقابل دشمن ایستادند و من به عنوان یک جوان امروزی موظفم که با تخصص خودم ارتباط‌دهنده نسل قدیم و جدید باشم.
اکران فیلم «نفوذی» با حضور برخی از عوامل سازنده این فیلم، بزرگداشت هنرمند تازه درگذشته‌ی سینمای جنگ؛ علی سلیمانی، برگزاری نشست «نقش زنان در دفاع مقدس» و آیین تقدیر از همسران و مادران شهید جزبره کیش، اجرای تئاتر «نامه‌هایی به دخترم سهراب»، برگزاری شب آواهای ماندگار روزهای جنگ تحمیلی، اجرایی شدن نشست ادبیات و خاطره دفاع مقدس و در نهایت آیین اختتامیه این رویداد فرهنگی از دیگر برنامه‌های گنجانده‌شده در رویداد فرهنگی، هنری سپیدصلح-آبی آرامش-سپید آبی هستند.
این رویداد هر ساله از ۳۱ شهریور لغایت پایان هفته دفاع مقدس به میزبانی معاونت فرهنگی، اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش توسط مجموعه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای آوای کیش شکل اجرایی به خود می‌گیرد‌.
در آیین افتتاح برنامه‌های دفاع مقدس کیش که با رعایت ضوابط بهداشتی برگزار شد جمعی از روحانیون، نیروهای نظامی و انتظامی، مدیران این جزیره و جمعی از مردم حضور داشتند.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=23085
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.