• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
3

درخواست جمعی از نخبگان دانشگاهی مناطق آزاد؛ ساختار مناطق آزاد در اختیار معاونت ریاست جمهوری باشد

  • کد خبر : 23023
  • 25 شهریور 1400 - 21:48
درخواست جمعی از نخبگان دانشگاهی مناطق آزاد؛ ساختار مناطق آزاد در اختیار معاونت ریاست جمهوری باشد

جمعی از نخبگان دانشگاهی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نامه ای خطاب به رئیس جمهور دغدغه های خود را بیان کردند.

به گزارش کیشوندنیوز، متن این نامه به شرح زیر است: 

محضر مبارک حضرت آیت الله رئیسی( دامت برکاته)

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

باسلام،

احتراماٌ، همانگونه که مستحضر می باشید مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می توانند به عنوان فرصت و ابزارهایی با توانایی نقش آفرینی اقتصادی در راستای ارتقای کشور عزیزمان عمل نمایند. یکی از مهم ترین اهداف و ماهیت وجودی مناطق آزاد توسعه و رشد اقتصادی و ایجاد فضای مناسب کسب و کار از طریق سرمایه گذاری داخلی و خارجی در حوزه تولید و صادرات می باشد، که منجر به عمران و آبادانی و افزایش درآمد عمومی ، ایجاد اشتغال سالم و مولد، حضور فعال و اثرگذار در بازارهای جهانی و منطقه ای می شود.

باعنایت به توضیحات فوق الذکر و به منظور امکان رقابت پذیری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی (۹ منطقه آزاد و ۳۰ منطقه ویژه اقتصادی) با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس، ضرورت و اهمیت سرمایه گذاری و توسعه در این مناطق بیشتر از گذشته که با بی توجهی دولت های قبل مغفول مانده بود، مشهود می باشد. در همین راستا برنامه ۲۵ ساله همکاری مشترک ایران و چین که بخشی از این برنامه راهبردی، مشارکت و سرمایه گذاری در مناطق آزاد است، نیاز به توجه خاص دولت محترم علی الخصوص نگاه ویژه حضرتعالی به دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد را دارد.

لازم به ذکر است همان طور که با تدبیر و درایت آن مقام محترم به منظور رفع مشکلات و مسائل استان های خوزستان و سیستان و بلوچستان ، این دو استان به عنوان استانداری ویژه در ساختار دولت محترم تعریف گردید، انتظار می رود در صورت صلاحدید و موافقت جنابعالی ساختار فعلی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، همانند گذشته به صورت معاونت در زیر مجموعه نهاد ریاست جمهوری قرار گرفته تا امکان و شرایط بهتری برای برقراری ارتباط و تعامل با ارکان نظام جمهوری اسلامی ، سرمایه گذاران مطرح داخلی و خارجی و همچنین ارتباط با سفارت خانه های مستقر در کشور به جهت معرفی ویژگی های مناطق آزاد برای جذب سرمایه گذاری به منظور تحقق توسعه پایدار و افزایش درآمد به وجود آید.

و من الله التوفیق

جمعی از نخبگان دانشگاهی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=23023
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. بسم الله، مدیریت عزیز کیشوند نیوز سرافراز سلام ، لطفا بفرمائید،
    ۱- این درخواست از طرف کدام یک از نخبگان و دانشگاهیان مرقوم شده است؟لطفا فهرست کامل اسامی ایشان را بیان بفرمائید.
    ۲- با توجه به مختصر بودن این متن و عدم ارائه آمار و ارقام از بیش از بیست سال مدیریت مناطق آزاد در ساختار کنونی ، بنظر می رسد این متن فاقد وجاهت علمی و کارشناسی است .
    ۳- بررسی سطحی از تاثیر سیستم مدیریت مناطق آزاد در حوزه معاونت ریاست جمهوری در بیست سال اخیر نشان از فاجعه بار بودن عملکرد آن و بروز خسارات بسیار سنگین اقتصادی – اجتماعی و نیز سیاسی در اغلب مناطق آزاد و مناطق ویژه را دارد. طبق آمارهای رسمی ارائه شده در سالهای اخیر و با مراجعه به جدول بازدهی عملکرد این مناطق که به اذعان اغلب دانشمندان و متخصصین این رشته ، سیاه ترین نرخ اثربخشی و کارآمدی را تائید می نمایند، این درخواست غیر علمی ، فاقد معیارهای رشد و کارآمدی در مناطق ازاد است و در دولت سیزدهم یکی از واجبات سیاسی – اقتصادی را در بازنگری سیستم مدیریت مناطق آزاد و ویژه باید دید و اگر غفلت سنوات اخیر ادامه یابد ، همچنان اهداف شکل گیری مناطق آزاد که بر پایه توسعه و تسهیل سرمایه گذاری مولد و افزایش صادرات و … بوده است ، سرنوشت شکست خورده خود را به زیان مردم و کشور ادامه خواهد داد. لذا بر اساس تحلیل های مطرح در بهبود و بازسازی این نقیصه بزرگ ، لازم است ابتدا و در راس هرم سازمانی ، به بازنگری جایگاه مدیریت مناطق آزاد در معاونت ریاست جمهوری پرداخت و آسیب شناسی این گلوگاه حیاتی را در مدیریت نامتناسب در این معاونت دید و سپس به بازنگری در روال ها و برنامه های تدوین شده در استراتژی شکل گیری مناطق آزاد پرداخت.
    بحث در این خصوص بسیار است و ادله عقیم ماندن اهداف مناطق آزاد که عموما در خلاف جهت اهدافش حرکت کرده است به وضوح در آمارها و گزارشات سنواتی منتشر شده قابل رویت است و محور شکست های آن در نحوه مدیریت کلان آن قابل جستجو خواهد بود.
    مجددا از شما بخاطر انتشار خبر ناقص و گزارش ناقص در خصوص درخواست جمع نامشخص در موضوعی که به سرنوشت جمعیت بزرگی از تولید کنندگان و صادر کنندگان و سرمایه گذاران مرتبط است و موجب ادامه نگرانی های موجود در سوء مدیریت های سالهای اخیر را تقویت می کند گلایه می نمایم. لطفا اگر تمایل داشتید در این خصوص بحث کارشناسی و منطبق بر آمار و اسناد ارائه شود، جمع نخبگان و دانشگاهیانتان را دعوت بفرمائید و بنده در خدمتم. سپاسگزارم محمدی