• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

خودروی با کیفیت ملی سوار شویم یا موتور شارژی و ماشین خارجی داغون؟

  • کد خبر : 21836
  • 04 اردیبهشت 1400 - 7:41
خودروی با کیفیت ملی سوار شویم یا موتور شارژی و ماشین خارجی داغون؟

خودرو در کیش همچنان به موضوعی غیر قابل حل تبدیل شده و در این بین مسئولانی که اطلاعی از وضعیت زندگی ساکنان متوسط به پایین جزیره ندارند، هر از چند گاهی مصوباتی را به‌دلخواه تصویب می‌کنند.

کیشوندنیوز وضعیت نابسامان ارز در کشور باعث شد تا هیئت دولت در بهمن ۹۶ واردات خودروی خارجی را تا به امروز ممنوع اعلام کند، در این مدت هر روز اخبار متفاوتی از واردات خودرو به کشور و جزیره کیش منتشر می‌شود که هیچکدام به ثمر ننشسته و همچون سرابی عطش کیشوندان را برای بهبود وضعیت بیشتر می‌کند.

همچنین با توجه به وضعیت ارزی موجود و اعمال تحریم‌های ظالمانه و رفتن کشور به سمت تولید ملی، بعید به‌نظر می‌رسد امسال هم تغییری در این زمینه حاصل شود.

طی این سال‌ها قیمت خودرو در کیش سر به فلک کشیده و تا حدود ۱۰ برابر نیز افزایش داشته است، مثلا خودروی صفر اسپورتج که در اویل سال ۹۷ حدود ۷۵ میلیون تومان تمام می‌شد حالا باید حدود ۸۰۰ میلیون و شاید بیشتر بابت مدل ۲۰۱۷ آن هزینه کرد.

وسایل حمل و نقل عمومی این روزها فرسوده‌تر از همیشه هستند، کیشوندان توان خرید ماشین خارجی را ندارند و و خرید خودرو هم مثل خرید خانه به آرزو تبدیل شده است و تعداد موتورهای شارژی در حال فزونی است و تدابیری برای برون رفت از این وضعیت اندیشیده نمی‌شود، حتی اگر واردات خودرو نیز آزاد شود باز هم با توجه به نرخ ارز خرید خودروی خارجی برای بسیاری دور از دسترس است.

مدیران ارشد سازمان منطقه آزاد کیش هم یکی پس از دیگری ناتوان از حل این بحران وقت خود را بیهوده سپری می‌کنند و علاقه‌ای به ریسک و تصمیم قاطع در این زمینه را ندارند.

در این شرایط گویا تصمیم‌گیرندگانی که خودروی تویوتا و خانه‌های لوکس سازمانی را در اختیار دارند یا آن وضع خوب‌هایی که به آنها خط می‌دهند، نمی‌دانند و درک نمی‌کنند که وضعیت زندگی ساکنان متوسط به پایین کیش به چه صورت است و هر از چند گاهی مصوباتی را به‌دلخواه تصویب می‌کنند.

نمی‌دانند که اگر وضع به همین منوال پیش برود و با افزایش مهاجرت معکوس چه فاجعه‌ای در انتظار جزیره خواهد بود.

نمی‌دانند گرانی بلیت هواپیما، محل اقامت، خودرو و حمل و نقل بعد از پایان دوران کرونا بلای جان گردشگری کیش می‌شود و با باز شدن دوباره مسیر کشورهای خارجی، گردشگر به خودش می‌گوید مگر دیوانه است این همه خرج کند و به کیش بیاید در حالی که با نصف آن به ترکیه و آذربایجان و ارمنستان می‌رود!

به هر حال بعد از ممنوعیت واردات خودرو، کیشوندان اجازه پیدا کردند که ماشین پلاک ملی خود را به مدت ۳ ماه به جزیره بیاورند، در این مدت افراد زیادی اقدام به خرید خودرو پلاک ملی کردند و با این قانون خودروی خود را به‌ویژه برای تابستان به کیش می‌آورند.

امسال گویا شرکت بنادر و فرودگاه تصمیم‌ می‌گیرد که این مدت زمان را به یک ماه کاهش دهد، بعد از آن شورای سلامت کیش این مدت زمان را به دو ماه افزایش می‌دهد، متأسفانه این تصمیمات در حالی گرفته می‌شود که تغییرات باید زیر نظر شورای ترافیک باشد تصمیم گیری شورای سلامت و شرکت بنادر در این رابطه جای تعجب دارد!

با توجه به رویکرد ارزان کردن سفر به جزیره کیش و در حالی که با سخت شدن وضعیت زندگی در کیش انتظار می‌رود در زمینه‌های مختلف شرایط تا حد ممکن و تا جایی که در اختیار منطقه آزاد کیش است تسهیل یابد و تصور می‌شد که مدت زمان اجرای این طرح حتی به ۶ ماه یا بیشتر افزایش یابد، اما متأسفانه به‌دلایل نامعلوم عکس این موضوع در حال رخ دادن است.

با توجه به شعار سال و برای برون رفت از این وضعیت، می‌توان شرایطی اتخاذ کرد که ماشین‌های با کیفیت ایرانی مدت زمان بیشتری و حتی به‌طور دائم در کیش تردد کنند، قطعاً تردد خودروهای با کیفیت و مدل بالای ایرانی بهتر از تردد موتور شارژی و خودروهای مدل پایین خارجی است که با وضعیت بسیار نامناسبی در خیابان‌های کیش جولان می‌دهند و صورت کیش را خراب کرده‌اند.

انتهای پیام/ مرتضی رضائی

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=21836
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۸
  1. همیشه کیش معروف بوده به این که فقط ماشین هاى فوق لوکس خارجى توش تردد مى کرده که توى تهران و شهرهاى دیگه اون ماشینا پیدا نمى شده حالا اگر بخوایم تردد ماشین هاى تولید ملى و توى کیش هم آزاد کنیم براى طولانى مدت صد ر صد از نظر جذابیت ظاهرى براى توریست به شدت افت مى کنه .تفاوت هاى چشم گیر کیش با بقیه شهرها اگر از بین بره دیگه هیچ زیایى بصرى کیش نخواهد داشت .

  2. یه زمانی کیش به خیلی چیزا معروف بود ماشین، لوکس لوازم خانگی خارجی و اصل ، پوشاک برند و …. اما الان چی؟چیزی ازش نمونده هرچی اینجا هست بهترش شهرهای دیگه پیدا میشه با قیمت مناسب تر.هر چی جلوتر میریم ماشین های کیش فرسوده تر میشه الان تو خیابون کیش پر شده از ماشین های فرسوده و موتور شارژی که بدون صدا از کنارت با سرعت رد میشه ماشین زنگ زده ای که هیچ زیبایی نداره البته ماشین زیبا با قیمت نجومی هم هست چه اشکالی داره تو این شرایط ماشین ایرانی مدل بالا باشه قشر متوسط جزیره هم حق دارن تو این گرمای جزیره سوار ماشینی بشن ک حداقل ی مدت اذیت نکنه و یه پات تعمیرگاه نباشه از قدیم گفتن سواره از پیاده خبر نداره

  3. متاسفم برای نویسنده این متن که خودرو های بی کیفیت ایرانی رو به ماشین های قدیمی خارجی ترجیح میدن این یک ویژگی بارز جزیره با جمعیت خیلی کم بود که هیچ ضرری هم برا تولید ملی ندار و باعث جلوه خاصی برای جزیره میشد که متاسفانه دارن خود کیشوندان به جای حل مسئله صورت مسئله پاک میکنن شما بهترین ماشین روز دنیا با ۵۰ هزار درهم میخری درحالی که همین قیمت رو باید بدی پارس بخری بیاری کیش…تاسف اوره

    • برای این مسله تنها جواب ماشین ایرانی هست وگرنه کی بدش میاد ماشین خارجی صفر سوار بشه به قیمت ۵۰ هزار درهم.الان ی ماشین۲۰۰۸ رو تو جزیره میگن این قیمت اون اگه شانس داشته باشی و هر روز تعمیرگاه نباشی .کیشوندا نمیتونن این مسله رو حل کنن چون دست اونا نیست اونا ناچارا با این شرایط بسازن.

  4. سلام شما اشتباه تیتر زدین ماشین های با عمر بیش از ده سال از خودرو های صفر داخلی ارزشمند تر و بهتر هستن

  5. آشغال ترین ماشین خارجی ۲۰ ساله سگش شرف داره به ماشین تولید ایران

  6. ۳ سال از ورود خودرو خارجی به کیش میگذره و خودرو های داخل کیش داره روز به روز فرسوده تر میشه باید یا ورود خودرو به کیش ازاد بشه یا حداقل بصورت یک سال خودروهای پلاک ملی کیشوندان رو که مدل بالای سال ۹۵ هست و از نظر ظاهری تر وتمیز هست اجازه بدن به کیش وارد بشه البته بصورت موقت تا تعیین تکلیف خودرو خارجی

  7. سازمان باید یک تصمیم درست حسابی بگیر یا مجوز ورود خودرو خارجی را از دولت برای کیش اوکی کنه یا بزاره حداقل ماشین مدل بالا و با کیفیت مثل دنا پلاس ، پارس، ال نود، کوئیک r
    رانا ،پژوه ۲۰۷ و…..که ظاهر خوبی نسبت به خودروها مدل ۲۰۰۷ به پایین دارند و در کیش تردد میکنن و هر روز جاشون در تعمیرگاهه صادر کنه

  8. باید مثل بقیه مناطق ازاد که خودرو تولید داخل درش استفاده میشه اجازه ورود و تردد خودرو تولید داخل برای کیشوندان تا زمان ورود خودرو خارجی ازاد باشه اقایان سازمان باید اینکار انجام بگیره ۳ سال به بالا مردم داری اذیت میکنی

  9. مدیران سازمان در خواب عمیق هستند با این تصمیم گیرهاشون مردم رو سرگردان کرده اند قبلا که ورود خودرو پلاک ملی دست گمرک بود حداقل یک ماه اول تمدید میکردن بعد ماه دوم یه مبلغ عوارض میگرفتن که بنفع سازمان بود و دوباره ماه سوم هم با سند یا نامه محل کار تمدید میشد حداقل طرف اینقدر هزینه میکرد سه ماه میتونست خودرو خودشو بیاره و استفاده کنه حالا چی ۳۰ تا ۴۰ روز شده تردد اخه مگه دیونه طرف نزدیک به ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ هزینه کنه برای یک ماه کرایه ها حمل نقل جدید بردن بالا

  10. اتومبیل برای کیش، دو سر تحریم شده. دریغ از تصمیم و اقدام.

  11. واقعا چه ایرادی داره با توجه به اینکه در تمام دنیا دنبال ایجاد جاذبه های جدید گردشگری هستن برای کیش تمایز قایل بشن و اجازه بدن که با استفاده از اینهمه رمز ارزی که در داخل همین جزیره همین الان تولید میشه و یا ارز ایرانی های خارج از ایران ماشین های با مدلهای بالای ۲۰۱۹ وارد کنند که هم به نوعی جاذبه گردشگری باشه و هم قیمت ماشین ها رو‌تعدیل کنه و هم فرسودگی ماشین ها رو تا حدودی جبران کنه،به این ترتیب ارزی هم خارج نشده و هم آورده مناسب در آینده این منطقه خواهد داشت،به یقین ورود ساینا و تیبا و دنا و در آینده با آزاد شدن ورود ماشین بی کیفیت داخلی پراید ‌پیکان، به شدت باعث از دست رفتن یکی از وجه تمایزهای این جزیره با سرزمین اصلی و هم آلودگی و هم ترافیک بسیار زیاد خواهد شد،
    کاش کمی انسان دلسوز و آشنا به مسائل گردشگری در این سیستم های تصمیم گیر بودن که میفهمیدن درسته در کوتاه مدت ممکنه با ورود تیبا و ساینا یه عده از شر موتور شارژی راحت بشن ولیکن در بلند مدت از جاذبه گردشگری و در نهایت برتری این جزیره خواهد کاست به یقین و همین ماشین ها با توجه به رطوبت و آب و هوا جوابگوی این منطقه نخواهند بود.به نظر من هرگز نباید مجوز ورود ماشین داخلی داده شود چرا که اگر ورود آزاد بشه قطع به یقین به مرور زمان‌ ورود هر ماشینی با هر کیفیتی آزاد میشه و در نهایت یکی از برتری های بصری جزیره که دیدن ماشین های مدل بالا و متفاوت با سرزمین اصلی بود نیز از دست خواهد رفت و این یعنی کاهش گردشگر و در نهایت این یعنی ضرر همه کیشوندان عزیز.
    به نظر مسولین دلسوز جزیره تمام تلاششون باید فشار به ارگان‌های تصمیم گیر برای استفاده از رمز ارز و ارز ایرانی های خارج نشین که در همین کشورهای عربی اطراف کیش زندگی می کنند باشه که از این ارزها برای ورود تجهیزات به روز گردشگری و ماشین های به روز و هر انچیزی که ارزش افزوده را با ورود گردشگر بیشتر ایجاد می کنه بگذارن

  12. ازتون خواهش مى کنم تردد ماشین هاى تولید ملى و توى کیش آزاد نکنین ،اجازه بدین کیش متفاوت باشه با شهرهاى دیگه ایران

  13. کیش قطب گردشگرى ایران هست ، اگر قوانینى که در کیش هست متفاوت با بقیه شهرها نباشه ،چطور توقع داریم جذب توریست کنیم،یکى از اصلى ترین مسائلى که توریست جذب کیش مى شده تردد بهترین ماشین هاى آمریکایى بوده که باعث مى شده کیش و تبدیل به شهرى متفاوت از شهرهاى دیگه از نظر ظاهرى کنه ،تردد خودروى ملى در سطح کیش مساوى هست با نقض صد در صد قوانین جزیره کیش

  14. واقعاً تعجب مى کنم چه شخصى حاضره سوار ماشینى بشه که خیلى سریع تا دو تا گاز آدم باهاش میده موتورش میسوزه ،که جالبیش این جاست به جاى همون پولى که واسه ماشین به ظاهر صفر تولید ملى میده میتونه سوار ماشین خارجى با کیفیتى بشه که تو آب و هواى کیش هم به راحتى دووم میاره هم از نظر قدرت موتور و هر چیز دیگه به شدت در درجات بالاترى هست

  15. اگر واردات آزاد بشه حق با دوستانی که میگن حیف هست داخل جزیره ماشین تولید ملی بیاد اما اگه آزاد نشه بهتره ورود خودرو حداقل تا آزاد شدن واردات برای کیشوندان آزاد بشه.
    چرا باید ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان پول برای ماشین ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ داد؟ کلا پوسیده و فرسوده شدن همشون. اگر جواب منطقی برای این سوال دارید حق با اونایی که میگن خودرو داخلی وارد نشه اما اگر غیر از اینه باید تا آزاد شدن واردات خودرو داخلی اجازه ورود داشته باشه .
    انصافا از جزیره چی مونده؟
    قیمت خونه های بی کیفیت با قیمت نجومی !
    ماشین هایی که ۲۰۱۷ بین ۵۰ تا ۸۰ بودن الان شدن ۶۰۰ تا ۹۰۰ !
    فرهنگ بالای مردم ؟!!!!

    همین روند ادامه پیدا کنه جزیره میشه واسه یه تعداد آدم که دور هم باشن البته تا مدتی که بعد اونا هم غرق میشن و تماااام…

  16. خودرو ملی برای هوای گرم کیش سازگار نیست ماشین نو بعد از چند ماه کم آورد