کد خبر : 19646
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 مرداد 1399 - 3:33

تنوع بخشی به شیوه‌های آموزش دانش آموزان ضرورت عصر کرونا

تنوع بخشی به شیوه‌های آموزش دانش آموزان ضرورت عصر کرونا

استفاده از قابلیت‌های رادیو ملی و محلی برای توسعه آموزش و پرورش به‌ویژه برای نقاط محروم کشور می تواند در شراط کرونا مثمر ثمر واقع شود.

یادداشت | مصیب شیرانی مدرس و فعال محیط زیست در کیش

بیماری همه گیر کرونا یکی از بزرگترین اختلالات در آموزش و پرورش در جهان است که تاکنون شناخته شده است و بیش از ۹۰٪ از جمعیت دانش آموزان جهان را تحت تأثیر قرار داده است.

بسیاری از کشورها برای اطمینان از این که یادگیری هرگز متوقف نمی شود به آموزش از راه دور مبتنی بر اینترنت روی آورده‌اند.

با این حال، براساس یک مطالعه اخیر توسط موسسه آمار یونسکو (UIS) و کارگروه معلمان، حدود ۸۲۶ میلیون دانش آموز (۵۰٪)، به کامپیوتر دسترسی ندارند. حدود ۷۰۶ میلیون دانش آموز فاقد دسترسی به اینترنت و ۵۶ میلیون نفر در مناطقی زندگی می‌کنند که تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه نیستند. بسیاری از کشورها مجبور بودند به سرعت راه‌حل‌های مؤثر را پیدا کنند و ثابت کرد که تلویزیون و رادیو جایگزین خوبی در زمینه‌ای هستند که امکان یادگیری آنلاین وجود ندارد.

نیازها چیست؟

در کشور ما در شرایط کنون تهیه تبلت یا گوشی هوشمند برای بیش از ۴۰ درصد دانش آموزان کشور امکان‌پذیر نیست. افزایش سرسام آور قیمت گوشی هوشمند، تعرفه‌ زیاد اینترنت، سرعت کم و قطعی مکرر و هزاران مشکل دیگر در کشور وجود دارد و این شرایط در استان‌های محروم خیلی بدتر می‌باشد.

لذا برای سال تحصلی جدید باید بر تنوع روش‌ها و ابزارهای آموزشی تمرکز کرد و گزینه‌های آموزش را تنوع بخشید.

آموزش رادیویی یک راهکار ارزان و همه گیر و بدون محدویت

با این وجود، راه‌اندازی و استفاده از رادیو و تلویزیون به‌عنوان ابزاری برای ارائه آموزش از راه دور چالش‌های اساسی مانند:

عدم دسترسی به محتوای آموزشی در قالب های صوتی و تصویری

مشکلات کشورها برای تولید محتوا از نظر کمیت و کیفیت در زمان کوتاه

عدم همکاری های از قبل موجود برای طراحی و پخش محتوای آموزشی.

نیاز به برقراری ارتباط و همکاری بین متخصصان آموزش و پرورش و متخصصان بخش صدا و تصویر برای تولید برنامه های آموزشی.

عدم دانش و تخصص در نظارت و ارزیابی یادگیری …

اجرای موفقیت آمیز آموزش‌ها براساس تجربیات جهانی در سه جنبه اصلی باید متمرکز باشد: همکاری، عمل‌گرایی و رویکرد یادگیرنده محور است که بدون همکاری موفقیتی حاصل نمی شود.

همکاری بین پخش‌کنندگان، مسئولان آموزش و پرورش و مربیان عامل اصلی موفقیت در اجرای برنامه‌های آموزشی مبتنی بر رادیو و تلویزیون است.

آموزش مبتنی بر رادیو در عصر کرونا

امروزه با مختل شدن آموزش به‌واسطه کرونا برای میلیاردها دانش آموز در سراسر جهان، آموزش رادیو اهمیت خود را به‌عنوان یک وسیله مؤثر، قابل اعتماد و بسیار شخصی در یادگیری که می تواند به میلیون‌ها دانش آموز را فارق از اینکه در کجا قرار دارند را تحت پوشش قرار دهد. 

در حالی که وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، درحال تلاش برای اقدامات یادگیری جایگزین(تولید نرم افزار شاد)  است بسیار از دانش به دلیل عدم دسترسی به اینترنت و یا حتی داشتن گوشی هوشمند امکان استفاده از فرصت آموزشی را از دست می‌دهند.

اما  استفاده از رادیو مزایای زیادی دارد. تجربیات جهانی از تاثیرات شگرف این وسیله در بسیاری از کشورها حکایت می‌کند. اگر یادگیری و آموزش رادیوی دروس مدرسه مبتنی بر برنامه درسی را تدوین کنیم، رادیو می‌تواند نقش مهمی در فراهم آوردن فرصت‌های یادگیری ایفا کند.

یادگیری صوتی مزایای اضافی را به همراه می‌آورد، زیرا نشان داده شده است که دانش آموزان در حفظ کردن تمرکز به دانش آموزان کمک می‌کنند. 

آموزش رادیویی می‌توان محدویت سنی آموزش حضوری را نیز حل نماید. به باز ماندگان تحصیل نیز کمک نماید.

پروژه‌های موفقیت آمیز رادیویی آموزشی هم به برنامه‌ریزی جامع و هم پیچیده نیاز دارند. تیم برنامه ریزی آموزش رادیویی باید در چندین زمینه فنی، اجتماعی و آموزشی دانش و توانایی داشته باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

css.php