• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
6

نقاهتگاه اتفاق مهمی در کنترل کرونا بود/ باید به فاصله‌گذاری اجتماعی عادت کنیم/ مجبور بودیم بازگشت کیشوندان را تدریجی کنیم +ویدئو

  • کد خبر : 18891
  • 19 اردیبهشت 1399 - 19:05
نقاهتگاه اتفاق مهمی در کنترل کرونا بود/ باید به فاصله‌گذاری اجتماعی عادت کنیم/ مجبور بودیم بازگشت کیشوندان را تدریجی کنیم +ویدئو

دکتر مریم ستاریان گفت: هنر جزیره کیش در کنترل بیماری این است که از این به بعد فاصله گذاری اجتماعی را سرلوحه کارهای خود بگذاریم.

اوایل اسفند ۹۸ با اعلام ورود کرونا به کشور، تدابیری برای مقابله با این ویروس مهاجم گرفته شد، شرایط خاص جغرافیایی و توریستی جزیره کیش، این الزام را به‌وجود می‌آورد تا این تصمیماتبرای جزیره  بومی‌سازی شود، گرچه به‌زعم بسیاری برخی تصمیم‌گیری‌ها بیش از حد سخت گیرانه و فراتر از مصوبات شورای مبارزه با کرونای کشور بود، اما خوب یا بد، عده‌ای در این ایام چه در بحث تصمیم‌گیری و چه در بحث اجرا، تلاش فراوانی در جبهه مبارزه با کرونا و خدمت رسانی به کیشوندان داشتند.

خانم دکتر مریم ستاریان یکی از این افراد است که زحمات زیادی در این راه کشیده است، خانم دکتری که با شنیدن صحبت‌هایش مشخص می‌شود که بسیاری از تصمیم‌گیری‌های این چند مدت کیش، با دیدگاه او سازگاری داشته است. تصمیم‌ گرفتیم با ایشان گفتگویی داشته باشیم تا از نحوه فعالیت‌های این چند مدت‌شان بیشتر آشنا شویم و توصیه‌های پزشکی لازم را در این رابطه جویا شویم.

  • کیشوندنیوز: خودتان را معرفی کنید و بفرمایید یک پزشک چه وظیفه ای در مرکز توسعه سلامت برعهده دارد؟

مریم ستاریان هستم، پزشک واحد بیماری‌های عفونی و غیر عفونی، سال ۸۶ دکترای مدیریت اورژانس را هم گرفتم و درحال حاضر در واحد بیماری‌های مرکز توسعه سلامت کیش مشغول به‌کار می‌باشم .

مرکز توسعه سلامت تنها نماینده دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در جزیره کیش است و همانند یک دانشگاه کوچک عمل می‌کند و از واحدهای مختلف بیماری‌ها‌، آموزش و طب کار تشکیل شده است.

یک پزشک در واحدهای مختلف وظایف خاص خودش را عهده دار است به طور مثال پزشکان واحد بیماری‌ها کارشان کنترل بیماری‌های عفونی و غیر عفونی و واگیر و غیر واگیر است، کنترل مطب‌ها و داروخانه‌ها در واحد کنترل و نظارت صورت می‌گیرد، پزشک واحد طب کار، معاینات سلامت شغلی را انجام ‌می‌دهد و باقی پزشکان نیز در مطب‌ها صبح و عصر خدمات درمانی ارائه می‌دهند.

قبل از همه گیری بیماری کرونا بیشترین فعالیت من و دیگر همکارانم در واحد بیماری‌ها روی بیماری‌های غیرواگیر مثل دیابت، فشار خون و… بود که اکنون بیشترین تمرکز روی بیماری کرونا است.

  • نظرتان را درباره بیماری کرونا بیان کنید و بگویید چه چیزی باعث شده این ویروس تا این حد ترسناک شود و مشکلات زیادی را به‌وجود آورد؟

همیشه با شروع فصل سرما بیماری‌هایی با نوع کرونا ویروس‌ها داشتیم و معمولا به‌عنوان سرماخوردگی‌های جزئی محسوب می‌شدند و درمان خاصی نمی‌خواست و بعد از گذشت دوره درمان فرد بیمار بهبود پیدا می‌کرد، تا اینکه سال ۲۰۰۳ با اپیدمی سارس مواجه شدیم، سارس نوعی کرونا ویروس تغییر شکل یافته است که خوشبختانه وارد ایران نشد، سال ۲۰۱۲ بیماری مرس را داشتیم.

بی شک ترسناک بودن این بیماری را می‌توان به نوع انتقال آن به افراد نسبت دهیم، و این که این بیماری شناخته نشده است و با تمام کرونا ویروس‌هایی که می‌شناسیم فرق می‌کند.

بیماری کرونا با سرایت پذیری بالایی دارد و تا وقتی که واکسنی علیه آن ساخته نشود بسیاری را درگیر و جان بسیاری را می‌گیرد.

هنوز بسیاری از الگوهای رفتاری بیماری ناشناخته است، اکنون ۲ نفر از بیماران مثبت ما حدود ۵۰ روز است که درگیر هستند و ممکن است حدود یک سال دیگر هم بیمار باشند و این بیماری را به دیگران منتقل کنند، این در صورتی است که اکثر بیماران حدود ۲۰ روز بیشتر درگیر بیماری نیستند، پس ما چون هنوز بیمار و الگوهای رفتاری این بیماری را نمی‌شناسیم به همین دلیل برایمان ترسناک و مشکل آفرین بوده است.

  • کیشوندینوز: از وظیفه و مسئولیت تان در این ایام برای مخاطبین ما کمی صحبت کنید.

زمانی که اپیدمی در چین شروع شد، زنگ خطر این بیماری در جهان زده شد و ما هم در ایران شروع به مطالعه دستورالعمل های سازمان جهانی بهداشت و تحقیق درباره این بیماری کردیم و آموزش‌های لازم را دوره دیدیم، تقریباً ۵ الی ۶ بهمن ۱۳۹۸ قبل از اپیدمی کرونا در کشور، در بیمارستان‌کیش دوره یک روزه در خصوص این بیماری برگزار کردم تا اطلاعات بیشتری به پزشکان منتقل کنم و برای دیگر پزشکان و دندان پزشکان و آزمایشگاه‌ها در گروهای مجازی آموزش‌های بهداشتی ارسال شد، و از زمانی که اولین موارد در قم بستری شد کار ما در جزیره به طور جدی‌تری شروع شد.

بعد از شروع اپیدمی در ایران بروشور و پنفلت‌های آموزشی را طراحی کردم و همراه ماموران بهداشت محیطی شروع به بازرسی رستوران‌ها و هتل‌ها کردیم و از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی به مردم آغاز شد.

تمام این اقدامات تحت پوشش کمیته کرونا با ریاست دکتر رضانیا انجام شد و من رابط بین تیم مدیریت و تیم عملیاتی بودم.

  • راه اندازی نقاهتگاه و خدمات رسانی به افراد در قرنطینه

از جمله اقداماتی که انجام دادیم این بود که هر بیماری که بستری می‌شد چه مثبت و چه منفی، نمونه مثبت در نظر گرفته می‌شد و اطرافیان بیمار و هر کسی که با شخص در ارتباط بود را مورد بررسی قرار می‌دادیم.

مشکل اصلی از زمانی شروع شد که بیمار در قرنطینه و یا ترخیص شده بود، در قرنطینه خانگی طول درمان را بدون سرویس و خدمات دهی سپری می‌کرد و این باعث می‌شد برای تهیه لوازم مورد احتیاجش قرنطینه را رعایت نکند.

این جا بود که در کارگروهی که برای بازگشت مسافران تشکیل شده بود، مسئله خدمات به بیماران را مطرح کردم و گفتم برای کنترل بیماری باید الان به بیماران و خانواده های آنها در جزیره رسیدگی شود تا بتوانیم جلوی گسترش بیماری را بگیریم، و اگر این خدمات را به این ۵۰ خانواده ارائه ندهیم عملاً توان این را نداریم که نظارتی به کل کار بازگشت مسافران انجام دهیم.

در نهایت با حمایت سازمان منطقه آزاد کیش و معاونت پشتیبانی طرحی که عنوان کرده بودم با موفقیت اجرا شد و کارپردازهایی تعیین شدند که به کار خانواده‌ها در قرنطینه رسیدگی کنند و همین کار کمک بزرگی در کنترل بیماری در جزیره کرد.

راه اندازی نقاهتگاه با بالاترین سطح استاندارهای بهداشتی در کل کشور به همراه سرویس پرستاری از بیمارستان، یکی دیگر از جمله اقدامات بود، با این کار فرد بیمار بعد از ترخیص با قرار گرفتن در نقاهتگاه اطرافیان خودش را در معرض بیماری قرار نمی‌داد.

تمام موارد بالا اقداماتی بود که برای بیمار و اطرافیان بیمار انجام شد ولی خب این کارها برای قطع زنجیره کرونا کامل نبود، در سطح شهر از کمک سازمان به‌ویژه معاونت فرهنگی، اجتماعی و دیگر نهادها برای کنترل اپیدمی استفاده کردیم.

  • برنامه ریزی برای بازگشت کیشوندان از سفر

وقتی که بیماری در جزیره کنترل شد، حالا با مقوله بازگشت مسافران روبه رو شدیم، در کارگروه بازگشت مسافران  این پیشنهاد را مطرح کردم که برای درگیری کمتر و کنترل بهتر، باید ورود مسافر به جزیره تدریجی صورت پذیرد وگرنه اتفاقات خوبی رخ نمی‌دهد، اگر تعدادی از این مسافران بیمار باشند حجم کاری بیمارستان زیاد می‌شود و این خطرناک است و تمام زحمات کادر درمان و دیگر ارگان‌ها برای کنترل بیماری در کیش از بین می‌رود.

تصمیم گرفته شد که بازگشت به‌صورت تدریجی صورت بگیرد و با فرض اینکه ۲۰ درصد مسافران بیمار باشند این کار انجام شود، که دیگر تنشی به بیمارستان وارد نشود و اتفاق بدی برای بیمارستان و کارکنان بهداشت رخ ندهد، خدا را شکر مشکل خاصی پیش نیامد و بازگشت تدریجی مسافران نشان دهنده عملکرد خوب این کارگروه بود‌، با اینکه کاستی‌هایی داشت و عده‌ای رعایت نکردند ولی باز هم این کارگروه عملکرد خوبی نشان داد.

تمام این مجموعه اقدامات صورت گرفته در جزیره کیش ، برای مقابله با بیماری ناشناخته ای که به صورت پاندمی جهان را در برگرفته، کار بزرگ تیمی بود که با توجه به تجربه و مطالعاتی که داشتم بخشی از این کار برعهده من قرار گرفت، اما این تازه شروع کار است باید یک سری از مسائل فرهنگ سازی شود و مردم موظف به رعایت آنها باشند.

  • کیشوندنیوز: شنیده‌ایم که در کارهایتان بسیار اکتیو و فعال هستید و در این ایام هم همینطور عمل کردید، چه دلیلی باعث شد که شما با همه توان و انرژی خدمت رسانی کنید؟

خب اولین دلیل اینکه من نیروی بهداشت هستم و یک نیروی بهداشتی یعنی خدمت به مردم ، بیشتر وقت‌ها مردم کار نیروهای بهداشت نمی‌بینند، به‌طور مثال یک کارمند بهداشت محیط را کسی نمی‌شناسد ولی حیطه کاری‌اش خیلی وسیع است و بحث نظارت بر بهداشت در مکان‌های عمومی را برعهده دارد.

دومین دلیل اینکه من مدیریت خواندم باید از درسی که برایش زحمت کشیده‌ام جایی استفاده کنم و با همکاری دیگر ارگان‌ها بتوانیم این بحران را پشت سر گذاشته و کسب تجربه کنیم و در نهایت اینکه روحیات من همیشه همین بوده است.

  • کیشوندنیوز: چند وقتی است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گزارش های آماری بیماران کرونا تعدادی از بیماران را خوشحال معرفی می‌کنند، منظور از بیماران خوشحال یعنی اینکه ویروس ضعیف شده است؟

خیر، منظور شناسایی افراد با ظاهری سالم و بی علامت ولی در عین حال ناقل است؛ در یک ماه گذشته با توجه به کمبودهایی که در تعداد کیت تشخیص داشتیم این امکان نبود که از تمامی افراد تست CPR گرفته شود و وقتی فرد تعداد روزهای درمان را طی می‌کرد دوباره تست از وی گرفته نمی‌شد که دقیق مشخص کند که بیماری کامل از بین رفته است یا نه، ولی الان چون کمبود وجود ندارد از تمامی افراد چه فرد بیمار و چه خانواده و اطرافیان آن تست گرفته می‌شود و در این غربالگری‌ها بسیاری از ناقلین شناخته می‌شوند که به عبارتی بیمار خوشحال به آن‌ها گفته می‌شود، طبق آمارها تقریبا از هر ۱۰۰ نفر افرادی که این ویروس را می‌گیرند، ۸۰ نفر ناقل (خوشحال) هستند، حدود ۲۰ نفر هم علامت بیماری را دارند که تقریبا ۲ نفر از این ۱۰۰ نفر هم از دنیا می‌روند.

  • کیشوندنیوز: به عنوان حرف آخر اگر توصیه و نکته‌ای برای مخاطبان دارید بیان کنید.

خدا را شکر تا الان خوب موفق بودیم، اما هنر جزیره کیش در کنترل بیماری از این به بعد است، اگر می‌خواهیم بگوییم که از نظر بهداشتی شهری متفاوت با سایر نقاط هستیم و می‌توانیم اقدامات خوبی را انجام دهیم، این است که از این به بعد فاصله گذاری اجتماعی را سرلوحه کارهای خود بگذاریم موارد بهداشتی را دقیق رعایت کنیم.

وظیفه ما هم در پسا کرونا همین است که باید آموزش بدهیم که مردم فاصله‌گذاری اجتماعی را جزو سرلوحه زندگیشان بگذارند، چطور خرید کنیم، سرکار برویم، استریل کنیم، دست‌هایمان را بشوییم و… همه ما باید نماینده بهداشت سلامت باشیم و به دیگران هم تذکر بدهیم، هر کسی در محیط زندگی خودش باید بداند که چگونه می‌تواند این دو اصل فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت اصول بهداشتی را رعایت کند.

ویروس کرونا در کنار همه بدی هایی که داشت، بالا بردن سطح بهداشت مردم و همبستگی بیشتر از جمله خوبی‌های این ویرروس بود.

انتهای خبر: ملیحه سادات ذاکررضوی – مرتضی رضایی – سمیه نوبهار

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=18891
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۷
  1. واقعا شرم آور است . یک ماه مردم را به شهر و خانه خود راه ندادید و بهانه کردید کرونا است ،حالا با کدام منطق قرنطینه رفع شد و مسافر می آید ؟ چه اتفاق خاصی در این یک ماه رخ داد ؟ دو رفتار متضاد در پیش گرفته شده در حالی که شرایط ثابت است . درنتیجه یا آن موقع غلط عمل شده و یا الان غلط عمل می شود . ولی متاسفانه کسی نیست باز خواست کند .

  2. می فرماید همه یکی های مثبت و منفی را مثبت تلقی کردیم و خانواده های آنها را قرنطینه کردیم . چه حرف خودخواهانه ای . فرد است کرونایش منفی شده و خانواده‌اش در قرنطینه بودند با آن شرایط که اعتراف می کنند برنامه‌ای برای تامین نیازهای آنها تدوین نشده بود . این افراد بودند که دو ماه برای کیش و کیشوندان برنامه ریختند و حالا با افتخار از عملکرد خود می گویند . من گفتم ، من رفتم در آن کار گروه عضو شدم ، من تصمیم گرفتم ، من دیدم . من من من . چند بار از این کلمه من استفاده کرد این خانم برای افتخار به آزار مردم . و جالب ترین جمله این بود که فرمودند من رفتم در آن کار گروه عضو شدم ، یعنی کارگروه یک چیزی مثل کتابخانه است که می روند عضو می شوند نه اینکه هر اداره به اقتضای کار و عملکردی که در موضوع کار گروه دارد در آن شرکت کند .
    ممنون از کیشوند نیوز بابت این مصاحبه و فایل تصویری آن برای ثبت در حافظه تاریخی جزیره کیش

  3. فقط ببین چقدر حق الناس افتاد گردن شما با این تصمیم گیری های خاصی که کردی
    دلم نمیاد زحمت هایی که کشیدید رو نادیده بگیرم.اما مطمئن باشید پای مسافران به جزیره باز بشه،همچنین آمار ابتلا بالا خواهد رفت که خودتون گیج می شید.
    ایجاد قرنطینه در جایی جزو وظیفه دولت یا حکومت هست.شما مغرورانه این کار رو کردید و با افتخار هم ازش یاد می‌کنید.یک مایع ضد عفونی دست رو سازمان حدود دویست هزار تومان برای فروش گذاشته بود.همه اسفند و فروردین رو من با الکل صنعتی برای ضد عفونی سر کردم.اما اردیبهشت که آمدم شهر خودم،با دویست هزار تومان یک ساک پر از انواع شوینده های ضد عفونی و ماسک و پد الکل خریدم و تا آخر سال هم برام کافیه.
    هنر خاصی نکردید که هیچ،ی عالمه حقوق طبیعی مردم رو هم زیر پا گذاشتید.
    خیلی زشت هست که بیشتر داروخانه های شیک این شهر،ماسک نداشتن،الکل ضد عفونی نداشتن،پد الکل نداشتن
    خانوم دکتر پز چیو میدی خواهر من؟
    این من من گفتن ها،زشته،
    شما رو انداختن جلو،خیلی شیک و مجلسی تمام عملکرد ناقص خودشون رو با یه مصاحبه به نام خودت بیان کردی.
    توی این مصاحبه اونقدر ادله دادگاه پسند هست که با ی وکیل میشه ازتون شکایت کرد و خسارت زحمات مالی وارد شده رو گرفت.
    بیشتر به اعتراف شبیه میدونم که تهشو در حضور خبرنگار محترم،امضا کردید!!!

    • حق با شماست. یک ماسک سه هزار تومانی را تو کیوسک های زیر نظر سازمان ۳۶ هزار تومان می فروشند ، پد الکلی نیست ، استحضارها و پل بسته ای ۶۸ هزار تومن . از سرزمین اصلی هم بخری دو هفته طول می‌کشه پست براتون بیاره ، خانم دکتر به چی افتخار می کنید؟

  4. لوگو میکروفونتون در مصاحبه به دلیل سفید بودن و روشن بودن مشخص نبود
    صرفا جهت اطلاع رسانی

  5. وقتی قانونی برای بازخواست تصمیم گیران نباشد ، مردم بازیچه دست کسانی می شود که افق دیدشان تا نوک بینی شان است. این خانم پر ادعا جواب نداد چطور تا خرداد مردم را به خانه خودشان راه ندادند ؟ کاری که در تاریخ فقط در خصوص رژیم صهیونیستی خوانده و شنیده بودیم .از اول خرداد انگار کرونا تمام شد ، مسافری بود که به کیش سرازیر شد .مردم کیش مظلوم و بی پناه بودند .هیچکس از حق آنها دفاع نکرد وگرنه این خانم و امثال ایشان در دادگاه پرونده داشتند به خاطر اجحاف و ظلم به مردمی که دو ماه اجازه ورود به منزل خودشان را نداشتند .حالا بعد از یک سال آسمون ریسمون می کنند انگار مردم یادشان رفته