به گزارش کیشوند نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بندرعباس، سهمیهبندی بنزین بر بسیاری از مشاغل از جمله صید و صیادی اثرگذار بوده و لطمه سنگینی را به این قشر وارد آورده است. در سهمیهبندی سوخت قایقهای صیادی بیتدبیری اساسی دیده میشود که با در نظرگرفتن سهمیه ۳۰۰ لیتری نقدی سبب خانهنشینی بسیاری از صیادان خواهد شد.
میزان مصرف سوخت قایقهای صیادی تابع فرمول خاصی به نام فرمول «فائو» است و مثلا برای یک قایق با قدرت موتور ۴۸ اسب بخار در ۱۵ روز حدود بیش از ۷۰۰ لیتر بنزین نیاز است و این در حالی است که هنوز قایقها بعد از گذشت ۳ ماه از سهمیهبندی سوخت، بلاتکلیفاند.
مصرف شناورهای صیادی به مسافت طیشده و اینکه در کدام مسیرهای دریایی صید ماهی انجام میدهند هم بستگی دارد بهطوری که برای مسیرهای نزدیکتر به ساحل روزانه ۲۵۰ لیتر سوختگیری و برای راههای دورتر ۴۰۰ لیتر سوختگیری انجام میشود.
آن دسته از صیادانی که هنوز موفق نشدهاند گواهینامههای قدیمی خود را تعویض کنند، نیز نمیتوانند همین سهمیه ۳۰۰ لیتری را دریافت کنند و شرایط برایشان سختتر شده است.
سهیمه ۳۰۰ لیتری برای چند روز صیادان کافیست و سوختگیری قایقها با نرخ آزاد علاوه بر اینکه به اقتصاد و معیشت خانواده صیادان صدمه میزند منجر به افزایش نرخ ماهی هم خواهد شد ضمن اینکه اگر قیمت ماهی متناسب با افزایش هزینه صید افزایش نیابد عملا صیادان توان کار با شرایط موجود را ندارند و بیشتر آنها به دریا نمیروند.
شهرام رضایی مدیر برنامهریزی شرکت پخش فرآوردههای نفتی گفته است: سهمیه سوخت قایقها ۳۰۰ لیتر در ماه تعیین شده و از آنجائیکه امکان صدور کارت سوخت برای قایقهای صیادی وجود ندارد، بهصورت اعتبار به کارتهای بانکی مالکان این قایقها که توسط وزارت کشور در اختیار ما قرار میگیرد پرداخت خواهد شد.
این واریز نقدی پول سوخت قایقهای صیادی سیاست اشتباه دیگری است که به تدریج روحیه کار را از صیادان گرفته و در عمل موجب خانهنشینی تدریجی آنان خواهد شد.
ترسمان از این است که معضل دهه ۶٠ و ٧٠ تکرار شود
على بقاپور دریایى یکى از صیادان قدیمى محله پشت شهر بندرعباس در گفتوگو با فارس در بندرعباس بیان کرد: دیدارى را در همین خصوص با مسؤولان شیلات استان و حجتالاسلام عبادىزاده امام جمعه شهر بندرعباس داشتیم اما هنوز نتیجهاى حاصل نشده است.
وى به راکد ماندن صیادى در بندرعباس اشاره کرد و افرود: قیمت بالاى بنزین برایمان دردسرساز شده و اگر صیاد یک ماه بیکار بماند مجبور مىشود به قاچاق کالا روى بیاورد و همان معضل دهه ۶٠ و ٧٠ تکرار مىشود.
این صیاد اضافه کرد: شنیدهایم بنزین تخصیص یافته صیادان را ۴٠٠ لیتر در ماه محاسبه کردهاند که البته هنوز بهعلت مخالفت جامعه صیادى کشور تصویب نشده است.
بقاپور دریایى ادامه داد: ۴٠٠ لیتر در ماه به عبارتى حدودأ ١٢ لیتر در روز محاسبه مى شود در حالى که ما روزانه به ٢١٠ لیتر بنزین نیازمندیم.
این صیاد کهنهکار تصریح کرد: ١٢ لیتر در روز تنها ٣ مایل جواب مىدهد و ما را تا قشم هم نمىرساند در حالیکه براى صیادى بایستى تا پشت جزیره قشم و لارک در دریا پیش برویم.
وى افزود: صیادان حتى به روزانه ٧٠ لیتر هم راضى هستند و مقدار باقیمانده را حاضریم با قیمت آزاد سه هزار تومانى تهیه کنیم.
خواب ٣٠٠ قایق صیادى در اسکله صیادی پشت شهر طی یک ماهه اخیر
حسین نهنگ رئیس اتحادیه صیادان محله پشت شهر بندرعباس در این باره به فارس گفت: با مدیرکل شیلات هرمزگان ملاقاتی داشتیم و نیازهایمان را به مسؤولان اعلام کردهایم اما این جلسه بىنتیجه ماند.
وى افزود: پمپ بنزین اسکله صیادى پشت شهر آماده خدمات است و صیادان حاضرند حتى بنزین سه هزار تومانى خریدارى کنند اما پمپ را پر نمىکنند و مخازن آن خالى است.
نهنگ اظهار کرد: جالب است شرکت پخش فرآوردههاى نفتى به ما پیشنهاد مىدهد که خودتان شخصأ بنزین را از ما بخرید و مخازن پمپ بنزین اسکله صیادى پشت شهر را پر کنید و به ازاى هر لیتر ٣٢٠٠ تومان بفروشید. در حالیکه این کار یک عمل غیرقانونى است.
رئیس اتحادیه صیادان محله پشت شهر بندرعباس بیان داشت: چرا پس از گذشت چند ماه هنوز مشکل صیادان را برطرف نکردهاند و از نجابت این قشر مظلوم سوءاستفاده مىکنند؟
وى با بیان اینکه بالغ بر ٣٠٠ قایق صیادى بیش از یک ماه است به دریا نرفتهاند و در بندر خوابیدهاند، تصریح کرد: ١٢۵ قایق مجوزدار در پارکینگ بالاى اسکله و ١۵٠ قایق بدون مجوز در پارکینگ پائین این بندر صیادى متوقف شدهاند.
این صیاد باتجربه افزود: به پیشنهاد نیروی دریایی سپاه در خصوص پیوستن به بسیج دریایی لبیک گفتیم و حاضریم در این امر خداپسندانه سهیم شویم و در این راه خدمت کنیم اما بنزین نداریم که قایقها را بسیج کنیم. بیتدبیری دستمان را بسته است.
نهنگ گفت: صیادان شرمنده خانوادهشان شدهاند و یک ماه است بیکار ماندهاند و من نمىدانم چگونه خرج و مخارج زندگى خود را تأمین مىکنند.
این پیشکسوت جامعه صیادى، مردمان محله پشت شهر بندرعباس را مردمى انقلابى، متدین و ولایتمدار خواند و افزود: صیادان پشت شهرى در تمامى عرصهها همراه با نظام بودهاند و کماکان پرچمدار اسلامند و در راه امام و رهبرى استوار و همراهیشان با انقلاب شهره خاص و عام است.
وى در پایان به نقل خاطرهاى از دوران اوائل انقلاب و رشادت پشت شهرىها در آن زمان پرداخت و یادآور شد: خاطرم مىآیند در آن زمان به پشت شهرىها خبر رسید گروهک ضدانقلاب براى ترور شخصیتهاى انقلابى در اطراف مسجد فاطمیه بندرعباس کمین زدهاند که بلافاصله ما در قالب گروهى از این محله عازم مسجد فاطمیه واقع در مرکز شهر شدیم، تروریستها از حضور ما مطلع و نهایتأ منجر به درگیرى با آنان شد که در مقابل چشمانمان محمد ایرانمنش یکى از جوانان پشت شهرى را به شهادت رساندند و او را به رگبار بستند. قصدم از نقل این خاطره فقط اثبات عشق به انقلاب و دفاع از حریم ولایت توسط جامعه صیادى بود.
۳۰۰ لیتر در ماه برخی صیادان را خانهنشین میکند
دبیر و سخنگوی اتحادیه صیادان کشور در گفتوگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: شمار بالایی از قایقهای صیادی در استان هرمزگان از طریق دریا امرار معاش میکنند که با افزایش ناگهانی قیمت سوخت در کشور عملا توان به دریا رفتن ندارند و سهمیه ۳۰۰ لیتری در نظرگرفته شده برای صیادان آنهم به صورت نقدی اوج بیتدبیری است که برخی صیادها را خانهنشین میکند.
کامران آتین افزود: از همان اولین روزهای آغاز سهمیهبندی و افزایش قیمت سوخت با فرمانداریهای شهرهای ساحلی و استانداری هرمزگان نامهنگاری کردیم و پیگیر سهمیه سوخت صیادی شدیم و امیدواریم دولت سهمیه کافی برای صیادان در نظر بگیرد.
وی گفت: سهمیه قایقهای صیادی در استانهای جنوبی کشور هنوز ابلاغ نشده و امیدواریم سهمیه مناسبی متناسب با نیاز صیادان به آنان اختصاص یابد.
دبیر و سخنگوی اتحادیه صیادان کشور با بیان این که شناورها به میزان مصرف سوخت بالاتری برای طی مسافتهای دریایی نیاز دارند، خاطرنشان کرد: دولت تمامی ملاحضات در این زمینه را در نظر بگیرد.
آتین بر اهمیت ساماندهی شناورهای صیادی برای هدفمندشدن سهمیه اختصاصی نیز تأکید کرد و گفت: تعاونیهای صیادی محلی در این زمینه میتوانند به دولت کمک کرده و نقش محوری در این بخش را بر عهده بگیرند.