• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
1

در شش ماه نخست امسال ۲۵۰۰ تن کالا از کیش صادر شد

  • کد خبر : 1708
  • 01 آذر 1395 - 14:56
در شش ماه نخست امسال ۲۵۰۰ تن کالا از کیش صادر شد

موسوی افزود: حدود ۹۰ هزار تن از کالاهای داخل کیش نیز به سمت داخلی بارگیری شده و بالغ بر ۲۵۰۰ تن نیز صادرات به خارج از کشور داشته ایم

به گزارش پایگاه خبری کیشوندنیوز، اسماعیل موسوی، با اشاره به اینکه بندر کیش دارای سه حوضچه است که ۱۸ پست اسکله فعال دارد، درباره عمده فعالیت های این بندر گفت: عمده فعالیت های بندر کیش شامل جا به جایی و حمل و نقل کالای عمومی، لنجی و غیر لنجی به علاوه کانتینر هاست. البته تعدادی پست اسکله نیز در این بندر برای جا به جایی مسافر پیش بینی شده است.

وی در خصوص ظرفیت بندر کیش اظهار کرد: در بندر کیش برخی از اسکله ها به خاطر عمق آبخور کم یا پهلو گیری شناورهایی با سایز کوچک میزان کمتری از کالا را پذیرا هستند اما در این میان تعدادی اسکله نیز وجود دارند که قابلیت بیشتری در پهلوگیری شناورها دارند. به عبارتی هر پست اسکله در بندر کیش، بالغ بر ۵۰۰ هزار تن ظرفیت دارد.

مدیر عامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های منطقه آزاد کیش افزود: در واقع اسکله های بندر کیش، ظرفیت تخلیه و بارگیری بیش از ۶ میلیون تن کالا را منهای بخش نفتی و مصالح ساختمانی دارند. در واقع تعدادی از اسکله های این بندر قابلیت ۵۰۰ هزار تن و تعدادی دیگر بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن را دارا هستند که در مجموع می توانیم روی تخلیه و بارگیری ۶ تا ۷ میلیون تن کالا در وضع موجود حساب کنیم.

موسوی در خصوص بارگیری مواد نفتی بیان کرد: در حوزه نفتی ما محدودیت کمتری داریم و بسته به تقاضایی که در جزیره وجود دارد، این کار انجام می شود. در واقع به دلیل اینکه کالاهای نفتی به وسیله لوله تخلیه و بارگیری می شوند، لذا به هر میزان که تقاضا وجود داشته باشد می توان لوله اضافه و در مخازنی که امکان تعبیه وجود دارد، تخلیه کرد بنا بر این تناژ قابل توجهی از نفت و مواد نفتی را می توان از طریق بندر کیش تخلیه یا بارگیری کرد.

وی ادامه داد: در ۶ ماهه نخست سال کالاهای متفاوتی اعم از تجاری، حفاری، ساختمانی، مواد غذایی، مواد سوختی، متفرقه، کانتینر و… وارد جزیره شده اند.

مدیر عامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های منطقه آزاد کیش، میزان کالاهای وارداتی داخلی به کیش را بالغ بر ۶۰۰ هزار تن خواند و بیان کرد: در شش ماهه نخست سال بالغ بر ۶۰۰ هزار تن کالای داخلی و ۳۰ هزار تن کالای خارجی به کیش وارد شده است.

موسوی افزود: حدود ۹۰ هزار تن از کالاهای داخل کیش نیز به سمت داخلی بارگیری شده و بالغ بر ۲۵۰۰ تن نیز صادرات به خارج از کشور داشته ایم.

وی مجموع کامیون هایی که همراه لندینگ کرافت وارد جزیره شده اند را بالغ بر ۱۴ هزار و ۶۰۰ دستگاه خواند و گفت: بالغ بر ۱۴ هزار و ۶۰۰ دستگاه کامیون وارد کیش شده و نزدیک به ۱۵۶۰۰ دستگاه کامیون، کامیونت و … از بندر خارج شده اند.

مدیر عامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های منطقه آزاد کیش درباره تفاوت یک هزار دستگاه خارج شده از کیش اظهار کرد: این هزار دستگاه بیشتر که از کیش خارج شده اند، مربوط به ترانزیت است که از کشورهای دیگر وارد، و از طریق کیش به سرزمین اصلی وارد شده اند.

موسوی توضیح داد: حوضچه نخست بندر کیش، حدود ۱۴ هکتار وسعت دارد که پس از ساخت اسکله ۳۵ هزار تنی آماده پذیرش کشتی های اقیانوس پیما خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اسکله ۳۵ هزار تنی طی یک سال آینده به بهره برداری خواهد رسید گفت: اسکله ۳۵ هزار تنی در حال ساخت است لذا پیش بینی ما این است که طی یکسال آینده این بخش به بهره برداری برسد. در واقع ساخت این اسکله، این توان و امکان را به بندر کیش می دهد که کشتی های بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تن را پذیرش کند که برای جزیره مزیت بسیار مهمی را ایجاد می کند زیرا کمک می کند که کشتی ها مستقیما از مبادی تامین کالا و بدون سبک سازی وارد بندر کیش شوند و تخلیه بار کنند.

مدیر عامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های منطقه آزاد کیش ادامه داد: در حوضچه شماره یک بندر کیش، بالغ بر ۱۴ پست اسکله وجود دارد. در واقع درون این بندر اسکله های ۱ تا ۵ به کالاهای عمومی و تا ۳ هزار تن شناور اختصاص داده شده اند اما تعداد ۴ اسکله از شماره ۶ تا ۹ مخصوص کشتی های مسافر بری است.

موسوی افزود: اسکله های ۹ تا ۱۴ بندر کیش نیز مربوط به کالاهای تدارکات نفتی است که اغلب توان این را دارد که تا ۷ هزار تن را هم مورد پذیرش قرار دهد.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=1708
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.