• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

منابع آب آشامیدنی هر سه ماه یکبار شست‌وشو شوند/ چک‌های حشره شناسی در سایت بازیافت زباله انجام می‌شود

  • کد خبر : 15394
  • 06 اردیبهشت 1398 - 0:14
منابع آب آشامیدنی هر سه ماه یکبار شست‌وشو شوند/ چک‌های حشره شناسی در سایت بازیافت زباله انجام می‌شود

رئیس مرکز توسعه سلامت کیش از ساکنان جزیره کیش خواست تا حداکثر هر سه ماه یکبار منابع آب آشامیدنی منازل خود را شست‌وشو و ضد عفونی کنند و در حد امکان این منابع را در زیر سایه قرار دهند.

به گزارش کیشوند نیوز، دکتر محمدرضا رضانیا رئیس مرکز توسعه سلامت کیش در نشست خبری با اصحاب رسانه که به‌مناسبت هفته سلامت برگزار شده بود، گفت: هفته سلامت از ۱ اردیبهشت شروع و تا ۷ اردیبهشت ادامه دارد، سازمان جهانی بهداشت ۷ آوریل (۱۸ فروردین) را روز جهانی بهداشت معرفی کرده و که در ایران به دلیل اهمیت بالای موضوع سلامت ۷ روز اول اردیبهشت به‌عنوان هفته بهداشت معرفی شده است و در این هفت روز فعالیت های وزارت بهداشت و درمان در حوزه سلامت تدوین ، اطلاع رسانی و هماهنگی می‌شود. 

وی با توجه به شعار دسترسی عادلانه مردم به خدمات اولیه سلامت بیان کرد: مراقبت‌های اولیه بهداشتی راهی به‌سوی پوشش همگانی سلامت است که در سطح جهانی بالغ بر ۴۵% مردم از این خدمات عادلانه بی‌بهره هستند، اما در کشور ما به این گونه نیست و مردم به راحتی به مراکز بهداشتی دسترسی داشته و مراقبت‌های لازم صورت می‌گیرد. از همین رو در چهل سال گذشته با افزایش امید به زندگی، کاهش مرگ و میر و قطع بیماری هایی همچون سل و مالاریا روبه رو بودیم.

هزینه‌ در بخش بهداشتی، نوعی سرمایه‌گذاری است

دکتر رضانیا هدف نظام سلامت در سال های اخیر را کاهش بیماری‌های غیر واگیر همانند فشار خون، دیابت، افزایش وزن عنوان کرد و گفت: در جزیره کیش طرح نظام سلامت در حوزه بهداشت استقرار پیدا کرده و از همین رو ۲ پایگاه سلامت به کیش (کمپ سحر ، بازار دیپلمات) اضافه شده است، که در پایگاه های بهداشت مراقبین سلامت از طریق پرونده های الکترونیک سلامت، افراد تحت پوشش خود را شناسایی کرده و ارائه خدمات انجام می‌دهند، گاهی ارائه این خدمات به صورت منزل به منزل صورت می‌گیرد تا هیچ کس از چتر سلامت دور نماند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه سلامت فقط وزارت بهداشت متولی نیست بلکه همه ارگا‌ن‌ها در انجام آن نقش بسزایی دارند، گفت: اگر ما با حداکثر توان و بهترین امکانات هم خدمات ارائه دهیم تنها ۲۵% کار را انجام داده‌ایم، ۷۵% آن به مهارت‌های فردی و تعاملات بین بخشی با ارگان‌ها مربوط است. 

وی اظهار داشت: در جزیره کیش احتیاج به تعامل و همکاری در این زمینه داریم تا بتوانیم سلامت را در بین جامعه کیشوندی و گردشگران فراهم کنیم.

آموزش خود مراقبتی اولویت اصلی مرکز توسعه سلامت کیش در سال ۹۸

وی در خصوص فعالیت های بهداشتی سلامتی که در یک سال گذشته در جزیره کیش صورت گرفته این گونه بیان کرد: در سال ۹۷ مراقبت‌ها از مدارس و دانشگاه‌ها صورت گرفت و افرادی که در معرض بسیاری از بیماری‌ها از جمله: اصافه وزن، بیماری‌های روحی روانی بودند شناسایی و مشاوره‌های درمانی انجام دادیم.

برگزاری کلاسهای بهداشتی برای دانش آموزان، اجرای طرح واکسیناسیون فلج اطفال برای کودکان زیر ۵ سال، اجرا طرح وارنیش فلورائید، قرص آهن برای دختران، ویتامین D در مدارس با همکاری مربیان بهداشت از دیگر اقدامات ما در این سال بود.

وی گفت: خودمراقبتی فردی و سازمانی عمده تمرکز ما در بحث آموزش سلامت در سال جدید می‌باشد .

وی درخصوص رسیدگی به شکایات افزود: در ایام نوروز که یکی از شلوغ ترین ایام سال بود رسیدگی به شکایات را به کمتر از نیم ساعت رساندیم، به این صورت که بعد از ثبت شکایت یا گزارش تیم‌های بازرسی به محل اعزام و کارهای لازم صورت می‌گرفت.

چگونگی نظارت و کنترل بهداشت در سایت بازیافت زباله

وی در ادامه صحبت‌های خود به نطارت دقیق بر سایت بازیافت آب شیرین کن ها اشاره کرد و عنوان کرد: همواره ما نظارت دقیقی بر سایت بازیافت داریم و هر زمان که مورد مشکوکی مشاهده کنیم سریعا رسیدگی کرده و شورای سلامت را درجریان می گذاریم، تاکنون مورد مشکوک حشره ناقل بیماری مشاهده نشده است.

وی گفت: زباله های بیمارستان هم داخل خود بیمارستان بی خطر سازی می‌شوند و بعد به سایت بازیافت منتقل می‌شوند که خطری در سایت از طریق این زباله‌ها نداریم.

وی تصریح کرد: تنها خطر بزرگ در بازیافت  تجمع لاستیک‌های فرسوده بود، با پیگیری‌های شورای سلامت این لاستیک‌ها در سایت بازیافت خرد می‌شوند که دیگر از این بابت مشکلی نداریم.   

منابع آب آشامیدنی هر سه ماه یکبار شست‌وشو شوند

دکتر رضانیا نظارت بر تصفیه‌خانه‌های فاصلاب و آبشیرین‌کن‌ها را یکی دیگر از اقدامات مرکز توسعه سلامت کیش برشمرد و گفت: نمونه برداری از پساب تولیدی آبشیرین‌کن همواره صورت می‌گیرد، در شبکه آب شهری کنترل لازم را انجام می‌دهیم و تاکنون آلودگی میکروبی مشاهده نشده است.

وی به آلودگی آب در برخی مخازن خانگی اشاره کرد و گفت: تا قبل از ورود آب به مخازن خانگی نظارت و کنترل دقیق وجود دارد و از این بایت مشکلی نداریم، اما از زمانی که آب وارد مخازن خانگی می‌شود، به‌دلیل قرار گرفتن منابع در فضای باز، ارتباط مستقیم با نور خورشید و گاهاً باز بودن درب منبع، باعث شده که میزان کلر کاهش یافته و آب ذخیرسازی شده آلوده گردد.

وی ششت‌وشو ضدعفونی کردن منابع خانگی را برای هر ۳ ماه یکبار، داشتن سایه بان و محکم بودن درب منبع را از راهکارهای جلوگیری از آلودگی آب در مخازن خانگی عنوان کرد.

انتهای پیام */ ملیحه ذاکر رضوی

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=15394
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.