• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
3

شرایط مساعد جزیره کیش جهت ایجاد قرنطیه بین‌المللی اسب

  • کد خبر : 14812
  • 26 بهمن 1397 - 16:01
شرایط مساعد جزیره کیش جهت ایجاد قرنطیه بین‌المللی اسب

رئیس هیئت سوارکاری جزیره کیش گفت: در حال حاضر شرایط برای ایجاد قرنطینه بین‌المللی برای اسب‌ها فراهم است و در آینده بازرسان فدراسیون جهانی سوارکاری به این جزیره سفر خواهند کرد.

عباس نوربخش به تشریح آخرین وضعیت رشته سوارکاری در این جزیره پرداخت و اظهار داشت: مسابقات سوارکاری پرش با اسب به‌همت هیئت سوارکاری و موسسه ورزش و تفریحات سالم برگزار شد که عمده زحمت برگزاری آن بر عهده آقای سامی مربی مجموعه سوارکاری بود.

وی افزود: به‌تازگی اسب‌های جدیدی خریداری شده که آنها در مسابقه دهه مبارک فجر حاضر شدند، همان‌طور که دیدیم این اسب‌ها بالاتر از حد انتظار ظاهر شدند.

رئیس هیئت سوارکاری کیش یکی از مشکلات اصلی سوارکاران اسب در کشور را عدم وجود شرایط استاندارد برای شرکت دادن اسب‌ها در مسابقات اروپایی و آمریکایی عنوان و تصریح کرد: اسب‌های گران‌قیمتی در کشور داریم اما هر اسبی وارد کشور می‌شود، چون قرنطینه بین‌المللی در کشور وجود ندارد، این اسب‌ها در کشور قفل می‌شوند و در نتیجه بهترین سوراکاران ما با بهترین اسب‌هایشان به‌جز در چند کشور خاص، نمی‌توانند در مسابقات برون‌مرزی اروپایی و آمریکایی بروند.

وی ادامه داد: به‌همین دلیل سوارکارن برای شرکت در مسابقات برون‌مرزی همیشه باید اسب کرایه کنند که چون سوار و اسب باید مدت‌ها با همدیگر کار کرده باشند تا بتوانند موفق شوند، این باعث می‌شود که نتوانند نتیجه مطلوبی در مسابقات کسب کنند.

نوربخش اظهار داشت: جزیره کیش موقعیت ویژه‌ای در بحث سوارکاری دارد، با توجه به اینکه جزیره کیش پنج سال پیاپی به‌عنوان جزیره پاک اعلام شده، تنها جای کشور است که شرایط آن فراهم است تا قرنطینه بین‌المللی در اینجا اجرا شود و اسب وارد شود و به خارج از کشور برود. 

وی گفت: مقدمات این کار صورت گرفته و به احتمال فراوان طی چند ماه آینده نمایندگان فدارسیون جهانی برای نمونه‌گیری از این محل به جزیره کیش سفر کنند. 

رئیس هیئت سوارکاری کیش عنوان کرد: این اتفاق در کشور فقط در کیش و در همین ایام می‌تواند رخ دهد که نیازمند مساعدت بیشتر مسؤولان است، این مسئله ساده‌ای نیست که بشود پنج سال پیاپی یک نقطه را منطقه پاک اعلام کرد و برای تحقق این امر نباید فرصت را از دست داد.

نوربخش در رابطه با اقدامات صورت گرفته شده در مجموعه سوارکاری کیش طی دوران مسؤولیت خود گفت: در این مدت یک ساله مجموعه سوارکاری المپیک کیش تا حدودی بهسازی شده است، اسب‌های قدیمی هم که در این مجموعه حضور داشتند به‌دلیل پیر شدن دیگر آن کارایی لازم را نداشتند و با کمک سازمان منطقه آزاد کیش ۱۰ رأس اسب جدید به این مجموعه اضافه شد.

رئیس هیئت سوارکاری کیش ادامه داد: به‌خاطر منابع محدود مالی نمی‌توانستیم اسب‌های گران‌قیمتی بگیریم، ولی سعی‌ کردیم اسب‌های خوبی خریداری کنیم، خوشبختانه این اسب‌ها در مسابقات دهه فجر نشان دادند اسب‌های خیلی خوبی هستند.

وی افزود: ظرفیت نگهداری اسب در مجموعه المپیک کیش ۵۰ باکس است ولی دو سالن نیمه کاره وجود دارد که می‌تواند ظرفیت را تا ۱۵۰ رأس اسب افزایش دهد.

نوربخش در رابطه با ساخت سالن سرپوشیده سوارکاری نیز تصریح کرد: نکته مهم این است که همان‌طور که می‌دانید در ایام تابستان به‌دلیل گرمای هوا تمرینات سوارکاری تعطیل است، به‌همین خاطر نیاز شدید به سالن سرپوشیده با سیستم خنک کننده مناسب وجود دارد، مقدمات کار اجرایی این سالن صورت گرفته و قرارداد آن نیز بسته شده و در حال اجرا است.

رئیس هیئت سوارکاری کیش در پاسخ به این سوال که اگر کسی تمایل به افزودن اسب و نگهداری آن در مجموعه المپیک داشته باشد، از چه طریق می‌تواند اقدام کند، گفت: از نظر من خیلی با این شرایط موافق نیستم کسی در این شرایط اسب وارد جزیره کیش کند، چون کافی است یک مورد بیماری در بین این اسب‌ها مشاهده شود تا تمام زحمات پنج سال گذشته از بین برود، حتی اگر لازم باشد همین اسب‌هایی که در حال حاضر هستند را از جزیره خارج می‌کنیم و اسب‌های جدید بیاوریم، همان کاری که زمانی در دبی انجام شد و امروز به‌این شهر به‌عنوان یکی از قطب‌های سوارکاری است.

وی عنوان کرد: حتی یک سرمایه‌گذار حاضر بود حدود ۱٫۵ میلیارد یورو اسب خریداری کند و وارد مجموعه کند، اما فعلاً در این شرایط این امکان وجود ندارد و بعد از بازسازی و فراهم شدن زیرساخت‌ها می‌توان این کار را انجام داد.

گفتنی است، مسابقات سوارکاری پرش با اسب بعد از یک وقفه ۱۳ ساله و به‌مناسبت دهه مبارک فجر در جزیره کیش برگزار شد./فارس

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=14812
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.